Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Har man sikkert Hashimotos hvis man har så mye antistoffer?

Sitat Opprinnelig skrevet av Lulu Vis post
    Nå trenger jeg å få en lege i Oslo område som vil behandle med armour.
    Kanskje du kunne prøve www.balder-klinikken.no ?
    Sist endret av Admin; 01-06-09 kl 15:23 Begrunnelse: Tråden delt fra tråd "Dr. Imre Hercz. Er han flink?"
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    105

Standard Har man sikkert Hshimotos hvis man har så mye antistoffer?

Hei N`finn!

Takk for svaret! Jeg trenger virkelig å finne ut av dette her. Jeg fikk tilbake blodprøvene mine igår og fant ut at jeg har testet veldig høy på S-Anti-TPO: 129 (referanseområde er <35).

Jeg tenker da basert på det jeg har lest: Jeg har hashimotos?! Har man sikkert det hvis man har så mye antistoffer?

Jeg MÅ finne en lege som vil behandle meg og som har peiling. Jeg er villig til å reise/betale... tror jeg også har slitne binyrene. Men jeg har verdier innefor normale på:
    TSH 2,7
    Fritt T4 10,8
    Fritt T3 4,0

Vil de gi meg armour på Balder? Vil de teste og behandle binyrene? Vil de gjøre oppfølging med hensyn til om medisine hjelper? Er det en lege som er anbefalt på Balder? Noe jeg burde vite før jeg går til Balder?

Jeg har også skyhøy kolesterol.

Min D3 er på 68. Betyr det at jeg må få mer sol? Ta vitaminer?

Min B12 er høy: 748 (170-650 er normal)

Jeg håper at få noe god råd fra dere med erfaring med dette.

Takk i forvein.
    Lulu

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Dr. Imre Hercz. Er han flink?

Hashimotos er "oppkalt" etter legen som først fant ut av det.
    Det heter også Thyreoiditt, og alt som slutter på -itt er jo betennelser.
    Eller som her - kjertelbetennelse som er igangsatt av immunsystemet.
    Det er en såkalt autoimmun sykdom (auto - av seg selv) som starter uten at man vet årsaken til det at den starter.

Anti-TPO er en test som påviser dette.
    Den regnes som sikker når utslaget er over 100. Den kan bli flere tusen, men størrelsen på tallet reflekterer ikke styrken på angrepet.
    100 kan være like alvorlig som 2000.

Det er selve kjertelens vev som angripes, og man har ikke botemidler for dette, man lar den "brenne ut" - og satser på Levaxinens velsignesle.......
    Sånn er det bare......

Blodverdiene dine er typiske tidlig i forløpet. Prosessen tar et par år ( i følge furst.no) fT4, som jo er det kjertelen produserer mest av er bare like over minimumsgrensa, og du skal sikker ha verdier over 16 for å ha det nogen lunde.

Kolsterol var det man tidligere "tok" sykdommen på. Mange får høy kolsterol fordi det er et "prohormon". Og når det ikke produseres hormoner stiger denne.

D3 på 68 er for lavt. Det normalområdet man av en eller anenn grunn bruker er sånn 50 - 150. I Italia opp til 250 - så hvorfor skal vi kare oss med mindre ?

Årsaken behøver ikke være at du får for lite sol - det er sansynlig at årsaken heller er lavt stoffskifte. Det er nok lurt å pøse på med D3-tabletter.
    Lavt nivå av D3 er muligens årsaken til mange av våre folkesykdommer.
    Høyt nivå er bra.

Det var noe av det jeg mener - ta det som det er - det er bare hva jeg synes.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    105

N`Finn

Tusen takk for svaret ditt. Det er så kjekt å få help. Jeg har så mange ting jeg lurer på og vil så gjerne gjør det jeg kan til å bli bedre og å få god help fra andre som er i samme situasjon og som har mer peiling er gull verdt!

Du skrev: "Det er selve kjertelens vev som angripes, og man har ikke botemidler for dette, man lar den "brenne ut" - og satser på Levaxinens velsignesle......."
    Betyr det at de ikke vil gi meg noe stoffskifte medisin før min thalmus har brent ut? moa at jeg må gå rundt å være sliten i kanskje flere år til før de vil gjøre noe? Eller betyr det at de vil kun tilby Levaxin og ikke armour hvis jeg går til Balder?

