Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 25

Tråd: KELP

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard Kelp/blæretang?

Jeg har lest at Kelp/tang tabletter skal være veldig bra hvis man har lavt stoffskifte. Er det noen av dere som vet noe om det? Jeg har lyst å prøve, men er litt i tvil. De inneholder jo jod...

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    664

Standard Noen prøvd dette ?

Hei

Jeg lurer på om noen har brukt eller prøvd dette helsekost middelet og vet virker det ? Kelp heter den

Kelp - "blæretang" er brunalger fra Stillehavet, rik på havets egne, naturlige næringsstoffer inkludert små mengder jod som hjelper til å sette fart i stoffskiftet og fremmer utskillelse av avfallsstoffer.

Ellers om meg jeg føler det går ikke så bra med meg for tiden men jeg står på er Anorexia som herjer mest tror jeg men ikke så godt og vite utslitt er jeg ivertfall og sliten

GOD UKE TIL DERE ALLE
    Snart må jeg komme med videre ut av Anorexian også jeg kan klare det bare jeg føler meg litt tryggere og ikke redd.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

merner å ha fått beskjed om av vi "stoffskiftere" ikke skal ha jodtilsetning i kosten jeg???
    har5 fått den beskjeden både av ernæringsfysiolog og lege.

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Rogaland
    Alder
    59
    Meldinger
    51

Standard KELP - noen som har prøvd?

Hei.
    Jeg var nettopp i en helsekost butikk og fikk anbefalt et næringstilskudd som heter KELP (midelfart produkt). Er det noen som har erfaringer med dette? Jeg kjøpte et glass, må prøve "alt" for å bli bedre...

mvh Siri

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Spør yvette - hun gikk og vibrerte i noen uker på grunn av kelp, mener jeg å huske... ;)

Med andre ord; vær forsiktig! Kelp inneholder mye jod. Det at man anbefaler det ved lavt stoffskifte gjetter jeg på at kommer av en misforståelse - at man tror jodmangel kan forklare det lave stoffskiftet. Det er vel og bra for dem som virkelig lider av jodmangel (forøvrig forsvinnende få i Norge, da vi får i oss mye jod gjennom kostholdet vårt). Men for oss som ikke har noen restfunksjon i skjoldkjertelen, gir jod bare problemer. Jod har nemlig ingen andre funksjoner i kroppen enn å lage tyroksin, og når ikke kjertelen fungerer, akkumuleres bare jod i kroppen og gir mange ubehagelige symptomer. Dersom du har en restfunksjon, kan du selvfølgelig forsøke deg fram - men vær som sagt forsiktig og unngå overdosering.

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Rogaland
    Alder
    59
    Meldinger
    51

Standard

Tusen takk for svar. Jeg syntes det var noe med jod, men der og da husket jeg ikke om vi skulle ha det eller ikke...
    Om jeg har noen restfunksjon vet jeg ikke. Er helt "ny" på denne sykdommen. Trenger å lese mer skjønner jeg.

Skal prøve helt forsiktig noen dager, men hvis jeg blir dårligere så vet jeg grunnen og kan stoppe. Synes det er dårlige kunnskaper de har på helsekosten da! De anbefalte dette spesielt for oss med hypo... Det er jo skummelt synes jeg.

Mvh Siri

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Ja, jeg synes faktisk godt du kan gi dem en tilbakemelding på det der. Hvis du vil ha noe dokumentasjon å vise dem, kan du for eksempel ta med en utskrift av denne artikkelen:

http://thyroid.about.com/cs/vitaminsupp ... iodine.htm

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Siri -67
    Tusen takk for svar. Jeg syntes det var noe med jod, men der og da husket jeg ikke om vi skulle ha det eller ikke...
    Om jeg har noen restfunksjon vet jeg ikke. Er helt "ny" på denne sykdommen. Trenger å lese mer skjønner jeg.

