Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Vest-Agder
    Alder
    40
    Meldinger
    21

Standard Hvor raskt merke en doseøkning av Levaxin?

Tar det flere dager/uker eller måneder?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

4-8 uker, sånn generelt ;)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Vest-Agder
    Alder
    40
    Meldinger
    21

Standard

Så lang tid? Orker ikke øke med bare 0.25, er det VELDIG farlig og øke med 1 med engang? Vil ha bedring fort

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Ja, snille du - du er helt nødt til å smøre deg med tålmodighet. Hvis du går for fort fram, kan du bli hyper - i verste fall kan hjertet svikte, så du må ta det litt med ro.

Til trøst kan jeg fortelle deg om min sønn (les i en annen tråd til deg hvor jeg forteller mye om ham), han er blitt så god på bare 25 mikrogram Levaxin om dagen. Helt ufattelig. Han er blitt varm, og påstår at han nå ofte klarer seg lett med 6 timer søvn om natta.

Men bortsett fra dette, så er det veldig store individuelle forskjeller om hva som fungerer for den enkelte av oss. Dog forteller mange om at de skyndtet seg litt for fort - det er viktig å la dosen få lov til å stabilisere seg i kroppen (4-6 ) uker, og ta prøver og kjenne på symptomer, før man evt øker dosen igjen. Tro meg, å være hyper og/eller overdosert er fælt - det er nok en erfaring du gjerne kan være foruten. Det er like galt å være hyper som hypo, og begge deler kan f.eks. gi frysing og utmattelse.

Så nei, du kan ikke øke med 100 mikrogram om ganga, nei, nei...Kanskje du raskt kan gå opp til 50 mikrogram om dagen, men så må du være litt forsiktig videre. Kanskje i "verste" fall 50 mikrogram i 4 uker, så 75 mikrogram i 4 uker, så 100 mikrogram. Dette er i aller verste "hastverk", men jeg kan ikke anbefale det, for det er ikke sikkert du skal ha disse dosene i det hele tatt. Hva sier prøvesvarene dine?

TSH
    FT3
    FT4
    Anti-TPO

Om du har Anti-TPO. Har du tras eller annet? Hvordan er B12 og D-vitamin? Har du mistanke om å kunne ha ADHD eller annet? (Veldig mye kan ha sammenheng med stoffskiftet og/eller feiltolkes som stoffskifte fordi det er likt. Deprimert? Annet...?)

Du - les gjennom denne:
    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952
    (Les det du forstår, men ta vare på den, for du forstår mer og mer etterhvert, og da demrer mer neste gang du leser den ;) )
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

Standard

Jeg merker doseendring etter ca 10 dager.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det du spiser kommer i blodet.
    Spiser du Levaxin som inneholder for-hormonet T4 - så går det i blodet.
    Når du så øker, så kommer jo økningen umiddelbart i blodet, men det tar jo noen dager (ei uke) før det liksom ikke blir noe mer av det.
    Da kan du måle - og enten du har spist T4 som er bra for deg eller ikke - så vil måleinstrumentene identifisere dette som T4 og gi et tall på hvor mye det er av det.

Men det er bare det at det gjør ikke noe nytte for seg i kroppen enda.
    Du kjenner ikke noe til økningen enda.
    Først når kroppens de-jodinaseprosess har omdannet T4 til T3 skjer det noe. Mange celler vil nå få mer oxygen og forbrenningen vil øke og ettrhvert vil flere systemer kjenne dette og endre sin aktivitet.

Dette tar lang tid.
    Og - følgen er at en økning vet du ikke de fulle konsekvenser av før om et år.
    Ja - jeg vet ikke det, men mange måneder iallfall, og da har du glemt åssen du hadde det og får vanskeligheter med å vurdere om økningen er bra eller ikke.
    Nå har du fått ny aktivitet i kroppen, og kan hende er det enda ikke bra nok så du syns til ogmed at det var bedre før - - - og reduserer dosen.

Det du skulle gjort - var å øke den.
    Da ville de cellene som du satte igang fått tilstrekkelig, og du mindre symptomer........

Dett er ikke så lett - det lurte iallfall meg i 20 år.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Østfold
    Alder
    59
    Meldinger
    101

Standard Tålmodighet

Håper du kan klare å være tålmodig.
    Jeg begynte på 50 i mars og legen har økt dosen med 25 hver gang.
    Nå er jeg på 100 og merker tydlig at ting er bedre.

Lykke til !!

-Femice-

Lignende tråder

1. Hvor stor daglig dose med Levaxin får dere?
    Av Gisa i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 25
    Siste melding: 14-04-13, 13:05
  2. Er det mulig å merke så stor forskjell?
    Av Lilje i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 31
    Siste melding: 07-04-08, 23:56
  3. Hvor mye levaxin tar dere?
    Av pingu i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 11
    Siste melding: 15-10-07, 10:47
  4. Hvor raskt blir man bedre hvis Liothyroninen hjelper?
    Av Dolphin i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 12
    Siste melding: 04-01-07, 13:23
  5. Ved optimal dosering - når vil man kunne merke resultater?
    Av Stina i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 29
    Siste melding: 21-07-06, 19:49

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn