Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
-
24-08-09, 20:27 #1
Ledd smerter og blodrøvesvar som er litt i grenseland på Armour
Hei nå må jeg skrive for jeg har så mange spørsmål ang det meste.. Jeg går på Armour 120 mg daglig tar det om morgenen. Er i ok form, men sliter med at jeg blir veldig trøtt på ettermiddagen. I tillegg har jeg mye smerter i brystet, det stikker skikkelig, smerter i hodet armer og ben, de kommer å går ikke noe jevnt, men slitsomt er det. Jeg har og nærmest kroniske betennelse i hoftene. Mine blodprøver er tsh :0,01 for lav ft3 er :6,9 for høyt fritt t4: 14 Så hva gjør jeg trapper ned? Fastlegen mener jeg bør trappe ned jeg er usikker. Har i tillegg fått diagnosen fibromyalgi.. Men hva er nå det, det har vi vel all snart. Noen leger er utrolig optatt av å sette diagnoser. Håper noen har noe smart å komme med!!
-
24-08-09, 20:57 #2
Sv: Ledd smerter og blodrøvesvar som er litt i grenseland på Armour
For meg tror jeg det fungerer best å dele opp Armour dosen i to eller tre. Jeg bruker nå 3 1/4 grain. Jeg deler opp dosen slik nå: tar 1 3/4 grain før frokost, 1 grain etter lunch og 1/2 grain på ettermiddagen. Altså litt dalende dose. Jeg innbiller meg at jeg får mer ut av T3 på den måten. Og at det kanskje er litt snillere for hjertet. Det kan være lurt å prøve hva som er optimalt for deg, alt på morgenen, som n`Finn foreslår, eller dele dosen. Det andre kan jeg ikke si så mye om!
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
25-08-09, 11:44 #3
Min erfaring er :
Hvis jeg hadde samme prøvesvar som deg, hadde jeg økt dosen. fT4=14 på meg er for lite. fT3 (som er kroppens aktive stoffskiftehormon) blir høyere enn det normalt er hos et gjennomsnitt av friske personer, men vi kan ikke - ikek alltid iallfall - sammenlikne oss med data som er produsert av antatt friske personer.
Vi er syke, iallfall på det området - vi tar medisin for det, og det er jo DENNE som havner i blodet og blir målt.
Armour inneholder det som er i kjertelen.
Og i kjertelen er T3 konsentrasjonen høyere enn den er i blodet - og da blir prøvesvarne deretter.
Men det er uten betydning :
En frisk kropp produserer alltid et overskudd av T3.
Det finnes to versjoner av T3 i blodet.
Blodprøven fT3 måler de frie (de som ikke er bundet til proteiner), og skiller ikke mellom de to.
frittT3 er kroppens stoffskiftehormon - reversT3 er et lignende molekyl hvor de 3 jodatomene er plassert litt anderledes, noe som medfører at det ikke kan virke som stoffskiftehormon. Det passer ikke på cellereseptorene.
I friske mennesker regner man med at rT3 er ca. 5% av fT3 - og om det skulle variere litt er det uten betydning for tolkingen av prøveresultatet.
Min rT3 er betydelig høyere enn det, og jeg regner med at det skyldes at jeg bruker Armour, og at systemer (som jeg vet lite om) sørger for at jeg får et nogen lunde riktig tilgang brukbare stoffskftehormoner.
Og hvem skal fortelle meg hvor mange brukbare stoffskiftehormoner jeg har bruk for ?
Uten å hverken provosere eller være u-høfflig, svarer jeg INGEN !
Ingen andre enn meg selv.
Jeg har ingen kjertel lenger som automatisk kan dosere meg mine ønskede stoffskiftehormoner. Den doseringen er overlatt mine fingre, og hvor mange jeg daglig skal plukke med meg, må jeg finne ut selv.
For det finnes ikke blodprøver som måler stoffskiftet !
Jeg må kjenne det på meg selv å justere dosen til jeg finner en verdi jeg trives best mulig med.
Og det er ganske enkelt.
Man trives best like oppunder den dosen som gir overdosesymptomer - det vil si høy hvilepuls med hjertebank.
Har man andre symptomer er dosen for lav (min mening)
Jeg ser på meg selv og vurderer din dose som for lav.
Og det skal man aldri gjøre - dosen man trives på er individuell, så du må etter min mening finne det ut selv. Og du bør lese deg opp på dette så du kjenner det mest elementære.
Lykke til.
Ps.
En annen ting som påvirker stoffskiftet mitt er D-vitamin (D3)
Jeg har halvert Armourdosen siden jeg begynte for vel et år siden.
Jeg har forsøkt forskjellige D3 doser og har funnet ut at jeg skal ha over 50µg/dag.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-08-09, 21:31 #4
Hei igjen, takk for svar det ble jo litt av en diskusjon dette! Men jeg lurer på først hva skal jeg lese og hvor man finner litteratur. jeg har lest mye på nettet, men anbefaler du noe litteratur som er forståelig?? Jeg har forøkt å trappe opp men synes det ble ubehagelig, forsøkte kun en dag, men en økning på 15mg på armour så mulig jeg skal prøve igjen? Kan man ikke bli benskjør av for høyt3? Min fastlege sier det, Jeg spise kalsium med d og omega 3 med d vitamin så tror jeg får nok. Men har dere noe erfaring m smerter i bryst og i bena, stråling nedover?. Orker ikke flere legebesøk , så jeg forsøker å finne ut ting selv. Så derfor er jeg her. Synes jeg har mere muskel og leddsmerter nå enn før jeg begynte på Armour, men jeg er jo våken nå det var jeg ikke før!!
Sist endret av mariemor; 26-08-09 kl 21:58
-
26-08-09, 21:48 #5
Noen HypERthyreote får benskjørhet når de går u-behandlet i mange år.
De får et høyt nivå av stoffskiftehormonet (T3), og det leder behandlerapparatet inn på den misforståelse at også en høy medisindose vil ha samme uheldige effekt.
Det har forsøk vist at den ikke har, noe samme studie konkluderte med at "pillene" ikek kunne ha samme effekt som det egenproduserte hormonet.
Og, det er nok litt vanskelig å svelge......
Benskjørhet vet man mye mer om enn stoffskifte.
Det kommer av inmobilitet, det vil si at det som i første rekke motarbeider benskjørhet er trim.
Dernest skal man ha et hyfsad D-vitamin nivå.
Dertil kommer ganske ny viten om vitamin K2 (understreker 2 tallet)
Dette spiller en meget viktig tolle i benstoffskiftet.
Hvis osteoperose/peni er et tema :
I stedenfor å skremme pasienten unødig, vil jeg nok heller foreslå en kontrollmåling av hele benstoffskiftet, men de hormoner og minetaler og vitaminer som er involvert.
ALLE - i Norge har for lav D-vitamin og om stoffskiftet er lavt vil også andre vitaminer som kroppen selv skal produsere være i faresonen.
B12 - K2 - D3.
Bare spis ivei.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
31-08-09, 16:09 #6
Hos meg er høy puls og brystsmerter tegn på at eg er over medisinert.
Men din FT4 ser litt lav ut. Kanskje du trenger et tilskud av levaxin og en liten reduksjon av Armour?
Selv trenger eg 45 mg Armour og 50 mikrogram Lavaxin for å få det riktige forholdet mellem FT3 og FT4.
-
01-09-09, 08:52 #7
Hei takk for svar.. jeg begynte på levaxin men ble så dårlig av det. Derfor byttet jeg til Armour. Så jeg er litt usikker på hvordan jeg går frem for å kombinere de to. Hvilken funksjon har egentlig t4? Jeg blir ganske usikker er på 120 mg armour nå har evt tenkt å øke..
-
01-09-09, 11:49 #8
Hei mariemor.
Det er en svær greie du spør om og det skrives bøker om det, men litt kort :
All T4 produseres av kjertelen.
Det har ingen egentlig funksjon etter det man regner med i dagens viten.
Men det har en viktig oppgave.
Når dette kommer ut av kjertelen bindes det til et protein i blodet. Den blodprøven heter TotalThyroxin eller TT4.
Proteinbindingen varer noen uker, og i denne tiden regnes dette som et lager for videre behandling til stoffskiftehormoner.
En betegner denne status som et pro-hormon.
Så når bindingstiden er over løsner noen ganske få (0,03%) fra sitt bindeprotein. Den prøven heter fritt T4 eller fT4.
Det er kun fra denne lille fraksjonen av totalproduksjonen at det blir laget stoffskiftehormoner.
Og stoffskiftehormonet blir laget av en annen prosess. En prosess som plukker av et bestemt av fT4 sine 4 jodatomer.
Prosessen heter de-jodinasen, og er en enzymbasert prosess som i det vesentlige foregår i lever og nyrer.
Og ut kommer det stoffskfitehormoner som binder seg til et bindeprotein.
Den prøven heter TotalTrijodin eller TT3.
Er er bindingstiden meget kort og bare 0,3% av disse igjen blir frie.
De frie T3 er kroppens stoffskiftehormon fT3. Det er kun dette som har en form som passer på alle våre cellers reseptor. Det gjør at den kan entre cellen og åpne for oxygentilgang slik at forbrenningen kan opprettholdes.
Noen ganske få celletyper har evnen til å entre fT4, men inne i disse omvandles fT4 til fT3, så det er helt korrekt å si at det er fT3 som er vårt eneste stoffskftehormon.
Hvordan du kombinerer Levaxin og Armour.
For de som kan bruke en liten del Levaxin, bør denne være en slags grunnkomponent i dosen. Doseendring bør gjøres med Armour, da en merker endringer fra denne mye raskere. Det er lettere å finne rett dose slik.
Har sett at de som kjører kombi ofte bruker 50µgLevaxin og resten med Armour.
Det er og noen som bruker både 25 og 75, men utgangspunktet kan være 50.
Min egen erfaring med kombi er at selv 25µg Levaxin gir symptomer.
Jeg hadde store problemer mer Levaxin, og kan være sær.
Men en bør vel ha det i tankene at litt av noe en ikke tåler, kan være akkurat det ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Tras på 1; I grenseland? Eller negativ?
Av Marina73 i forumet Lavt Stoffskifte etter GravesSvar: 3Siste melding: 01-06-08, 08:39 -
Verking i ledd og muskelatur...
Av Shanita i forumet Muskler, ledd og knoglerSvar: 12Siste melding: 02-09-07, 19:34 -
Smerter pga lavt stoffskifte, levaxin, armour
Av Stina i forumet Muskler, ledd og knoglerSvar: 18Siste melding: 01-09-07, 13:05 -
Ledd og muskelsmerter
Av findus i forumet Muskler, ledd og knoglerSvar: 17Siste melding: 08-05-06, 18:52
Svar med sitat
Bokmerker