Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Tråd: TSH (Graves)
-
30-09-07, 16:15 #1
TSH (Graves)
Vet ikke helt hvilken side jeg skal forholde meg til, men er operert for Graves 2005. brukt Levaxin 100 i lang tid og økte til 125 pr dag for ca ett år siden. Målingene siste år har i snitt ligget på rundt
Ft4 16 (7-16)
Ft3 5.5
TSH: 0.27 (1-3.5)
I mai dette året spratt plutselig TSH opp til 3.5 og fastlegen endret dosen min med en ekstra tablett en dag i uken. Altså hver onsdag 2 stk og resten av uken en tablett. På de to siste målingene har Ft4 ligget undt 15/16 , ft3 som normalt og TSH kryper nedover, først 0,09 og forrige uke 0,03. HVA SKJER? Hva betyr det for kroppen og gå med så lav TSH? Har det noe å si for kroppen, er det "usunt"? Prøver å bli gravid og det skjer ikke noe, så lurer på om det er en sammenheng (har ett barn fra før).
Har til tider lettere hjertebank, men ikke ofte og ikke plagsomt. Merker ikke noe på vekten (blir ikke tynnere). Kan noen gi et råd?
-
30-09-07, 17:40 #2
Hei

Har du sjekket TRASen din? Alle som har Graves har TRAS, dette kan gkøre det vanskelig med graviditet osv.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
30-09-07, 17:45 #3
Du har hatt en Graves som har gjort kjertelen uvirksom, enten pga behandingen, eller av andre grunner.
Så nå har du en uvirksom kjertel og hypo-thyreose, altså lavt stoffskifte.
TSH er jo et hjernehormon som regulerer kjertelproduksjonen - det har du ikke bruk for mer nå, for kjertelen er jo uvirksom, og dette TSH brukes ikke til noe annet.
Fordi ett eneste hormon (les Levaxin) nå skal erstatte hele kjertelproduksjonen, må fT4 ha et høyere nivå for å skaffe nok fT3 (som er stoffskiftehormonet)
Når fT4 er høyere, vil TSH bli lavere. (min er helt på null), men hjertebank er en reaksjon på høy dose, og er ofte den øverste dose- begrensende faktoren.
Et så høyt doseinntak som mulig reduserer også eventuelle antisoffer mest mulig.
Legg deg på en dose like under "bankingen".
Under en graviditet er stoffskiftet viktig og du må kontrollere ofte. Det er ikke uvanlig at dosen nesten må dobles i 3.semester.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
30-09-07, 21:18 #4
Det fins også en type TRAS som senker TSH, fordi hypothalamus mistar den for TSH. HYpothalamus måler nemlig TSH og sammeligner med ft4 og sender beskjed til hypofysen om å lage TSH etter behov. Men denne typen TRAS registreres som TSH og hypofysen får ikke beskjed om å sende ut mer TSH og da blir TSH lav. Det er også typisk at det svinger. Så det kan ha skjedd noe sånt.
Eller du er overdosert etter doseøkningen og må tilbake til gammel dose og eller det at du trengte en høyere dose var bare midlertidig.
nora
-
03-10-07, 07:08 #5
Heisann!
TSH skal du vanligvis ikke bry deg noe om når du har fjernet kjertelen nei.... Det er vel helst høye TSH verdier de med lavt stoffskifte fra naturen av er redde for....
MEN hvis du prøver å bli gravid - bør du få sjekket TRAS- både nå, og under graviditeten - fordi TRAS kan påvirke fosterets stoffskifte. I tillegg bør du snakke med legen din og få sjekket med en endokrinolog hva som er anbefalte T-verdier når du prøver å bli gravid. OK verdier - er ikke det samme som at verdiene er ok for å unfange og holde på et foster. Kan hende noen her inne har erfaring med hvilke verdier de hadde når de ble gravide - fra en labb med samme refferanseområde? Mine T4 verdier var rundt 12, men for et høyere refferanseområde...... Høye T4 verdier kan gi et slitsomt svangerskap med stor belastning på deg og barnet, og er verdiene veldig høye - så kan det nok påvirke evnen til å holde på embryoet til det fester seg (tidlig abort). Lave verdier er er heller ikke bra, det påvirker bla eggløsning. (tror jeg.... tralla la....)
Thyroxin behovet ditt vil variere under graviditeten, slik som n`finn sier, slik at det er veldig viktig at du går gjevnlig til kontroll og får tatt blodprøver.
Lignende tråder
-
Ny, med Graves
Av manzana i forumet Graves sykdomSvar: 5Siste melding: 16-05-08, 14:25 -
Nyoppdaget Graves
Av jola i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 8Siste melding: 10-04-08, 20:31 -
TSH (Graves)
Av tollo i forumet Graves sykdomSvar: 4Siste melding: 03-10-07, 07:08 -
Graves tanker
Av Tone i forumet Graves sykdomSvar: 22Siste melding: 03-10-05, 14:24 -
Graves og blodprøver
Av i forumet Graves sykdomSvar: 1Siste melding: 23-04-05, 16:00
Svar med sitat
Bokmerker