Viser søkeresultater 1 til 10 av 19
-
24-08-07, 09:42 #1
Smerter pga lavt stoffskifte, levaxin, armour
Ja, nå mener jeg ikke å si at man FÃ…R smerter av armour, men for å få plass i overskriften, så ble det kanskje seendes slik ut.
Men - en del påstår at vi får smerter pga det lave stoffskiftet. Noen igjen påstår at vi får smerter av Levaxin, dog at hos noen forsvinner dette igjen.
Er det da bare Armour som hovedsakelig kan hjelpe på smertene? Og vil det alltid kunne gjøre det, bare optimal dose oppnås?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
24-08-07, 10:03 #2
http://www.drlowe.com/QandA/askdrlowe/desicatd.htmMost hypothyroid fibromyalgia patients respond only to 200-to-400 micrograms of T4 (0.2-to-0.4 milligrams). Few patients benefit from the 100-to-200 micrograms of T4 that most clinicians unjustifiably restrict them to. Some writers state that your dosage, one grain (65 mg), of desiccated thyroid provides the equivalent of 80 micrograms of T4. [Actually, desiccated thyroid contains both T4 and T3. For example, one grain of Johnson's desiccated thyroid contains 38 micrograms of T4 and 9 micrograms of T3. T3 is often reported to be four times more potent than T4. Thus, in terms of potency, the 9 micrograms of T3 is roughly equivalent to 36 micrograms of T4 (9 x 4=36). So it could be argued that the total potency of the thyroid hormone in one grain of Johnson's desiccated thyroid is equivalent to about 74 micrograms of T4 (38 micrograms from T4 + 36 micrograms from T3 = the potency equivalent of 74 micrograms of T4).]
From this consideration, one might assume that to benefit from Armour thyroid, a patient must take enough to equal the potency of 200-to-400 micrograms of T4. If this were true, it would be necessary to take between 2½ to 5 tablets of Armour per day. (2½ tablets would have a potency roughly equivalent to 200 micrograms of T4; 5 tablets would have a potency roughly equivalent to 400 micrograms of T4.) But this assumption would be incorrect. Most hypothyroid fibromyalgia patients improve on lower dosages of Armour than this. The likely explanation is that the potency of the T3 in the Amour is actually equivalent to more than four times the potency of T4. Some recent publications suggest that T3 may be 10 times more potent than T4.
A patient's effective dosage must be determined on an individual basis...
Vel, i mange år gikk jeg på 100 µg Levaxin og mindre. I fjor og første halvdel i år har jeg forsøkt høyere dose thyroxin, det meste jeg kunne tåle uten å bli hyper, var ca 137,5 mikrogram Lev og 10 mikrogram Lio om dagen (T4/T3). Ikke på noe tidspunkt ble smertene mindre...
Så da blir det spennende å se om det er mer thyroxin som skal til, og om kroppen da vil tolerere høyere doser via naturlig thyroxin, og/eller om Armour er mer potent til å hjelpe på smerter enn syntetisk T4/T3 er. På 1 1/4 Grain har det hittil ikke skjedd noen forskjell. Står vel ikke noe om hvor lenge man skal stå på en dose før en evt merker noe på smertene...?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
24-08-07, 10:11 #3
Smerter er en stor variabel da og vanskelig å generalisere.
En type smerte som man antar vi kan ha, oppstår fordi avfallstoffer fra ufullstendig forbrenning stadig må dekomponeres i vevet der det er lite blodgjennomstrømming.
Men jeg tror dette er lite forstått, vi får vel ofte en skuldertrekkning når vi undrer oss i eksperters nærvær ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-08-07, 10:16 #4
"Vel, i mange år gikk jeg på 100 µg Levaxin og mindre. I fjor og første halvdel i år har jeg forsøkt høyere dose thyroxin, det meste jeg kunne tåle uten å bli hyper, var ca 137,5 mikrogram Lev og 10 mikrogram Lio om dagen (T4/T3). Ikke på noe tidspunkt ble smertene mindre... "
Jeg tror mange av oss går med smerter som kunne blitt mendre iallfall med høyeere dose enten det er Levaxin eller Armour. Det må til for å få en mer fullstendig forbrenning, og det vil lage mindre mengde avfallstoffer.
Hormonene virker ikke godt nok når de ikke er mange nok.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-08-07, 10:26 #5
Takk, n'Finn ;)
Stemmer fullstendig med egne antakelser, t.o.m. egne antakelser jeg hadde i flere år før jeg kom "i det gode selskap" ;) Selv om jeg ikke forstår hva dekomponeres er...?En type smerte som man antar vi kan ha, oppstår fordi avfallstoffer fra ufullstendig forbrenning stadig må dekomponeres i vevet der det er lite blodgjennomstrømming.