Burde jeg fått sjekket om min thalmus har blitt større?

Du skrev: "Blodverdiene dine er typiske tidlig i forløpet. Prosessen tar et par år ( i følge furst.no) fT4, som jo er det kjertelen produserer mest av er bare like over minimumsgrensa, og du skal sikker ha verdier over 16 for å ha det nogen lunde."
    Jeg har altid vært mer sliten og hatt mindre å gå på enn andre, hele livet mitt. Moren min har også lav stoffskifte har gått på levoxin, ikke sjekket ut om hashimotos. Mine barn har omtrent samme tsh og fritt t4 og fritt t3 svar som meg, ikke testet tpo enda. Men de har også skyhøy kolesterol og jeg tipper at de har også høy tpo antistoffer... Så jeg lurer på om det er arvelig...?

Kan noen hjelpe meg med mine spørsmål om Balder Klinikken?

Vet du hvorfor jeg blir så dårlig av å spise mat med mye karbohydrater? Jeg får vondt i magen, osv bare av å spise frukt. Jeg spiser stort sett bare kjøtt, fisk, egg, oljer, og noen grønnsaker og avacado.

Tusen takk igjen!
    Lulu

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Jeg er villig til å reise/betale... Lulu
    Hei Lulu
    Kjempefint! Du og barna dine har alle muligheter til å få hjelp.

Vil de gi meg armour på Balder? Lulu

Balder har som mål å behandle hele "systemet." Og da starter de som regel med fordøyelsen. Du får mulighet til å ta forskjellige prøver for å finne ut av og rette på ting som ikke er i orden. De fokuserer på kostholdet, du får liste over vitamintillegg du skal ta osv. Disse tingene vil de gjerne ha på plass før de gir Armour i stedet for Levaxin. Dette fordi Levaxin opprettholder et "tregt" stoffskifte mens Armour setter fart i sakene og gir - det er vel leveren tror jeg - mye mer jobb, og da blir man ofte verre i stedet for bedre. Men etter som jeg forstår så er verken du eller barna på tabletter ennå, og da kan godt saken stille seg annerledes. Det vet jeg ikke.
    Så har jeg lest her inne - og det har da virket som om noen har fått Armour der inne med en gang. Da håper jeg eventuelt de skriver litt om det.

Vil de teste og behandle binyrene? Vil de gjøre oppfølging med hensyn til om medisine hjelper? Lulu

Jeg ville bedt om å ta en spyttest som de sender til Aker. De er veldig flinke til oppfølging. Dette kommer også an på deg selv. Du må selv ha ønske om å ta turen tilbake. Det er også mulighet til telefonkonsultasjon innimellom hvis du føler for det (altså bestille en telefontime).

Er det en lege som er anbefalt på Balder? Lulu
    Jeg har vært hos Mathias Thurfjell og jeg kan anbefale ham. Han er veldig hyggelig og imøtekommende og lytter til det du sier.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    105

Ugh, Jeg har jobbet i så mange år med fordøyelsen. Jeg har vært til Balder før i forbindelse med det også. Svaret der var candida. Jeg har utelukket alt som er søt/høy i karbohydrater i LANG tid. Spiser ikke noe korn som helst, bare kjøtt, fisk, noen få lav karbo grønsaker, oljer og avacado. Jeg har det mye bedre nå som jeg spiser slik og har ikke lenger noe problem med vekten. Er mye mindre humørsyk osv. MEN jeg er sliten og slapp. Orker bare små porsjoner med sosial eller fysisk aktivitet.

Jeg har også testet for parisiter og bakterier i utlandet. Fant ut at jeg har ikke noe parasiter men har lite god bacteria, har epstein barr, og har også testet for tunge metaler siden jeg har hatt munnen full av amalgam. Ja, da hadde jeg forhøyet verdier - kvikksølv, bly, og arsenikk. Jeg ble nettopp ferdig med å fjerne den siste amalgam for en måned siden. Ser allerede at jeg er ikke så oppblåst i ansiktet. (Jeg erstatet amalgam i 18 tenner - stort sett store saker...)

Lisbeth, tusen takk for din hjelp! Burde jeg be fastlegen om en spytt test på Aker eller Balder? Er det noen ting jeg burde prøvd å få til hos fastlegen før jeg går til Balder? Er det virkelig ingen fast leger i Oslo område som er flink til dette her?

Takk i forveien igjen! Beklager så mye spørsmål... men jeg skal nå jobbe for å bli frisk!
    Lulu

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

A-hus har en god forklaring på anti-TPO og hva som foregår med kjertelen her : http://www.msa.ahus.no/modules/modul...iDisplayType=2
    Men de er ikke særlig objektive under opplysning om feilkilder - testen er på langt nær så sikker som det gis intrykk av i avsnittet om måleusikkerhet.
    I tillegg til generell måleusikkerhet, viser testen også forhøyet resultat i ca 10% av pasienter som aldri utvikler thyreoiditt. De fleste av disse er i gråsonen (opp til 100), men hvem vet - kanskje kan 129 være et slikt resultat ?
    Eneste sikkre metode for påvisning av thyreoiditt er FNB (FinNålsBiopsi).

Antistoffer vil være i kroppen lenge - helt til kjertelen er borte. Da har jo ikke antistoffene noen missjon mer. Kjertelen atrofierer (tilbakedannes) jo når den ikke brukes og det hjelper også på at den tilslutt forsvinner helt. Atrofieringen kommer iallfall skikkelig igang etter behandlingsstart.

Når starter man behandling ?
    Man vurderer blodprøvene. Når det kjertelen produserer (fT4) er under minimum samtidig som TSH er over maximum er nok det kriteriet som brukes for igangsetting.
    Symptomer legges det mindre vekt på dessverre.
    Da må man snakke med pasientene, stole på pasientene og kjenne dem - og samfunnsutviklingen kan vel få mye av skylda for at så ikke er tilfellet lenger ?

Alltid vært mer sliten enn andre.
    Jeg har også den følelsen - iallfall har jeg hatt det slik i perioder.
    Som gutt oppdaget man jo at jeg manglet kne og akillesreflekser, men man la ikke noe annet i det enn litt allmenn undring. Og slike ting kan være typiske for lavt stoffskifte.
    Det har etterhvert dukket opp mange episoder i tankene som jeg nå kan gjennkjenne som typiske for hypothyreose.
    Jeg tror bare jeg har hatt "litt" lavt stoffskifte i perioder. Jeg er helt sikker på at feks. en verdi 10,8, som jo er "innenfor" kan gi allmenn tretthet for den som har det lenge.
    Grensene for hvilke verdier mennesker kan ha i blodet er vide. Stoffskiftet er ikke en konstant greie - det svinger hele tia. Og nettopp det at det slutter å svinge, og feks legger seg på en lav verdi er jo tegn på at noe er galt.
    10,8 kan være ok i en kort periode - men ikke i en lang.
    Noe er også fullstendig galt med den tolkeren som ikke forstår dette !

Kolesterol er et meget viktig stoff. Uten det - intet liv. Det finnes over alt der spiren til liv finnes i jordens biomasse. (frø - egg osv)
    Kroppen bruker dette bla.utgangspunkt for å lage hormoner.
    Men for mye av det gode er jo ikke bra, og det kan jo tyde på at kroppen har for lite av de stoffene som prosesserer kolesterolet.
    Både D3 og særlig K2 er viktige elementer i disse prosessene. Og her - på isberget vårt - får vi forlite av begge deler.
    Kombinasjonen D3/K2 viser seg å holde årene rene + mye mer vi ikke aner noe om......

Analyseslaboratoriet furst skriver på sine sider dette om anti-TPO :
    Indikasjon: Utredning ved mistanke om autoimmun thyreoiditt.
    Referanseområde: 35 kU/L
    Tolkning: Høye verdier ved autoimmun thyreoiditt, men økte verdier kan også ses ved hyper- og hypofunksjon av annen årsak. Antistoffet kan også finnes hos friske i lave konsentrasjoner, særlig hos kvinner og forekomsten øker med alderen. Ved subklinisk hypothyreose vil påvisning av anti-TPO kunne tale for thyroksinbehandling fordi den autoimmune prosess som regel fører til permanent hypothyreose i løpet av et par års tid.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Jeg har også testet for parisiter og bakterier i utlandet. Fant ut at jeg har ikke noe parasiter men har lite god bacteria, har epstein barr, og har også testet for tunge metaler siden jeg har hatt munnen full av amalgam. Ja, da hadde jeg forhøyet verdier - kvikksølv, bly, og arsenikk. Jeg ble nettopp ferdig med å fjerne den siste amalgam for en måned siden. Ser allerede at jeg er ikke så oppblåst i ansiktet. (Jeg erstatet amalgam i 18 tenner - stort sett store saker...)Lulu

Da har du vel tatt vitamintilskudd i forbindelse med dette? Jeg har sett at det blir anbefalt, tror det ligger linker her inne dersom du er interessert.

Burde jeg be fastlegen om en spytt test på Aker eller Balder? Er det noen ting jeg burde prøvd å få til hos fastlegen før jeg går til Balder? Er det virkelig ingen fast leger i Oslo område som er flink til dette her?Lulu

Det vet jeg ikke, det kommer an på om du selv synes det er verdt å bruke energi på dette. Vet ikke om fastleger formidler spyttester jeg, kanskje det kommer flere "på banen" og kan svare på dette nå når pinsen snart er over. Jeg kjenner heller ikke til om det er fastleger i Osloområdet som er flinke til dette her. I beste fall finnes det kanskje noen som er villige til å samarbeide og lære, men ellers ser det ganske stusselig ut med kunnskap hos fastleger når det gjelder stoffskifte. Dessverre!

Håper du finner den hjelpen du/dere trenger

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    154

Standard Sv: Har man sikkert Hashimotos hvis man har så mye antistoffer?

Hei!
    Hvis du uansett skal på Balderklinikken er det ikke noe vits i å "spare" noe til fastlegen først.
    Balder ser ting i sammenhenger og vil ta de prøvene de mener det er bruk for.

Men be om å få de testene du vil ha, fordi de er dyre, og Balder vil ikke pushe dem på deg, derfor understrek at du vil ha dem for sikkerhets skyld.

Jeg fikk Armour etter første time på Balder. Men jeg fortalte at det var nesten eneste grunn til at jeg kom dit, og fortalte om tidligere behandlingsforløp -og resultat med både Levaxin og Liothyronin.
    Jeg tok også med alle blodrøvene jeg hadde tatt tidligere.
    Dette ga nok grunnlag til å gi meg Armour, og jeg kjenner stor forandring og er meget fornøyd med Armour.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    105

Standard Sv: Har man sikkert Hashimotos hvis man har så mye antistoffer?

Hei Camomille,

Tusen takk for dine svar! Det er godt å få snakke med dere! Kan jeg spørre deg hvem du har vært hos på Balder?

Jeg ringt til Volvat i dag for å høre hvordan de behandler hashimotos. De bruker syntestisk og ikke armour. Etter at jeg har lest my på "Stop the Thyroid Madness" og har sett mama gå på lev. i mange år samtidig som hun må ta flere type anti-depressive og har litt lav energi nivå er jeg ikke i tvil om at jeg vil prøv å få tak i armour.

Det jeg lurer på nå er hvem på Balder er flinkest? Jeg har ikke lyst til å jobbe masse med vitaminer/kosthold. Jeg har gjort det og er på en skikkelig lav carbo diet nå og har lyst til å få undersøkt stoffskifte, binyrene og andre hormonelle problemmer som kan virke inn på både min manglende energi og mat intoleranser.

Tusen takk igjen!
    Klem fra Lulu

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Forvirret over Hashimotos info
    Av Xaka i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 14
    Siste melding: 10-04-09, 13:52
  2. Har hatt hashimotos/knutestruma en god stund
    Av sos i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 21
    Siste melding: 01-05-07, 21:19
  3. Prøver som bør tas - og dosering - ved Hashimotos
    Av Stina i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 82
    Siste melding: 01-09-06, 20:45

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn