Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 30
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard Ved optimal dosering - når vil man kunne merke resultater?

Ja, jeg lurer altså på når man har oppnådd optimal dosering, hvor lang tid etter vil hypo-symptomene forsvinne. Og vil de alle forsvinne? Hvis ikke, i hvor stor grad kan man forvente bedring?

Er jo trolig undermedisinert over flere år. Oppimot 110 kg på det verste i noen år. Så litt nedover, kanskje mot 105 kg i noen år.

Medisinering: 100 mg Levaxin 5 dager i uka, 50 mg 2 dager i uka. Dog har vel siste året tatt 100 mg 7 dager i uka, noen ganger 50 mg uka før mens pga trodde hypersymtomer, men viser seg nå kanskje sliten binyrebark.

Fra mai 150 mg Levaxin på eget ansvar. Til lege 13. juni. Fra 15. juni: 100 mg Levaxin, 10 µg Liothyronin. Så etter ei uke: 125 mg Levaxin, 10 µg Liothyronin. Så etter enda ei uke: 125 mg Levaxin, 20 µg Liothyronin. Så ca i uke etter dette igjen: 150 mg Levaxin og 20 µg Liothyronin. Og jeg merker absolutt ingen forskjell. Unntatt kanskje det at jeg ikke legger like lett på meg som før.

Men jeg er fremdeles dødtrett - det brenner i hodet og øynene, og spesielt når jeg ikke kommer på trening pga varmen. Jeg verker like mye som før. Jeg er like våken på kvelden som før. Jeg har forsøkt å ta hele dosen på kvelden (ikke når jeg er oppe i så mye som nå, men tidligere når jeg tok 150 mg Levaxin). Jeg har forsøkt å dele det opp i 2 ganger, første gang 1/2 t før frokost, andre gang rett før leggetid. Jeg har et par ganger forsøkt å dele det opp i 3. Uansett hva jeg gjør, så er jeg like brennende utmattet hele dagen og like våken når vi nærmer oss midnatt.

Jeg begriper ingenting. Forresten, nå er vekta 91 kg (nevner det pga dosering).

Så hvor mye bør jeg ta? Jeg har mistet litt snørina nå, orker ikke denne brennende trøttheten lenger. Noen snakker om balansen t3 og t4. Så vidt jeg har forstått: Når man tar/øker Liothyronin, så må man også øke Levaxin. Så har det vel vært nevnt noe om at kjønnshormoner (kvinnelige?) kan kreve mer stoffskiftehormon, eller er det jeg som fabler? Jeg tar jo Trisekvens hver dag pga autoimmun "sykdom" i eggestokkene. Må jeg da ta mer Levaxin i henhold til dette?

Uff og uff, hva skal jeg gjøre?

I dag orket jeg ikke mer. Spesielt vanskelig å ta hensyn til å ikke ta kalsium og jern 2 timer i nærheten av Levaxinen. For når jeg står opp langt på dag, må tingene helst skje raskt før jeg kollapser igjen.

Så i dag måtte jeg altså få i meg noe som heter Thermo Complete fra Herbalife (denne inneholder bl.a. kalsium). Det er grønn te ++ = sunnere koffein, for jeg tåler ikke kaffe. Ã…ja, glemte, først heiv jeg innpå ei halv 1 1/2 liters Pepsi Max. For jeg orker ikke å gå på trening mer og gå og legge meg dernede i flere omganger. Folk ser jo rart på meg ;)

Så gjett om jeg har vært gira hele dagen. Har jo alltid indre skjelven. Denne blir forsterket meget av trening. Også av koffein, som jeg da vil påstå at jeg ikke tåler. Men jeg har da vært mye mer våken. Og trent mye. For jeg hadde ikke kunne brukt denne energien til noe annet. Hadde jeg blitt hjemme, hadde jeg bare blitt dårlig, angst ++ . Jeg tipper dette ligner hyper-symptomer.

Alle kommentarer mottas med takk, for jeg er rimelig forvirret (og gjett om jeg er rimelig sikker på at jeg har ME) ;)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg vil anbefale deg å spørre en gynekolog om du har en du bruker om Trisekvensen. Min erfaring er at de har en del peiling på stoffskifte også, selv om han jeg gikk til sa at hypotyrose var lett å behandle, men det er kanskje det for de fleste? Ellers så lurer jeg på hvor lenge du har stått på den dosen Tyroxin og Liothyroxin som du gjør nå? Dersom det ikke virker i løpet av noen måneders tid ville jeg snakket med legen om eventuelt økning, eller om du skal til utredning hos endokrinolog evt igjen om du har vært det før. Det er mulig at du burde vurdere andre medikamenter dersom du har prøvd Levaxin lenge og det ikke har vært til hjelp for deg uansett hvilken dose du bruker. Lykke til.

Klem.

baremei Gjest

Standard

Jeg skulle likt å sett blodprøvene dine.

Og dessuten synes jeg du har økte voldsomt mye veldig fort. For lite og for mye er like galt, og det skulle forundre meg mye om ikke du blir hyper av dette her, som du antyder selv. Og like dønn sliten som før.

