Heisann alle likemenn og kvinner. Helt ny her inne, men håper at jeg kan finne litt nyttige ting, og få svar på et par spørsmål.

Jeg har hatt lavt stoffskifte i mange år, og fikk medisin i 2001.
Prøvene var da akkurat vippet over ytterkantene på referanseverdiene. Både på T4 og TSH.
På sykehuset fikk jeg beskjed om at min T4 burde ligge på rundt 19.

Ble en del bedre etter å fått medisiner.
Har gått på styrke 125 på levaxin (gosh hva var enheten, mcg? mg?). Har ikke gått opp mer på medisinen etter at legen fant ut at det var rett dose for meg.
TSH har ligget på rundt 2 hele tiden.

Men for litt over ett år siden følte jeg meg dårligere. Jeg gikk opp 10kg, ble trøtt, negler, hår og hud bare smuldret opp. Jeg mistenkte at stoffskiftet hadde blitt lavere dro til legen.
Prøvene var da; TSH: 0.5 T4: 17
Legen mente jeg var overmedisinert siden TSH var så lav.
Jeg ventet og tok nye prøver noen mnd senere.
Prøvene var da; TSH: ikke målbar T4: 15.

Til tross for at legen mente jeg var overmedisinert, fikk jeg prøve T3/liothyronin. Jeg begynte på veldig lav dos, som jeg gikk på lenge. Merket ingen bedring. Etterhvert økte jeg dosen og formen steg.
Jeg prøvde å gå ned på Levaxin da jeg begynte med T3, men da ble formen helt elendig.
T3prøvene var på 4 før jeg begynte på tablettene.
Da jeg tok første måling etter medisinering, viste prøvene 9.
I begynnelsen økte jeg dosen med T3, men referanserverdien på prøvene har gått gradvis ned.
Litt dumt spørsmål kanskje; men "bruker" man opp dette hormonet? Om dere skjønner hva jeg mener! Trenger man mer i perioder man er mer aktiv?

Jeg må si det er et liv før og ett etter liothyronin

Men nå går det altså nedover.
Sist måling viste; TSH: ikke målbar T4: 13.
Jeg synes det begynner å bli lav ettersom referanseverdiene på labben her er fra 11-28 på T4.
Spurte legen om det ikke hadde noe å si hvordan man følte seg. Det hadde det ikke!
Videre spurte jeg hva som kom til å skje når T4 kom under grensen på referanseverdien. Det gjorde ikke no sa han!

Nå er det ca 2 mnd siden jeg gikk ned på Levaxinen. Har redusert fra 125 til 100 pr dag. Synes det var mye. Og formen er mye dårligere.
Så hva skjer? Hvorfor rører ikke TSH på seg selv om jeg reduserer medisinen? Og vil ikke T4 også synke når jeg går ned på dosen?
I følge legen vil TSH bli normalisert når jeg går ned, og da vil T4 stige. Han snakker om en eller annen feedback. Og at jeg er veeeldig overmedisinert.

Jeg trodde kanskje det var vanlig å øke dosen noe etter hvert. Trodde kjertelen ble svekket etter så mange år på medisin?!

Nå kjenner jeg i alle fall at jeg ikke orker mer.
Orker ikke å bruke kroppen som en annen prøvekanin. Så nå har jeg bestilt time på balderklinikken. Dyrt, men jeg håper det er verdt det!

Har diagnosen ME i tillegg. Kjenner at symptomene blusser veldig opp når jeg pusher stoffskiftet også.
Har sagt ja til en bitte liten jobb nå i høst. Men nå ser det ut som jeg blir nødt til å si den fra meg:(

Håper noen har et tips eller ett svar eller to å komme med

Og forresten; legen forklarer vektoppgangen med at jeg er overmedisinert. Han påstår at høyt stoffskifte gjør at jeg får høy forbrenning. Så da eter jeg kjempemasse og derfor blir jeg så tykk. hehe... om han bare ante hvor lite jeg spise.
... har jeg aldri hørt! - det sier litt om legen tenker jeg!