Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
-
17-03-09, 16:00 #1
Kender nogen forløbet af Hashimoto? Er uden medicin-men har det godt...hvorfor??
Jeg er noget så totalt forvirret. Synes ikke jeg matcher noget af det, jeg har læst om Hashimotos/hypothyreose mere! Har siden december ikke taget hormon (medicin - Armour), og forventede jeg ville få det værre og værre, men får det i stedet bedre og bedre! Nu er det jo også det, det drejer sig om, men jeg har virkelig brug for en forklaring. Jeg har tidligere skrevet hele min stofskiftehistorie her på Sonjas og har tidligere i år skrevet lidt om dette mysterium i en anden tråd, hvor nora gav et bud på, hvorfor jeg pludselig ikke behøver tilført hormon mere – tak nora
Jeg valgte her at startede en ny tråd, for at se om der er flere, der ved noget!?
Det var min overbevisning, at det skjoldbruskvæv, som går til grunde, når man har Hashimotos, er væk og borte for altid, og at det vil være nødvendigt at supplere med hormon resten af livet, samt øge dosis i takt med at kirtlen svinder.
* Hashimotos kan vel ikke kureres
* Kirtlen kan vel ikke vokse ud igen
Jeg står jo i den situation, at jeg er sygemeldt og har søgt om nedsat tid (flex)… havde håbet at få nedsat tid, og hvis jeg med tiden skulle få det bedre på Armour, selvfølgelig gå op i tid igen. Nu ved jeg ikke, om jeg skal være ærlig overfor kommunen og melde mig rask. Jeg ville sandsynligvis godt kunne arbejde på fuld tid, men det har jeg ikke kunnet. Jeg skal ud og finde helt nyt arbejde, og har tidligere tænkt, det skulle være noget, jeg kunne magte (ikke meget hårdt, eller stressende arbejde, og ikke noget, der krævede en (klar) hjerne).
Jeg startede på Armour i aug. 08 og stoppede så i dec. p.g.a. jeg var gået tør for medicin, og da jeg ville starte op igen 10 dage senere, fik jeg voldsome symptomer på hyperthyreose. Jeg havde ellers forestillet mig (håbet), at mit forløb skulle blive, at jeg fik det bedre og bedre på Armour, men aldrig forestillet mig dette!
En ting er at være nød til at forkaste lægens mening og forklaringer, og selv måtte lære om sygdommen gennem erfaring og søgning om viden. Men, når man pludselig ikke mere kan tro på det, man har læst og erfaret hidtil – da bliver det svært at forholde sig til noget i det hele taget!
Det er det, der så f****** ved hypothyreose m.v. at vi ingen prognose har at indrette vores liv efter!!!
Skal til møde på kommunen i morgen!Sist endret av Admin; 17-03-09 kl 16:15 Begrunnelse: Link i teksten tilføjet
-
17-03-09, 16:31 #2Hildemor Gjest
Sv: Kender nogen forløbet af Hashimoto? Er uden medicin-men har det godt...hvorfor??
Slik jeg forstod av linken din så har du selv stillt diagnosen Hashimotos, den kan det jo se ut til at du ikke har/har hatt? Din endo hadde altså rett.
Din lille knute ble fjernet og din kirtel fungerer i stor nok grad til at du har det fint. Og ingenting er vel bedre enn det vil jeg tro
Føler du deg rask ser jeg ingen grunn til at du ikke skal være ærlig med dette og vende tilbake til arbeid.
-
17-03-09, 17:49 #3
Sv: Kender nogen forløbet af Hashimoto? Er uden medicin-men har det godt...hvorfor??
Det er ikke pent å minne gode venner om hva de engang har sagt, men til deg Ayla er det godt ment !
"Fik opereret lille knude væk 1999 p.g.a. følelsen af ikke at kunne få luft. Der blev fundet thyreodit i det fjernede væv. Opsøgte endokrinolog i 2005 p.g.a. dødelig træthed, og fik forsøgsvis Eltroxin (Levaxin). Forsøgsvis, fordi endo. ikke mente min træthed stammede fra stofskiftet, da tallene var ok!! Nu er jeg på 100 mcg. Eltroxin, og har selv konstanteret, at jeg må have Hashimotos, der har ført til hypothyreose! Det er først for alvor her i 2008 jeg har fået min energi og hjerne (nogenlunde konstant) tilbage, men føler slet ikke min krop er i balance. Føler det nærmer som det er et andet stadie af "sygdommen". Spurgte min endo. om bedringen m.h.t trætheden her efter et par år på Eltroxin, kunne skyldes at kroppen skulle bruge tid til at restitutere sig! Svaret var at det højest kunne tage et par mdr.!
Jeg har længe haft taget beslutningen mig at gå over til Armour.....!"
Hypothyreose er en sekkebetegnelse - en felles diagnose.
Jeg har ikke annen, fordi man ikke har funnet årsaken til min hypothyreose.
Thyreoiditt (Hashimotos altså) er en diagnose og en årsak.
Men du har selv stillet den og ikke fått den av endoen ?
Hashimotos kan ikke stilles helt presist uten en biopsi. Det har du jo, men av en knute. Den skal nok ikke brukes til en diagnose.
Hvordan, og om en kjertel kan restituere seg er avhengig av mange kompliserte forhold.
Om den kan klare det uten en TSH er også tvilsomt.
Men gledelig er det jo hvis du slipper piller !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
17-03-09, 18:11 #4
Tak for svar Hildemor.
Min læge og endo. har ikke sagt det direkte, men da jeg blev opereret, fik jeg at vide, der var inflamation i kirtlen - så du har måske ikke læst hele linken. Sidenhen har jeg via agtindsigt set det står mange steder - både fra sygehus og journal fra min endo. De kalder det bare ikke Hashimotos, men autoimmun thyreoiditis. Det er en langsom progredierende thyreoidit. M.h.t. knuden skrev syghuset, atoksisk struma med solitær adenom.
Jeg har så godt som været hele spektrummet igennem ang. symptomer, igennem årene! Indtil for ca 2 uge siden var det især denne snurren i hænder og fødder (ubehagelig når hælene hvilede mod et underlag) - en form for karpal tunnel syndrom om morgenen, havde haft tiltagende øjenproblemer - svien, utrolig træt i øjenomgivelserne (træt i hjernen), købte brille - armene var blevet for korte
- det hjalp, når jeg skulle læse, men efter en stund løb øjnene i vand. Ja o.s.v., o.s.v.
For ca. 3 uger siden var jeg 1 mdr. i jobtræning (stoppede fordi de alligevel ikke havde noget til mig at lave), der var jeg ofte træt i hjernen, hvor jeg ikke kunne koncentrer mig - og tage imod ret meget information ad gangen.
Det var noget forfædeligt noget i december, både nogle dage efter jeg ikke tog Armour mere, og da jeg forsøgte at tage Armour igen. I hele tiden herefter (gradvis bedre og bedre) har jeg haft ondt i hals, bryst og hjerte - og voldsom reaktion fra området. I halsen murrede og kriblede heldt vildt. Jeg gik så og forventede, jeg ville begynde at føle mig generelt mere og mere træt. I stedet er det som sagt gået den anden vej! Halsen er også meget bedre, selvom jeg tror, jeg har vænnet mig til, der er et pres der.
Nej, hvis jeg bare havde fået en knude opereret væk, der ingen sygdom var og jeg ikke havde været igennem så meget - tidligere været så grufuld træt, samt har haft symp. - her mest dem, der skyldes sløv hjerne - hele vejen igennem, ville jeg selvfølgelig ikke være i tvivl, om jeg skulle raskmelde mig på fuld tid!!! Der findes ikke meget arbejde, man kan passe tilfredsstillende, når hjernen ikke fungerer!!
Da jeg startede på Eltroxin, kunne jeg knap kravle hjem fra arbejde til min lænestol - og det blev da noget bedre på Eltroxin, men ikke godt. Så det er da svært at vide, hvad jeg skal tænke nu. Mine blodprøver lå dengang i udkanten af normalområdet og jeg havde/har antistoffer.
-
17-03-09, 18:31 #5
Hvis du har en lav (under 100) anti-TPO kan denne være falsk.
Jo høyere, jo sikkrere.
Forbigående typer kjertelbetennelser har også antistoffer, men disse forsvinner - og man vet ikke hvorfor.
Hvis du har godt positive antistoffer vil jeg ikke tro at du kan satse på en helbredelse.
Man ser jo av og til at kjertelen forbedrer sin helse når TSH undertrykkes.
Også selv om det finnes godt med antistoffer. Det er en sammenheng mellom antistoffer og TSH, og man antar at TSH stimulerer visse antistoff.
Jeg vet ikke om det passer inn i ditt bilde ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
17-03-09, 18:32 #6
Tak n`Finn for svar. Jeg har nok vildledt jer i mit gamle indlæg, men jeg regnede med at Hashimotos var det samme som autoimmun thyreoidit. Hvad jeg, som sagt, mente dengang var, at jeg bare ikke har talt med lægen om diagnosen, samt at han ikke anekendte mine symptomer som værende p.g.a. hypothyreose, idet min blodprøve var indefor normalområdet!
Jeg troede, for det første, at også antistoffer viser, at man har en autoimmun thyreoidit. Men jeg var på ingen måder klar over, at man kan have thyreoidit isoleret i en knude, som så bliver fjernet med knuden. Så længe man laver antistoffer, vil de vel "angribe" kirtlen, formoder jeg.
På syghuset sagde de ligeledes, jeg sikkert/muligvis ville få lavt stofskifte på et tidspunkt.
-
17-03-09, 18:35 #7
Tak igen for lidt at tænke over n´Finn
-
17-03-09, 19:25 #8
Jo - Hashimoto er det samme som autoimmun thyreoiditt.
Så det er nok meg som er uklar.....
Beklager at jeg er årsak til uklarhet Ayla.
Om thyroiditten kan være i en avgrenset knute har jeg ikke sett noe om på nettet.
Alle forhold tatt i betraktning, kan du jo være heldig at det er slik, men jeg tror ikke du skal regne med det.
Ikke ennu.
Tiden som kommer vil jo være avgjørende.
Hvis det er TSH som stimulerer til antistoffer, vil jo denne være høy nok til å stimulere dem nå.
Har du tatt TRAS test ?
Selen sies å dempe antistoffer.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
17-03-09, 19:37 #9Hildemor Gjest
Hei igjen ayla

Jeg fikk kanskje et litt forkert inntrykk av din situasjon, og litt lite kjøtt på benet til raskt å kunne anslå at du kunne vende tilbake til arbeide for fullt. Dette er selvsagt noe du helt og holdent må vurdere selv
Jeg synes bare ditt innlegg var godt og oppløftende med tanke på at du nå fungerer godt uten medisiner og føler deg rask. Videre derfra bestemmer selvsagt du veien å gå og hva som er best for deg selv
-
18-03-09, 17:32 #10
Bruker
- Medlem siden
- Mar 2009
- Sted
- Skanderborg, Danmark
- Meldinger
- 1
Hej ayla
Jeg er ny her, så du må bære over med mig, hvis du eller en anden har skrevet det før. Jeg vil meget gerne vide, hvordan du har fået fat i Armour, da jeg synes det er fuldstændig umuligt at finde ud af hvor man får det, bortset fra USA, men det er jo ulovligt at importere selv.
Glostrup Apotek kan skaffe det, men det er alt for dyrt for mig.
Måske ved du eller andre om det er lovligt selv at bringe det med hjem fra USA, hvis man alligevel er derovre?
Min egen læge er meget lidt forstående overfor at prøve andet end Eltroxin.
Jeg er englænder og skal til England og besøge familien til sommer. Er der nogle af jer der har erfaringer med at få Armour i England?
Hilsen PeronelFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
Lignende tråder
-
Nogen, der kender de danske privatlæger - Bruce P Kyle og Knut Flytlie?
Av ayla i forumet Lavt stoffskifteSvar: 17Siste melding: 16-03-13, 05:39 -
svært at blive gravid med hashimoto?
Av kat1982 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 5Siste melding: 16-02-09, 11:02 -
Vil nogen kigge på mine tal?
Av bellebellen i forumet BlodprøverSvar: 1Siste melding: 22-11-08, 23:26 -
Hvor fås liothyronin uden for Danmark
Av Kirsten, DK i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 8Siste melding: 05-02-08, 21:49
Svar med sitat
Bokmerker