Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
-
08-01-08, 10:37 #1
Bruker
- Medlem siden
- Jan 2008
- Sted
- København, Danmark
- Meldinger
- 3
Hvor fås liothyronin uden for Danmark
Jeg har i mange år ud over Eltroxin (TS4) 225 mikrogram/dag også taget Liothyronin (TS3) som tilskud - som regel 10-20 mikrogram dagligt.
Jeg lider ud over for lavt stofskifte som følge af Lithium medicin også af bipolar psykose (maniodepressiv psykose), og i begyndelsen var effekten af liothyronin dramatisk. Jeg kunne sågar ophøre med al anti-depressiv medicin og følte mig rask for første gang i 30 år. Siden aftog effekten desværre en del, og jeg er tilbage i antidepressiv og forebyggende behandling for min sindslidelse og naturligvis mit lave stofskifte, men jeg har som sagt i flere år indtaget Liothyronin som tilskud til Eltroxin.
Nu er de danske endokrinologiske læger/hospitalsafdelinger imidlertid ophørt med at udskrive Liothyronin. Liothyronin har ingen effekt, siger de. Jeg mener noget ganske andet. Jeg har desværre ikke mere Liothyronin tilbage, og jeg er blevet træt og uoplagt - sliten hedder det vist på norsk. Jeg har imidlertid læst på nettet, at T3-hormonet kan købes i Europa - i England vist nok. USA dur ikke, for så er medicinen ulovlig at købe online.
Er der nogen af jer, der ved hvor Liothyronin kan købes? Jeg har ganske vist hørt at Armour Thyroid (naturligt TS3) fås i Danmark på ét apotek, men jeg vil helst ikke begynde at eksperimentere, hvis jeg kan blive fri.Med venlig hilsen
Kirsten, Danmark
-
11-01-08, 11:51 #2
Dette er mildt sagt sjokkerende! Er det virkelig mulig at de ikke tror på pasienter som vitterligen blir synlig bedre av å ta T3-tillegg?
Det sørgelig og synd at pasienter må snike seg til å få tak i ufarlige stoffer som de er avhengige av, mens leger skriver ut avhengighetsskapende sløvende, ødeleggende stoffer i hytt og pine :(
Kirsten, selv har jeg prøvd ut Armour på egen hånd etter å ha gått på liotyroninn-tillegg med veldig god virkning. Merker ikke så stor forskjell, virkningen er stort sett det samme. Så det kan være et godt alternativ for deg, hvis du får legen din til å skrive ut resept på det da...
Jeg bestiller fra Usa til noen i Norge, som sender det videre til meg mens jeg er i England.Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.
-
12-01-08, 13:20 #3
er probelmet å få resept?
Her i Norge er det ofte tilstrekkelig å henvise til haug si artikkel i legetidsskriftet http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952
Her er det vanligvis ikke stoer problemer med å få resept.
Liothyronin er listet opp i www.felleskatalogen.no og www.legemiddelsiden.no , sistnevnte er en privat side som også lister opp mange medisiner som ikk er med i felleskatalogen.
Psykiatrien bruker noen gagner liothyronin:
http://www.uib.no/isf/eyr/2000q1/000411.html
Hvis man søker på siten eyr så erdet også noen andre interessante innlegg http://www.google.no/search?q=liothyron ... 9&filter=0 (bruk søk-på-site-funskjonen i google toolbar for eksempel)
nora
-
12-01-08, 13:33 #4
Bruker
- Medlem siden
- Jan 2008
- Sted
- København, Danmark
- Meldinger
- 3
Ja, problemet er at få recept.
Liothyronin anses i Danmark som eksperimentel medicin, og kun udvalgte læger kan udskrive recept, og medicinen er ikke med i det danske lægemiddelkatalog: http://medicin.dk
Det er derfor svært at finde en læge, der kan skrive recept - i praksis sker det kun gennem et hospitals endokrionologiske afdeling.
Tak for dine gode links. Her er et link til en undersøgelse fra 1999 (på engelsk) om T4 PLUS T3. Undersøgelsen viser stor livsforbedring for 20 ud af 33 patienter: http://thyroid.about.com/cs/t3controver ... 3study.htmMed venlig hilsen
Kirsten, Danmark
-
12-01-08, 13:46 #5
Psykiateren din, da? har du spurt?
Hvem er det som bestemer at kun utvalgte leger skal få skrive det ut? Det er jo ikke narkotisk.
Her er det til og med allmenlegene som nå skal skrive ut ritalin (men det er ungdosmspykiatrien som skriverdet ut første gang her, men etterpå er paseinten nødt til å få det av sin fastlege)
Hvis du kommertil Norge en tur, kan du få det men nok ikke på blå resept slik som vi her får. Prisen er 270 kroner, men vi betaler kun ca. en tredel på blå resept.
Det har vært noen andre her som har fått liothyronin på resept i danmark, men hun var i en spesiell situasjon, jeg tror hun hadde hatt thyca eller noe. Husker ikke helt.
nora
-
12-01-08, 13:51 #6
Bruker
- Medlem siden
- Jan 2008
- Sted
- København, Danmark
- Meldinger
- 3
Sundhedsstyrelsen i Danmark bestemmer, om et lægemiddel kan udskrives på recept af vanlige læger.
Mulige bivirkninger ved T3: den hurtige optagelse i kroppen af T3 kan give hjerteproblemer ved for stor dosis - for stor dosis af T4 kan også give hjerteproblemer, men når man opdager det, kan man nedsætte dosis, inden det bliver alvorligt.
Angiveligt kan man også få knogleskørhed (osteoporose), hvis T3 indtages i mange år.
Liothyronin er meget billig i Danmark for mig - jeg er imidlertid førtidspensionist. Jeg betalte under 10 kr. for 100 tabletter.Med venlig hilsen
Kirsten, Danmark
-
12-01-08, 13:58 #7
Det er svært omstritte påstander du refererer der Kirsten. Nyere forskning viser at mange forhold er involvert i en osteoperose hvor T3 kun er en av dem.
Hvis argumenter som at overdosering er skadelig skulle avholde legene fra å skrive ut medisin - "så blev der ikke udskrevet meget" .........
Hvis du trenger Liothyronin så skal du bestemt have det !
Et godt alternativ er Armour i en blandingsdocering med Eltroxin.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
12-01-08, 14:07 #8
Det fins da blodprøver som man bruker for å dosere stoffskiftemedisin-doser....De somhar graves sykdom, har ofte ft3-nivåer på 30 og mer, og da står de i fare for å få for høy omsetning i benvevet.
Vi som tar stoffskiftemedisin, tar ikke så mye at vi er hyperthyreote.
En anen sak er at underdosering med stoffskiftehormoner gjør at tarmen blir ødematøs og ikke kan ta opp mineraler og vitaminer godt. så undersosering ghjør ikek at man får bedre bentetthet.
Har du fått målt din vitamin D og ionisert kalsium? Omtrent halvparten av alle friske vanlige mennesker viste seg å ha for lavt D-vitamin i finland, amerika og Schweiz.
Jeg tror et er viktigere å få i seg riktig mengde D-vitamin og kalk og magnesiumfor bentettheten. Og så må man sjekkes for cøliaki, for praktisk talt alle med uoppdaget cøliaki har problemer med bentettheten og alle med påvist osteoporose bør testes for cøliaki.
Det er nok viktigere enn å forby liothyronin...
nora
-
05-02-08, 21:49 #9
Hei Kirsten

Kom nettopp over din tråd, spennende det du skriver.
Hvordan går det med deg? Har du fått tak i Liothyronin?
Stina"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
Svar med sitat
Bokmerker