Ja, det kan jo se sånn ut (eller fordi de ikke kommer inn i cellene pga resistens eller annet...). Så hvordan tåle stor nok dose? Håper jeg finner en vei...Jeg tror mange av oss går med smerter som kunne blitt mendre iallfall med høyeere dose enten det er Levaxin eller Armour. Det må til for å få en mer fullstendig forbrenning, og det vil lage mindre mengde avfallstoffer.
Hormonene virker ikke godt nok når de ikke er mange nok."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
24-08-07, 13:51 #6
Re: Smerter pga lavt stoffskifte, levaxin, armour
Jeg fikk definitivt smerter av Levaxin! Ingen tvil! Disse avtok etter hvert, men så snart jeg økte dosen, kom smertene tilbake med samme styrke. Det var en forferdelig tid. Før Levaxin så var jeg helt fin. Jeg har ikke kjent disse samme generelle kroppssmertene på Armour/Westhroid...Allikevel mener jeg at kroppssmertene også forsvant til slutt på høy nok dose med Levaxin. Husker ikke helt....
Opprinnelig skrevet av Stina
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
24-08-07, 18:22 #7
Ja, Yvette, jeg husker godt at du fikk smerter ved oppstart av Levaxin. Synd du ikke kan huske om smertene forsvant ved høy dose, men sånn er det jo med oss hypo'er ;) De forsvant i alle fall ikke her, men jeg har maks vært på 150 mikrogram Levaxin i en korterer periode i fjor.
Noen som har noen formening om hvor høyt man må opp på Armour før det skal bli bedre? Det er vel ikke det, det er vel individuelt. Gjennomsnittlig... ?
Eller om de 50 mikrogram Levaxin som jeg har beholdt kan vedlikeholde smertene? Bør jeg kutte ut Levaxinen helt for å bli kvitt smertene?
(Yvette - du sier generelle smerter, kan du utdype det noe, eller er det et tilfeldig ordvalg? Mine smerter er nemlig veldig spesifikke - det er de samme stedene det gjør og vondt, og de samme stedene smertene øker i styrke ved vedvarende kulde og vind f.eks. Ikke meningen å flisespikke, forsøker bare å forstå om noen av dere andre har samme type smerter som meg, og hvordan dere evt ble kvitt dem ;) )"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
24-08-07, 18:40 #8
Jeg ville tro at vi alle har steder som smertene kommer fortere tilbake til enn andre. Jeg ville også beskrive mine smerter som generelle rett og slett fori det varierer og kommer i hele kroppen. Men selvsagt her jeg også smerter som dukker opp på samme stedene også. Hele høyresiden av kroppen min er mer utsatt for smertene, og verst i en gammel skade i skulder + nakke og høyre arm. Men siden hele meg verker blir det fil å si at det er spesielt der jeg har vondt. Ellers er jo verk i fingrer og tær fremtredende hos meg ;)
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
24-08-07, 18:46 #9
Hm... Da synes jeg at jeg nesten ikke har noen generelle smerter...
Men det kan være vi snubler i ord.."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
24-08-07, 18:47 #10
Vi vet jo at det er vondt oghvordan det er vondt og kan ikke definere det bedre enn til generelle smerter muskelsmerter og kan av og til komme til å peke et sted hvor smerten kommer fra som bringer undrende uttrykk i legens ansikt.
Legene skriver "diffuse smerter" etter at de har hørt din sykehistorie.
Jeg vet ikke hva de legger i begrepet "diffus", men jeg er ikke helt fornøyd med begrepet og har sagt fra til mange om dette.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Lavt stoffskifte, bivirkninger av Levaxin?
Av Minnitee i forumet Lavt stoffskifteSvar: 10Siste melding: 27-02-16, 22:44 -
Stoffskifte og smerter i kroppen
Av Titti i forumet Muskler, ledd og knoglerSvar: 5Siste melding: 31-01-13, 19:46 -
Smerter i hæl - kan det ha sammenheng med stoffskifte?
Av FemIce i forumet Muskler, ledd og knoglerSvar: 8Siste melding: 25-12-09, 10:33 -
Lavt stoffskifte - levaxin - menstruasjon.
Av siri i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 4Siste melding: 03-07-07, 12:46 -
Fra levaxin til armour?
Av resi i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 17Siste melding: 02-12-06, 01:20
Svar med sitat
Bokmerker