Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12

Tråd: Nytt tema ?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Nytt tema ?

Jeg syns forumets lesere i meget stor grad består av kunnskapstørste mennesker. Og hvorfor ?
    Det er vel selvfølgelig for å finne løsninger som gjør oss bedre istand til å mestre hverdagen -
    men det er jo det samme som å ville fungere best mulig blant andre mennesker og i samfunnet - det kan vel ikke være bedre ?
    Kunnskapstørsten er blandet med en grad av vennlighet som jeg synes er beundringsverdig !
    Vi er tross alt en gjeng med hormonister på ville veier.
    Hormon - som betyr den som bestemmer.
    Da er det vel de som bestemmer over oss ?
    Og vel, vi innser jo det - vi bøyer oss for fakta flere ganger for dagen .......
    Det vi gjør her er vel å finne krefter til hvordan vi skal få reist oss - gang på gang. Til det er kunnskap et nødvendig redskap.
    Og de menneskelige relasjoner og den kunnskapsutveksling som skapes her i dette fora ser ikke ut til å lide i vesentlig grad. Tvert imot.
    Det gir energi til å fortsette kampen.
    Og det er jo kjempefint - la oss fortsette med det !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Dette var da riktig så vakkert, n'Finn

Er du i det lyriske hjørnet i dag?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Visste du ikke at jeg er lyrisk da Stina ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Også så filosooofisk da ;)

Nei, visste ikke det jeg, n'Finn. Trodde det meste slikt forsvant med hypo'en. Samt sansen for humor. Men kanskje det kommer tilbake på Armour?
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Humoren må være der ellers overlever jeg ikke - kanskje den er gått over til mere galgenhumor, men humor er humor.
    Mine mer påminbekostning morsomme, hevder hårdnakket at jeg ikke prøver å huske noe fra gamledager, men at jeg prøver å huske noe fra den tiden jeg husket noe fra gamledager.........

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Oy ve!

Ja, det er mange måter å betrakte ting på ;)

Håper i alle fall jeg får litt mer av humoren min tilbake etterhvert jeg, selv om galgenhumor også er humor ja, sant som det er sagt.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Standard Sv: Nytt tema ?

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Det er vel selvfølgelig for å finne løsninger som gjør oss bedre istand til å mestre hverdagen -
    men det er jo det samme som å ville fungere best mulig blant andre mennesker og i samfunnet - det kan vel ikke være bedre ?
    I psykologien er dette et velkjent "fenomen". Noen "har egenskapen til ta ansvar og være agenter i eget liv i seg", og skal jeg gå grundig tilverks når jeg først er inne på det jeg er best til, så er denne "egenskapen" et resultat av å "ha blitt sett følelsesmessig som barn" (les: Daniel Stern kjerneselvet). Dette vil derfor si at noen mennesker, tror på at de selv har makten og de egenskapene som skal til for å klare seg i "kriser" / utfordringer som livet har å by på.

Men dette vil dessverre også si at de som ikke har blitt "sett", og derfor ikke har oppbygd en tro på at han/hun kan klare, kanskje også faller utenfor dette forumet. Derfor er det viktig at vi som er i forumet ser de svakeste stemmene her inne og svarer.
    OG: det er veldig ulikt hvilket behov for hjelp/veiledning den enkelte har for å kunne ta "grepet" og hjelpe seg selv (logisk nok). Min påstand er at det er viktig at deltakerene i forumet anerkjenner denne ulikheten, og ikke ser på spørsmål som "masing".

De fleste av menneskene som kommer til forumet, vil jeg kanskje påstå, er i en krise. Det beste vi alle kan gjøre for et menneske i krise er å "se"/respondere og være det vikarierende håpet som jeg mener at VI ALLE så sårt trenger i perioder av livet.

For ordens skyld (Når jeg først er i siget ):

Empowerment:

Empowerment-tenkningen tar utgangspunkt i aktiv deltakelse ved å velge å ta ansvar og derigjennom ta makten over sitt eget liv. Dette kan føre til mobilisering av egenstyrke som gir individet mulighet for egenkontroll og økt selvtillit. På denne måten utløses ressurser i form av ferdigheter i å ta individuelle avgjørelser i eget liv og muligheter for deltakelse i samfunnslivet.

Definisjon; «Empowerment er den prosessen som er nødvendig for å styrke og aktivere menneskets evne til å tilfredsstille egne behov, løse egne problemer og skaffe seg nødvendige ressurser for å kunne ta kontroll over eget liv.» (S. Talseth, 1997)

Til slutt viktig melding fra undertegnede:

Har selv BARE blitt møtt av hjelpsomme anerkjennende mennesker her inne!

Amen og takk

Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    179

Fint innlegg, Jeanette78

For meg har forumet fungert som eit vikarierande håp. Når eg mista mitt eige håp, eller var i ferd med å miste det, skreiv eg på forumet. Her fann eg påfyll og støtte som hjelpte meg å reise meg igjen.
    Andre gonger har eg vore så sliten av det heile (det å ha denne sjukdommen og skulle fungere i jobb og som småbarnsmamma) at eg ikkje orka skrive, berre lese.
    Eg blir reint rørt over at så mange her bruker tid og energi på å dele erfaringar, informere og forklare. Mi personlege erfaring og mitt generelle inntrykk av forumet kan oppsummerast i orda velmeinande, støttande og fagleg balansert.

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    106

Ja, hva skulle vi vel gjort uten dette forumet De fleste her har vel blitt møtt med støtte og en lyst til å hjelpe, noe som vel "smitter". Smiler verden til deg, smiler du tilbake, eller.. Det er lett å få medfølelse med de som er her, ettersom man gjerne har opplevd lignende selv.

Interessant det du sier, Jeanette78, om at noen "har egenskapen til ta ansvar og være agenter i eget liv i seg". Har tenkt på det en del selv, og ser at dette er veldig individuelt rundt meg (dessverre er det veldig mange av dem som ikke har dette inni seg).

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Så bra sagt Jeanette78, om det å ta vare på de minste stemmene! Det er så mye info her og det er vanskelig å finne ut av i starten, så da kommer det mange spørsmål som gjentas. Men selv om det er gammelt nytt for oss så er det helt ferskt for de som nettopp kom innom
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Nytt tema
    Av Mod i forumet Kosthold - fett og kolesterol
    Svar: 0
    Siste melding: 18-06-09, 11:30
  2. Nytt tema ?
    Av Hansen i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 10-08-07, 17:47
  3. Uten armour thyroid, er hver dag en kamp
    Av Marianne i forumet "Naturlig" Thyroid til danskere