Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
-
15-10-09, 19:00 #1
Oldemor, bestemor og mor som alle har lavt stoffskifte
Hei
Jeg er nylig opprette medlem som i mange år har slitt med ulike problemer som betennelser i nakke, bindevevsknute, B-12 mangel. Er blitt mer stiv i kroppen om morgenen, det tar tid å få kroppen igang. Har en oldemor, bestemor og mor som alle har lavt stoffskifte. Jeg har derfor gått årlig til kontroll hos legen for å ta blodprøver, men fått til svar at de her helt fine, innenfor normalområdene.
De siste 2 årene har jeg vært mye plaget av astma/allergi symptomer. Får jeg en forkjølelse så blir jeg ikke kvitt den på mange måneder. Noen dager er formen helt forferdelig, vil helst ligge under dynen. Når jeg er ute og går tur får jeg "pølsefingre" hovner voldsomt opp. Fryser mye, har frost inn i marg og bein. Vært veldig tykk i halsen, med plager som har ført til oppkast. I mai benyttet jeg meg av jobbens tilbud og fikk henvisning til en spesialist (endokriolog) ved Oslo Fjordklinikken. Fikk der beskjed om at alle mine blodprøver var fine: T3 fritt 3,8 T4 fritt 9 og TSH 1,9. Men jeg ble henvist videre til Curato for å ta UL av Collum. Resultatet her: Local fusjon høyre og venstre side 0,5 cm i thyreoidealapp, relativt beskjedent struma. Men spesialisten ville ikke gi meg noen behandling, fikk kun beskjed om å ta ny UL Collum om ett år for å se om de vokser.
Etter mye motgang og følelse av å ikke bli hørt på av fastlegen, bestemte jeg meg for å ikke gi opp. Jeg fikk time på Volvat for å ta finnålsbiopsi av de funn som var gjort ved UL, men fikk avslag her. Legen har nå sendt henvisning til A-hus og jeg venter på utredning der.
Hvorfor må man bruke så mye krefter og energi på å bli hørt! Hva er normalverdier, kan ikke disse være ulike fra pasient til pasient?
Mvh,
Jannicke
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
15-10-09, 20:05 #2
Sv: Symptomer på lavt stoffskifte i minst ti år
Normalverdier er et dårlig ordvalg, men brukes ofte om referanseverdier, eller referansegrenser.
Dette er menneskesatte verdier, men man har en vedatt metode for å finne dem.
Når en analyselab skal analysere feks fT4, så kjøper de inn et instrumet til det. (blant mange - og de gir litt forskjellige prøvesvar)
Så analyserer de overskuddsblod fra prøver som er innsendt til andre undersøklelser. Man velger ut prøver av antatt friske mennesker.
Så når man har analysert endel prøver så har man en lang liste av forskjellige verdier. Så tar man bort de 2,5% laveste og sier at de er laveste referanseverdi - og tilsvarende i toppen.
Man kunne feks valgt 5% og fått helt andre verdier.
Derfor blir disse referansegrensene forskjellige etter hvilken lab som analyserer dem. Og samme lab kan plutselig endre grensene hvis det er grunnlag for det.
Så disse må alltid oppgis.
La oss si at du sender samme prøve til to forskjellige labber - vil du få to forskjellige prøvesvar på samme blodprøve - men disse har altså forskjellige referansegrenser og blir dermet tolket til å ha samme verdi.
Med TSH er det ikke slik - litt forskjell er det, men ikke så store.
Så nevner du symptomer som jo alle er forenlige med lavt stoffskifte.
Arvelighet peker deg jo ut som høyrisikogruppe for å få det - men det er ikke sikkert !
Så hvis prøvene dine er analysert ved A-hus, så har de lavere referansegrenser enn omtrent alle andre. Likevel er 9 lite da ! Og det er helt klart at dette er symptomgivende.
Spørsmålet er jo Hvorfor er det så lavt ????
Og 90% av de som får så lavt stoffskifte har antistoffer mot kjertelen ( som da ødelegges)
Disse kan fastlegen ta på vanlig måte - det er bare et ekstra kryss. (for anti-TPO og TRAS)
Og prøven gir viktig info - spesilisten er nødt til å ha dette prøvesvaret for å komme noen vei.
Så den kan du likegjerne ta i ventetia.
Du bør jo også få tatt en jodprøve (det er døgnurin)
Så kan spesialisten kosentrere seg bedre om mer spesielle prøver.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Stoffskifte. Armour for alle
Av Anisa i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 6Siste melding: 25-09-13, 16:52 -
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
Av isa1 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 11-06-09, 19:54 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46
Svar med sitat
Bokmerker