Skal prøve helt forsiktig noen dager, men hvis jeg blir dårligere så vet jeg grunnen og kan stoppe. Synes det er dårlige kunnskaper de har på helsekosten da! De anbefalte dette spesielt for oss med hypo... Det er jo skummelt synes jeg.

Mvh Siri
    Jeg har samme erfaring som Yvette og fikk samme beskjed i helsekosten som deg. Etter tre dager lå jeg halvmeteren over madrassen med hjerte på høygir og pulsen som dundret i årene.

En samtale med endokrinologen avklarte det hele - jeg skulle _ikke_ ta kelp uansett, men en multivitamin med jod i. Jeg fikk kelp på helsekosten fordi jeg ikke fant slike vitaminer, og hun anbefalte altså det. Det var i Akersgaten i Oslo. Etterpå har jeg funnet ut at Vitaplex (dagligvarebutikk) inneholder riktig mengde jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av baremei
    Jeg fikk kelp på helsekosten fordi jeg ikke fant slike vitaminer, og hun anbefalte altså det.
    Spectro Multi-Vita-Min fra Solaray ( http://www.nutraceutical.com/about/solaray.cfm ) indeholder heller ikke jod.

I øvrigt bør alle, der ikke tåle jod for godt - så vidt muligt også forsøge at undgå fluor, specielt i mund-/tandpleje produkter. Fluor tilhører samme kemiske gruppe som jod (halogener) hvorfor man formoder, at fluor kan indgå i de samme biokemiske reaktioner i kroppen som jod gør. Desuden er fluor giftigt som bare hell... hvilket under alle omstændigheder gør at fluor er værd HELT at fjerne fra husholdningerne.

Det er en skrone, at fluor forebygger carries..... i hvert fald ikke mere end en ordentlig tandhygiejne gør... På den anden side - hellere huller i tænderne end en ødelagt skjoldbruskkirtel!

Dem, der endnu ikke er (stofskifte)syge - opfordres til at udvise en særlig agtpågivenhed over dette giftige grundstof. Fluor findes i dag i tandpasta, mundskyllevand, tyggegummi, tandfyldningsmaterialer, tandcementer, tandlak. Vi er desuden blevet kraftig opfordret til, at vores børn fik fluorskylninger, fluortabletter og fluorpenslinger. Lad være!!

Dem, der allerede er syge, skal simpelt hen sky fluor som pesten og forlange af lægerne andre former for behandling af stofskiftelidelserne end fluorholdige medikamenter!

Jeps, du læste rigtigt! En betydelig andel af præparatlisten over midler til brug ved behandling af stofskiftesygdomme indeholder.....fluor! Og dette endda i mængder, der regnes i miligram! Mens en granvoksen mand kan dø af så lidt som et par miligram af stadset....

Væk med fluor!

1. Historie af fluor/jod antagonisme 1854-2005
    2. Efekt på helbredet - fluor og skjoldbruskkirtelen
    3. FLUORIDE HEALTH EFFECTS DATABASE:
    4. Fluoride Action Network/hovedsiden
    5. ANVENDELSEN AF FLUOR I TANDPLEJEN
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Rogaland
    Alder
    59
    Meldinger
    51

Standard

Er det andre ting vi bør unngå også? Jeg har tidligere hørt om soya og brokkoli (?).

Og kanskje er det noe vi skal ha mer av enn normalt? Jeg har ikke fått noe info om noe av dette fra legen.

Glad for svar

Mvh Siri

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Hvorfor blir noen så dårlige av jodtilskudd (kelp, m.fl)?
    Av Siri Ann i forumet Mineraler (øvrige)
    Svar: 25
    Siste melding: 20-01-13, 15:44
  2. KELP
    Av pling i forumet Mineraler (øvrige)
    Svar: 26
    Siste melding: 18-04-08, 19:31
  3. Jodtest, kelp og nye prøvesvar
    Av Yvette i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 13-08-05, 19:59

Søkeord for denne tråden

Bokmerker