Og når man øker Liot. skal ikke samtidig Levaxin økes - vanligvis er det tvertimot slik at hvis man øker T3 må T4 senkes litt. Mener å huske noe om at tillegg av Lioth. med 10 senker Levaxin med 25 el. 50.

*roper på Nora* Hvordan var dette igjen?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

cathrin og baremei - tusen takk for svar ;)

Jeg går til spesialist en gang hvert 2. år for det med autoimmun gonadesvikt, husker ikke hva type spesialist det er. Han har ikke snakket så mye om stoffskiftet, så vidt jeg husker, men han blar jo i den store mappa mi hver gang jeg er der, og jeg klager jo alltid over hvor trøtt jeg er, uansett hvor jeg er. Husker bare at jeg sist fikk forsøke Trisekvens forte, men det hjalp ikke, fikk bare flere kviser, så jeg gikk tilbake til vanlig Trisekvens. Men jeg må ha Trisekvens, ellers antar jeg at jeg kommer i overgangsalder av 42 år. Orker ikke alle disse symptomene i tillegg.

Det står i mitt første innlegg hvor lenge jeg har gått på diverse doser av Levaxin og Liothyronin. Nytter ikke å snakke med legen, han har jo antatt en alt for lav dose alt for lenge, derfor jeg er her nå ;)

Vurderer Armour, ja, men finner nok likevel ingen lege som vil gi meg det.

Ja, de blodprøvene mine skulle jeg også likt å se ;) Ringte 9 dager etter at jeg var hos legen sist. De ville sende meg prøveresultatene. Så nå lurer jeg på hvilken nabo som sitter med mine blodprøvesvar, for her har de i alle fall ikke kommet.

Ja, jeg gikk jo ned på Levaxinen når jeg begynte med Liothyroninen. Men så kom jeg til å tenke på at noen hadde snakket om at når man økte Liothyronin, så måtte noen også øke Levaxin, men kanskje jeg har misforstått, og jeg tror at det var nora som nevnte det. Noe snakk om en t3/t4 kalkulator?

Tenker også at jeg kanskje blir hyper, men kan det bli noe verre enn dette da? Kjenner ei som er hyper - mye sliten, men til tider får hun da gjort noe, mer enn hva jeg gjør.
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

baremei Gjest

Standard

Hyper er ikke bare ubehagelig, over tid er det farlig også. Så pass på - kan du ikke ringe legekontoret og få svarene pr. tel. av dem i skranken?

Og hyper er fy-fy for blodtrykk, hjerte og kretsløp.

Min hyper er veeeldig tydelig - jeg tullet litt i tre uker (med doseringen, altså, for mye armour og ingen levaxin, kom meg ikke på apoteket).

Etter en uke fikk jeg vondt i brystet, etter tre var jeg panikken nær av "vondt i hjertet" og gispende pust. Fikk korrigert dosen igjen i en uke, droppet den helt to dager for å komme fortere ned, og nå, tre dager etter det igjen har jeg ikke vondt mer.

Så jeg fikk meg en vekker - det kjentes ordentlig skummelt ut.

De økningene du har bedrevet skjer jo vanligvis over ganske mange måneder, nettopp for å unngå hyper-krasj, og jeg synes det høres dramatisk ut å øke så mye på så kort tid.

Mellom hver av økningene dine burde det gått minst 8 uker, med prøver før ny økning. Unntaket kan kanskje være når du bare øker med T3, men da tror jeg Levaxinen skal reduseres noe, for så evt. å øke til forrige nivå etter 2-3 uker igjen. Og så minst 6-8 uker før neste igjen. Kroppen trenger å tilpasse seg, den må få tid til å reparere skadene.

Og for å svare på ditt egentlige spørsmål om hvor lang tid det tar med slikt som tar tid: hos meg tok det 2-3 uker fra økning til jeg merket en liten forskjell, deretter enda flere uker/måneder før plagen var vesentlig redusert.

Den altoppslukende trøttheten forsvant ikke før jeg hadde brukt Armour 2-3 måneder, men det tok nesten ett år før jeg sluttet å sove på sofaen 3-5 dager i uken. Nå skjer det 1-2 dager i uken, men jeg havner ikke i koma som før - nå er det bare en liten lur, og det er lov og greit.

Før armour brukte jeg bare Levaxin i 3 år, og det var slett ikke greit. Jeg ble bedre, men aldri bra.

Jeg tror du pisker en sliten hest. Og slitne hester som piskes gjør en ting: de legger seg ned.

Been there done that - som det henter på fint norsk.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av baremei
    Og når man øker Liot. skal ikke samtidig Levaxin økes - vanligvis er det tvertimot slik at hvis man øker T3 må T4 senkes litt. Mener å huske noe om at tillegg av Lioth. med 10 senker Levaxin med 25 el. 50.

Jeg humrer stadig vekk når jeg leser innleggene dine. Skulle gjerne vært med på en fest sammen med deg en dag. Skål! Jeg inntar rødvin for kvelden.

Og - JEG roper også på nora. Jeg tygger 175µg Levaxin og bare 5-10µg Liothyronin, men skjelver litt jeg også Stina. Indre skjelving ja, men innholdet i glass og kopp skvulper stadig vekk over, og jeg har en lei tendens til å miste ting og tang i gulvet - helst langt inne og under bakekaret. Hårbørster og andre flyvende objekter altså. Kinkig!
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Taaak baremei

Nei, jeg har aldri merket at jeg har tatt Levaxin engang. Trodde det var pga underdosering når jeg sluttet meg til dere. I motsetning til Trisekvens som tok noen forferdelig ubehagelige symptomer.

Uff, nå skremmer du meg med denne overdoseringa. Men vet du hva som er rart? Nå tar jeg mer Levaxin også uka før mens, men jeg deler dosen i to, samt at jeg smører meg med Progesteron-krem ca 14 dager hver måned (og hvertfall uka før mens). Det jeg trodde var hyper-symptomer før menstruasjon, er nå mye bedre.

Så til doseringen. Jeg var jo oppe på 150 mg Levaxin om dagen. Jeg rotet litt før når jeg skrev fra mai, for jeg husker jeg sa til legen at jeg hadde lest på Internett at det tok kanskje opp til 6-8 uker før endringer ble registrert, så jeg synes det var på tide å ta blodprøver nå. Derfor var det minst 8 uker før 13. juni jeg tok 150 mg Levaxin om dagen (eller kanskje noen av disse ukene var på 125, det husker jeg ikke her og nå, for jeg økte jo først til 125, så 150).

Legen sa så at jeg skulle gå tilbake til 100 mg og så ta 10 µg Liothyronin første uka, så øke til 20 µg - altså daglig. Gjorde som han sa første uka. Så kom jeg til å tenke på dette med t3/t4 og bestemte meg for å øke Levaxinen tilbake til 150 - men altså først 125 - det gjorde jeg andre uka. 3. uka økte jeg så både Liothyronin og Levaxin - 20 µg og 150 mg.

Ringe for å få svarene? Jo, det var jo det jeg gjorde ;) De hadde ikke tid til å lese opp alt, ville heller sende dem. Jeg er jo så utmattet, så mye jeg skulle ha gjort. Har jo tenkt på dette siden, gå opp og hente dem, men jeg har ikke orket (så jeg må nok ha MYE levaxin og liothyronin og thermo complete og cola før jeg greier det).

Gispende pust? Jeg får ikke luft. Våkner av angst fordi jeg får ikke puste! Det må vel være ca like ille? Jeg vet ikke jeg, kanskje ikke. Ganske ille det du beskriver, men jeg synes også at dette er så ille.

Uff, hvor i alle dager skal jeg få tak i Armour? Fra noen griser som er blitt pent behandlet og forsiktig avlivet? 8)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Kjære Yvette, var du der du også vennen min?

Så hyggelig at du humrer når du leser innleggene mine. Du er vel en av de få som får tak i den siste rest av galgenhumoren min, for det er ikke så mye igjen, er jeg redd for ;)

Nehei, du ville ikke likt å være på fest med meg. Jeg blir som regel i veldig dårlig humør når jeg drikker - synes bare jeg blir enda verre enn før jeg. Ja, ja, ingen regel uten unntak, men ofte synes jeg at jeg blir verre....

Men baremei, tenk på lille Yvette, som inntar alt dette, spesielt så mye Levaxin - at hun kan tåle det? Det har jeg faktisk lurt på ei stund, men det hjelper kanskje med litt rødvin, Yvette? ;)

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Yvette
    Sitat Opprinnelig skrevet av baremei

Jeg humrer stadig vekk når jeg leser innleggene dine. Skulle gjerne vært med på en fest sammen med deg en dag. Skål! Jeg inntar rødvin for kvelden.
    Tusen takk for komplimentet.

Vi prøvde oss på en rødvin vi også, men det var gått ut på dato, selv om den skulle vært på høyden akkurat i kveld. Fra 1989, dyrebare dråper, nå havner det i isbitposer i fryseren. Så blir det førsteklasses rødvinsaus en dag i stedet.

*skåle med XO'n i stedet".

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Jeg vil gjerne være med på fest både med deg og baremei jeg! Var henne jeg siktet til i innlegget, men du er mer enn hjertelig velkommen! Og jeg har sagt det tidligere: du skriver krutgodt!

Så tenk om vi kunne ha realisert et treff? Hadde vært helt MEGATOPP!

Skåler i vei jeg. Får ikke sove allikevel. Rødvin er sunt for sjelen også. Roer frynsete nerver og har en døsende effekt. Noe for oss natteravner?
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Er det mulig å merke så stor forskjell?
    Av Lilje i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 31
    Siste melding: 07-04-08, 23:56
  2. Hvor raskt merke en doseøkning av Levaxin?
    Av lolipop2000 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 6
    Siste melding: 10-07-07, 08:42
  3. Jeg kunne tenke meg å… gå… i hi
    Av cathrin i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 0
    Siste melding: 20-12-06, 20:04

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine