Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    229

Standard Blodprøve resultater

Jeg har vært på Balderklinikken og tatt en haug med blodprøver. Stoffskifte prøvene ligger greit innen normalen, så legen mente at vi skulle fokusere på "andre mangler" først.

Dette er det jeg hadde avvik iforhold til normalen på:
    fS-Vitamin D3(50-150) 44
    S-Vitamin K (0-2) <0,1
    S-Magnesium (0,71-0,94) 0.68

I tillegg var selen og zink i det nederste normalfeltet, og jeg har startet med tilskudd av dette. Tar D3 vitamin og magnesium. K-Vitamin mente legen ville komme seg av seg selv, hvis vi klarte å få orden på magen.

Har også målt S-Kortisol 07-0 (138-690) 112. Denne ble tatt fastende og tidlig på morgenen. Jeg har alle symptomene på trette binyrer,(unntatt depresjon) og har prøvd å lese meg litt opp på dette. Leste på Mettes tyreoidea side at kortisolet bør være 3 ganger høyere om morgenen enn om kvelden, da må jeg si at jeg lurer veldig på kortisolet mitt er om kvelden. Burde ikke dette utredes videre?

Virket som legen ville se om de tilskuddene av omega 3, mineraler og vitaminer hjalp på formen før man gjorde noe med å hjelpe binyrene. Legen sa bare at jeg hadde jo kortisol, så var ikke slik at jeg ikke produserte det. Kan desverre si at jeg ikke merker noen særlig bedring av det vi har gjort hittil.

Har jo lest at mange smører seg med hydrokortison krem. Jeg er plaget av endel eksem og bruker Elocon på dette, kan det påvirke binyrene mine?

Hva mener dere her inne som har peilig på dette jeg burde gjøre videre? Veldig takknemlig hvis noen tar seg tid til å svare.
    10 år med Hashimoto's. Les mer i Damens dagbok

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Blodprøve resultater

Elocon er jo også et kortiksteroid og vil vel heller bidra til at man måler økte kortisolverdier.
    Smører man for mye av dette, altså mer enn kroppen normalt bruker, vil man nærme seg Cushing og kan måle dette på den måten at hypofysehormoner undertrykkes. Feks. ACTH. Man må i så fall smøre store arealer daglig i lang tid.

Det er vel tydlig at du lider av en rekke mangeltilstander og slikt tar tid.....
    Og det er nok slik at dette er viktig for en normal binyrefunksjon.
    Det er jo stoffskiftet også, da dette jo ligger i bunnen og bestemmer nesten alle kroppens funksjoner.

Hvor mye D3 / K2 tar du da ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    229

Jeg smører ikke store flater, og er heller ikke flere dager i strekk. Men har eksem som blusser opp innimellom, hvis jeg får i meg noe jeg ikke tåler. Hvis den fører til høyere verdier, og jeg fortsatt har lavt. Er ikke det rart? For det er vel slik man leser det?

Som lydig pasient har jeg hittils gjort som legen har sagt. Tar 2000 IU D3, og ikke noe K2. Da legen mente det ikke var nødvendig fordi den ville komme av seg selv. Har hatt veldig uregelmessig mage, og har det fortsatt, så har ikke klart å få orden på den enda. Så spørs om jeg tar opp så mye K2 enda. Skal bestille det kombinsjonsproduktet du anbefalte. Jeg har ikke merket noen bivirkninger eller "virkninger" på det jeg har tatt hittils.

Ja, har jo mangel på mye. Tar også B12 sprøyter, så den bør ha kommet seg høyt. Skal ta to ampuller hver 3-4 uke nå som vedlikehold. Det blir jo en ond sirkel, og det er vanskelig å vite hva de ulike symptomene kommer fra. Har jo veldig vondt i kroppen, ekstremt trøtt (særlig i perioder), og en mage som ikke funker. Men om det kommer av det lave stoffskiftet, binyrene eller fibromyalgi er jo ikke godt å si. Jeg mener jo at alt dette henger sammen som en lidelse.

Hvis ikke jeg har blitt noe bedre innen februar (neste time på Balderklinikken) vil det bli vurdert overgang til Erfa.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jo, du forstår jo dette du da, det er som du sier. Uten smøringa ville du hatt enda lavere kortisolverdi. Det viktigste med kortisol er at det er høyt om morgenen, OG - at det faller til under halvparten til kvelden.
    Du skal igang - og du skal sove.....

K2 lages jo i tykktarmen, at restene av K1 som ikke ble tatt opp i tynntarmen.
    K1 er et blodlevrings element som vi antagelig får nok av.
    All senere forskning viser at vi her i Norden trenger K2. Og at vi trenger D3 begynner man snart å forstå.
    Men, det måtte jo mases på da, og det må nok mases på når det gjelder K2 og etterhvert tror jeg man må innse at mye må endres i måten man behandler på og med.

2000IU D3 er jo 5 ganger mer enn anbefalt. Likevel vil det ta tid å komme seg på den dosen. De første måneder, og jo særlig om vinteren, kan de som har påvist mangel dobble den dosen flere ganger i flere måneder.

Snill pike er fint det da, men når du har lukket døren også ?
    Da er det påtide å finne fram Pc-en å undersøke om det rides kjepphester eller om de råd man har fått er "gammelt nytt".

Så vil jeg også være enig i at dette nok henger ihop alt sammen - og hva man kaller det betyr vel ikke noe for oss. Jeg hadde (har?) også diagnosen fibromyalgi, og fikk denne før jeg fikk diagnosen hypothyreose, og hadde den hele tiden men jeg gikk på Levaxin.
    Så forsvant fibromyalgien når jeg fikk Armour da.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    229

Jeg har nok alt for lavt kortisol om morgenen, for jeg kommer jo ikke i gang. Bruker lang tid på det å komme i orden og komme meg på jobb. Når jeg kommer til ettermiddagen har jeg nok ikke noe kortisol igjen i det hele tatt, for da vil jeg jo bare sove.

Jeg har ingen annen forklaring enn at maten må gå for fort igjennom meg, for jeg spiser sunt og næringsrik mat. Men det hjelper nada. Så det er opptaket av vitaminer og mineraler som er feil.

Skal bli slem jente jeg og gjøre som n'Finn sier istedet og doble dosen D vitamin en periode. Skal snart til varmere strøk så det hjelper nok på også.

Hva skal jeg gjøre med kortisolen da? Når jeg går tur, eller trener, blir jeg stuptrøtt etter ca 5-10 minutter, begynner å gjespe intenst og har mest lyst til å sove. Men så glir det over når jeg blir ordentlig varm og jeg føler meg mer normal igjen. Kan dette ha noe med lavt kortisol å gjøre? Jeg har trodd det kunne ha med lavt blodsukker å gjøre, men kanskje ikke...
    Sist endret av Damen; 16-12-09 kl 15:57 Begrunnelse: skriveleif

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Vi har jo skrevet endel om trening og hypothyreose her tidligere.
    Jeg har jo altid trent, men noen perioder har vært utrulig vanskelige.
    Den totale ettervirkningen av trening skal jo bli at man bygger seg opp etterhvert. Man skal vite at man river ned når man trener, og det er stoffskiftet som bygger det opp igjen - når vi sover. Derfor er begge deler nødvendige.
    Og man skal vente til kroppen har bygget det opp som ble revet ned - trener man før dette er bygget opp, forsvinner jo gradvis muskulaturen.
    Og det er jo her en vesentlig del av energien vi spiser forbrennes.

Så er det jo fint å få binyrene til å fungere. Det kreves mer av dem under trening, og de vil stimuleres til å yte mer under trening.
    Det er bra, men en skal jo også la disse få bygge seg opp igjen.
    Vi må antagelig tenke mer på dette - idrettsutøvere lærer at de er meget lett trente, og at man ikke trenger tenke på dem !

Velkommen i slemmeklubben da

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    229

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Velkommen i slemmeklubben da
    Takk takk! Eminent klubb det Det blir motstykke til andre klubber av selvgode leger, gammeldagse thyreoideaforbund og andre lureklubber Regner med at du er generalsekretær.

Jeg har trent jevnlig i 2 år nå, og merker at jeg blir sterkere og får en bedre kroppsholdning av det. Men det er viktig å kjenne hvor grensene går, så jeg ikke blir overbelastet. Har tatt for hardt i noen ganger, og da tar kroppen fullstendig timeout noen dager og jeg blir faktisk sengeliggende. Men en jevn rolig belastning tåler jeg. (tror jeg da)

Bør jeg be om noen flere prøver av disse binyrene da? Har jo lest at det finnes flere typer tester.

Ellers så er jeg midlt sagt litt irritert om dagen fordi legekontoret mest sannsynlig har rotet bort resultatet av D-vitaminprøvene jeg tok i begynnelsen av mars. Siden jeg ikke hørt noe mer den gangen, de skulle ringe meg hvis det var avvik, tok jeg for gitt at den var i orden. Har spurt noen ganger senere også, men da fikk jeg bekreftet at jeg fikk høre fra de hvis det var noe feil. Men, etter å ha fått skrevet ut journalen ser jeg jo at de aldri har skrevet inn d-vitamin resultet, bare de andre prøvene. Men de skal visst "klare å finne de" på 14 dager, så da blir det spennende å se hva den viser. Har vel gått med altfor lav d-vitamin i 9 måneder uten grunn, typisk! Det er jo en prøve jeg har betalt for, kan vel ikke være lov å holde på slik?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

D-vitamin er jo viktig da, og nesten alle har mangel.
    Første testen jeg tok hadde jeg 39, men nedre grense var 36 den gangen, og jeg fikk jo vite at "verdiene var fine" !
    En måned senere var nedre grense noenogførti - og da var de plutselig ikke ok lenger.
    "Fine verdier" bør sjekkes med egene øyne.
    Like innafor grensa er ikke "fine verdier", men blir likevel brukt.

Kjøp deg D3 du damen - de gjør bare godt.

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    229

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Kjøp deg D3 du damen - de gjør bare godt.
    Yep! D3 er innkjøpt, nå gjelder det bare å få i seg nok

Lignende tråder

1. Svar: 2
    Siste melding: 13-11-12, 15:27
  2. Mine resultater på blodprøver... Noen tips? :)
    Av MaudAngelica i forumet Blodprøver
    Svar: 21
    Siste melding: 22-05-09, 11:12
  3. Litt usikker på resultater -vil noen hjelpe?
    Av Elinn i forumet Blodprøver
    Svar: 10
    Siste melding: 25-09-08, 18:30
  4. Nye resultater
    Av snuppa i forumet Blodprøver
    Svar: 12
    Siste melding: 09-02-07, 19:09
  5. Ved optimal dosering - når vil man kunne merke resultater?
    Av Stina i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 29
    Siste melding: 21-07-06, 19:49

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn