Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
  1. #1
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    204

    Standard Vondt i skjoldbruskkjertelen..?

    I det siste har det vært alt for mye jeg har vært nødt til å gjøre, i forhold til hva jeg har energi til, og det har blitt for lite søvn. Er i ganske dårlig form nå.

    Nå gjør det rett og slett vondt foran på halsen, og det er vondt og ekkelt å svelge, og det kommer en slags "kneppe"-lyd hver gang jeg svelger.

    Er det noen andre som har opplevd det?

    Hadde legetime i dag, men legen visste ikke noe om hvorfor jeg hadde vondt, men han kjente på halsen og sa at kjertelen var større enn den skal være.

    Han ville forresten ikke gi meg armour, men sender meg til Johan Svartberg, endokrinolog på UNN, for at han kan vurdere om jeg kan få armour.

  2. #2
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

    Standard

    Spennede hva Svartberg kommer til å si, han er en kjent lege. Driver med noen forskningsprosjekter.

    Har allltid vondt i kjertelen hvis jeg trenger større dose, eller hvis jeg øker dosen.
    Merkelig, enda min TSH er 0,02. Da heter det at min TSH er undertrykt og kjertelen sover. men det kan den jo ikke gjøre siden jeg straks kjenner forandinger i dosebehovet eller doseøkninger.

    hvis jeg gjør noe veldig slitsomt, slik som å dra til Charlottenberg for å handle, eller noe slikt utenom det vanlige, så tar jeg 50 µg ekstra. Men bare en sjelden gang. Da unngår man å bli helt kaputt dagen etter.

    Ved bihulebetennelser og annet så lager kroppen cytokiner, som gjør at t4 omdannes til Rt3 istedenfor det aktive t3. Da kan man også oppleve hypo-tilstander av den grunn. Kalles ellers NTI. Har hatt blodprøver tilfelsigvis i slike perioder, som klart viser lavere hormonverdier. Ft3 var til og med helt i bånn sidt sommer en gang.

    Så variasjoner kan forekomme, og etterpå går TSH opp en periode, og da kan man kjenne det i kjertelen også.

    Eller det kan være noe annet.
    Ved ikke -lav-TSH under levaxinbehandling er sjansen for cyster og knuter i kjertelen økt. Det er derfor viktig å holde en lav TSh ved hashimotos thyreoditt som vi jo har de fleste av oss.

  3. #3
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    204

    Standard

    Takk for svar, Nora!

    Har vært hos Svartberg to ganger tidligere. Sist jeg var der fikk jeg bare beskjed om at blodprøvene mine var fine så jeg var frisk. Det var liksom ikke mulig at jeg fortsatt hadde plager pga stoffskiftet. :(
    Så jeg har ikke særlig store forhåpninger til neste time.

    Er det noen her inne som har fått utskrevet Armour fra Svartberg? -Eller på UNN?

  4. #4
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    91

    Standard

    Sitat Opprinnelig skrevet av Ruth
    Takk for svar, Nora!

    Har vært hos Svartberg to ganger tidligere. Sist jeg var der fikk jeg bare beskjed om at blodprøvene mine var fine så jeg var frisk. Det var liksom ikke mulig at jeg fortsatt hadde plager pga stoffskiftet. :(
    Så jeg har ikke særlig store forhåpninger til neste time.

    Er det noen her inne som har fått utskrevet Armour fra Svartberg? -Eller på UNN?
    Var Svartberg også slik? Blir litt sint her altså! :twisted: Jeg har vært hos 2 forskjellige endokrinologer på UNN, håpet jo på Svartberg jeg da, og de var akkurat likens. Hmmm ja da trenger jeg jo ikke tenke på han da, for jeg hadde tru på han!

  5. #5
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    204

    Standard

    Nå er jeg bare lei meg!
    I dag fikk brev med kopi av brevet fastlegen min har fått fra Johan Svartberg , og jeg kan bare glemme å få Armour!

    Link til brevet..

    Fastlegen min kommer aldri i verden til å gi meg Armour nå! -Og han kommer nå til å presse enda mer på med at problemene mine bare er psykisk, og at jeg må begynne hos psykolog, igjen! :evil:

    Jeg er så lei!! Jeg begynner jo å tvile selv også, er det ikke stoffskiftet mitt det er noe galt med likevel?! -Men isåfall bør jo legene prøve å finne ut av hva det da er som er galt, ikke bare si at stoffskiftet er fint så jeg skal være frisk, eller skylde på at alt er psykisk! (Har uttalelse fra psykolog om at problemene mine ikke er psykiske, men det gidder visst ikke legen bry seg om, han har visst bare bestemt seg! )

  6. #6
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

    Standard

    Det er nedslående å få slike avgjørelser tredd ned over hodet. Her begrunnes jo avslaget med at blodprøvene er så fine at en derfor ikke kan endre behandlingen.
    Da er det jo klart da, det ER blodprøvene man behandler ! Pasienten er bare et brysomt vedheng man er nødt til å ha for å få tatt noen blodprøver.

    De gutta der har den erfaringen at når pasienter begynner med Armour, så går det "åt skogen" med de fine blodprøvene - og det setter kjepper i hjula på hvordan de skal forklare hvorfor pasienten har fått det bedre !

    Men DET skrives det bare ikke om i papirer.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

  7. #7
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    204

    Standard

    Ja, det virker jo som det er akkurat sånn! :evil:

    Og i det ene øyeblikket har han ikke særlig erfaring med armour, men i det andre øyeblikket er erfaringen ( 3-4 pasienter!) nok til å si at Armour er bare tull å prøve!

    Fastlegen min kommer ikke til å ville øke Levaxindosen min heller nå, siden Svartberg sier det ikke er noen grunn til å endre behandling.

    Jeg blir så forferdelig oppgitt og frustrert!

  8. #8
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

    Standard

    Tilbake til spørsmålet om vondt i skjoldbruskkjertelen. Jeg har ikke vondt, men føler at jeg er blitt trangere i halsen. Vanskelig å få ned tabletter som er "harde". Omega 3 glir lett ned, men noe har forandret seg. Jeg aner ikke hva. Jeg må også av og til reise meg opp i stående stilling for å kunne svelge. Det er helt tullete, og jeg antar jeg ikke blir tatt alvorlig hos legen sa jeg får se om det blir verre. Aner ikke om kjertelen har vokst og tar mer plass? Jeg kjenner ingenting når jeg tar på halsen, så kanskje den vokser innover?? Hva gjør man med sånt?
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

  9. #9
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

    Standard

    I dagens THYRA som kom idag er det en pasienthistorie fra en kvinne med kreft i kjertelen og det tok mange månader å få diagnose for henne. (først to månader etter operasjonen for å fjerne kjertelen) Hun hadde vondt for å svelge hun også.
    Så det er nok tryggest å si det til legen og å få en undersøkelse.

    Tar man mye levaxin, skal kjertelen krympe.
    Det skjedde ikke med denne damen.
    Øre-nese-hals undersøkte bare halsen ikke kjertelen...

    Ikke for å skremme deg, men jeg har dagensl lesning i bladet i friskt minne akkurat nå. En annen dag ville jeg ha svart noe annet.

  10. #10
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

    Standard

    Jeg fikk også Thyra-bladet i dag, men har ikke hatt tid til å lese. Så jeg bør kanskje få sjekket denne kjertelen min altså? Jeg tok ultralyd i sommer, og da sa de bare at den var "død". Men kan det ha skjedd noe i løpet av de siste månedene? Klarer ikke helt å tidfeste hvor lenge jeg har kjent på dette, men det er vel noen måneder. Er det andre undersøkelser enn ultralyd som avslører om noe er unormalt på kjertelen?
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn