Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
-
07-12-09, 07:18 #1
Sukker - Hvordan påvirker det stoffskiftet?
Har prøvd å finne info både her inne og på nettet generelt om sukker og stoffskifte. Men jeg finner ingen gode svar.
Er det noen her som vet hvordan sukker påvirker stoffskifet?
Jeg har nemmelig en enorm sjokoladetrang når jeg har mine dårlige perioder, samt rundt menstruasjonen... Syntes det er enormt vanskelig å stå imot. Om jeg finner ut av hvordan sukker påvirker stoffskiftet, så kanskje det er med på å motivere meg til å la være å stappe i meg den sjokoladen...
-
07-12-09, 07:39 #2
Sv: Sukker - Hvordan påvirker det stoffskiftet?
Når man søger på "sukker" er det ganske rigtig - man finder ikke noget. Man er nødt til at søge på det, som sukkeret er skidt for. Binyrerne ødelægges af sukker, og insulinresistensen forårsages af bl.a. sukker og dermed ødelægges stofskiftet + bliver behandlingen mindre effektiv.
Du kan prøve at se, om det ikke vil gøre indtryk hvis du læser tråden Klassisk symptom på trætte binyrer: Hypoglykæmi og ellers søg her på forummet på insulinresistens. De fleste overvægtige stofskiftesyge har også insulinresistens. Det tror jeg også du kan have, særlig efter at jeg læste dit blogindlæg fra i nat... Det pårvirker nemlig også kønshormoner.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
07-12-09, 10:33 #3
Prøv å ta krom. Det er ofte et mineral man har mangel på hvis man har stort søtsug, men det kan ikke måles i blodprøver. Dobbel dose av det som står som anbefalt på pakka.
-
07-12-09, 12:01 #4
Jeg tror Wilson også snakker om fett om jeg ikke husker feil! Han sier at endel av dem som sliter med problemer binyrer, kan ha utbytte av en kost med opp til 20-25 % fett i kosten. Vi lever i en verden med fetthysteri, og glemmer at hjernen og resten av oss trenger fett. Og variert fett. Fett med Omega 3, fett med Omega 6. Prøv å spis variert fett fra kilder som smør fra kua, olivneolje, kokosolje, andre oljer, fett fra kjøtt, fett fra fisk osv. Og se om det har noen virkning! For meg har det en virkning.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
07-12-09, 16:13 #5
Ja, det er ett godt råd : )!
Ettersom det er sjokolade som frister mest, så vet jeg at den inneholder bl.a mye magnesium, det kan være kroppens måte å si i fra at man trenger det på. Kakao, særlig rå kakao, er full av antioksidanter, og er av det gode. Men det er ikke sukkeret! Lager også "berg og dalbane" på blodsukkeret! når det da har blitt for lavt, så bare MÅ man ha noe søtt, men det kan forebygges, anisa har noen gode linker der : ) Du kan også lage din egen "sjokolade" ved å blande sukrin (helsekost, naturlig, bra for tennene minimalt med karbo) med helst rå kakao + smør, evt havregryn eller nøtter i, om man liker d, bare å røre sammen, og nammy : )!
-
07-12-09, 16:32 #6
Hej Moxa.
Kender følelsen alt for godt. I går forsvandt der lige en æske, som skulle have været brugt til jul...
Har læst et sted, husker ikke hvor, at chokoladetrangen er tegn på magnesiummangel. Du kan jo prøve med et magnesiumtilskud.
Jeg har kun chokoladetrangen i perioder, hvor jeg har levet knap så sundt og hvor jeg er meget hypoglæmisk. Men når jeg har trangen, så er jeg nærmest desperat. Det er meget længe siden jeg har haft den sidst. Måske skulle jeg bruge mit eget råd
Mange hilsner
VibekeJ
-
07-12-09, 20:40 #7
Om netop sukker står følgende i tråden Lavt stofskifte - kost og kosttilskud:
Sukker
- Raffineret sukker og fødevarer liggende højt i det glykæmiske indeks destabiliserer kroppens blodglukosekontrol, forårsager store udsving mellem højt og lavt blodsukker. Disse udsving stimulerer dannelsen af stress hormoner adrenalin og cortisol, når blodsukkeret falder.
- Høj cortisol forårsager svind af muskelmassen, som følge af behovet for at øge levering af glucose til hjernen. Reduceret muskelmasse betyder langsommere stofskifte og vægtøgning (særlig rundt om maven/red.).
- Vedværende højt cortisol svækker omdannelsen af T4 til T3.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
- Raffineret sukker og fødevarer liggende højt i det glykæmiske indeks destabiliserer kroppens blodglukosekontrol, forårsager store udsving mellem højt og lavt blodsukker. Disse udsving stimulerer dannelsen af stress hormoner adrenalin og cortisol, når blodsukkeret falder.
-
07-12-09, 21:46 #8
Heia...

Jeg har ME (i tillegg til å ha fjernet kjertelen pga Graves okt 09), hatt det i mange år og har etterhvert funnet ut at jeg tåler best å leve på mye proteiner og fett men lite karbohydrat. Det kan jeg faktisk gå ned i vekt på. Men det har tatt meg lang tid å finne ut hva jeg kan spise og ikke kan spise - mye mat jeg ikke tåler - f.eks. ferdigmat, sterk krydret mat i tillegg til mat som er tilsatt mye rare stoffer og unngår selvsagt alt som inneholder sukker og mel. Hvis jeg spiser frukt, tar jeg alltid en neve nøtter i tillegg, helst først.
Når jeg greier å leve på denne dietten (har holdt på siden beg. av september 09), har jeg det mye bedre med meg selv. Jeg har gått sakte men sikkert ned i vekt (minus ca 5 kg på disse månedene) og da trives jeg mye bedre med meg selv, føler meg lettere i kroppen og buksene passer
Prøver også å komme meg ut å gå tur når jeg har overskudd.
Dietten gir også en veldig positiv effekt på stoffskiftet og formen ellers, i tillegg til at jeg slipper disse kortisol-toppene som er veldig utmattende.
(Anisa: Jeg visste ikke at høyt kortisol innvirker på omdanningen av T4 til T3, -takk for infoen!!)
Før jeg begynte på dietten, hadde jeg lagt på meg veldig mye pga det høye stoffskiftet jeg gikk med. Vanligvis går man ned i vekt på høyt stoffskifte men jeg har insulinresistens og insulinet som ble pøst ut hele tiden, gjorde at jeg bare la mer og mer på meg. Jeg hadde en skikkelig ulvehunger og i tillegg var det mye mat jeg ikke orket synet av - gjorde meg kvalm.
Foreslår at du prøver å kutte ut sukkeret helt, etterhvert mister du denne trangen. Du vil iallfall få det bedre med deg selv og med kroppen din. Lykke til!!
Rutta
-
07-12-09, 22:08 #9
Tak Rutta
Sikken timing så, at du og jeg skrev samtidigt om det samme. Jeg har netop (mest pga. spørgsmål fra Moxa) har taget mig sammen til at poste lidt ekstra insulinresistens-info (fra en bog) i tråden Insulinresistens og stofskifte. Det forklarer hvorfor "insulinet som ble pøst ut hele tiden, gjorde at jeg bare la mer og mer på meg."
Flere tråde om insulinresistensen på forummet:
Insulinresistens og diett
Insulinresistens
Armour og insulinresistens
Bogen om insulinresistens
Insulinresistens og stofskifte
Og et uddrag af Lars Erik Litsfeldts bog "Spis deg sukkerfri!"
• Tak for at du læste mit indlæg.
-
07-12-09, 22:36 #10
Lignende tråder
-
Medisinert, men ikke bra? Maten påvirker hormonene!
Av nora i forumet Helbred og kostholdSvar: 19Siste melding: 01-04-10, 12:41 -
Påvirker stoffskiftet psyken?
Av uheldig i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 11Siste melding: 19-07-09, 11:33 -
Det var ikke stoffskiftet
Av sportyBoy i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 116Siste melding: 13-10-05, 10:17
Svar med sitat

Bokmerker