Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
-
12-04-08, 18:10 #1pandalakris Gjest
Til Evamol Ang Radiojodbehandling og sympt på sjøgreens
Hei Jeg lurer på hvor du har funnet disse artiklene? Har du en link?
Opprinnelig skrevet av Evamol
Jeg er radiojodbehandlet to ganger med store doser, pga kreft . Er uforklarlig sliten og trett hele tiden, uten at det finnes noen fysiologisk grunn for det. Leter etter en forklaring på hvorfor jeg har det slik. Ikke at det hjelper på problemene, men det hadde vært deilig å finne ut hvorfor.
-
12-04-08, 19:30 #2
Jeg har ikke linker, men har hørt om mange som har problemer etter radiojod behandlinger. Ta et søk på nettet er min anbefaling
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
12-04-08, 19:52 #3pandalakris Gjest
Jeg har prøvd å søke, men finner ikke riktig noe.
Har vel ikke de riktige søkeordene. :(
Synes det er rart legen min aldri har nevnt dette. Jeg har jo lett fortvilet etter årsaken til at jeg er så dårlig.
-
12-04-08, 22:59 #4
http://www.pasienthandboka.no/default.a ... e=documentHvordan er langtidsutsiktene?
Tilstandens forløp vil variere mye fra person til person. Enkelte blir bra av seg selv, men hos de fleste vil sykdommen fortsette å utvikle seg. En del av komplikasjonene ved sykdommen vil også kunne vedvare til tross for at sykdommen er under kontroll ved behandling. De fleste får med tiden lavt stoffskifte, mens et mindre antall kan få tilbakefall med høyt stoffskifte.
Komplikasjoner som øyeplager og "utstående" øyne er vanlig. Minsket toleranse for skarpt lys, smerter "bak" øynene og dobbeltsyn kan også forekomme. Det er i tillegg økt risiko for atrieflimmer, som er en tilstand hvor forkamrene i hjertet slår for fort. Dette gir igjen økt risiko for hjerneslag.
Hvis tilstanden ikke behandles, kan den forårsake eller forverre tilstander som angina pectoris, hjerteinfarkt, hjertesvikt og osteoporose (beinskjørhet).
Tyretoksisk krise er en sjelden, men alvorlig komplikasjon som skyldes stor frigjøring av skjoldbruskkjertelhormon. Denne tilstanden vil gi hurtig innsettende symptomer på hypertyreose og alvorlige hjerterytmeforstyrrelser.
Det lille jeg har funnet nå tyder på at det er det samme for dem med høyt som for dem med lavt stoffskifte. De vet ikke hvorfor vi ikke blir friske. Så lenge må man bare leve med det ser det ut til. Kanskje med mer forskning vil de finne ut mer om årsaker..?Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
14-04-08, 18:49 #5
Sorry at jeg ikke har svart, har vært uten internett noen dager.
Linkene jeg har brukt for å finn den informasjonen jeg har manglet lenge:
Angående radioaktivtjod:
http://www.elaine-moore.com/gravesdisease/RAI.htm
Angående andre autoimmunesykdommer:
http://www.elaine-moore.com/gravesdisea ... immune.htm
(da det er vanlig å få flere autoimmunesykdommer når du først har fått Graves)
Angående Sjøgren`s syndrom:
http://www.helsenytt.no/artikler/sjoegrens.htm
Har skrevet mail med Elaine Moore, hun sier at det er velkjent i USA at man får symptomer på Sjøgren`s syndrom etter jodbehandling. Det er gjort studier på dette.
Håper du finner det du trenger, jeg har fått svar på hvorfor jeg er i så dårlig form selv om jeg har normale prøvesvar!!!
-
14-04-08, 22:51 #6baremei Gjest
Jeg kan kjenne meg igjen i mye av det du beskriver, og må få si at etter behandling med Neo-mercazole+levaxin (block and replace), radiojod og 3 år på levaxin har jeg de siste årene brukt armour (+litt levaxin).
Og først da ble jeg meg selv igjen. Det også tok et års tid, men det gikk oppover hele veien, bortsett fra en periode med nedtur pga for rask doseøkning på armouren.
Verdt en tanke?
Lignende tråder
-
Hvor lang tid før jeg blir bedre etter radiojodbehandling?
Av chr83 i forumet Lavt Stoffskifte etter GravesSvar: 14Siste melding: 08-05-14, 12:13 -
Frykter radiojodbehandling
Av benita i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 03-07-11, 09:30 -
Hvor mange har fått mer enn en radiojodbehandling?
Av Abiela i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 9Siste melding: 25-01-11, 23:38 -
Sykemelding etter radiojodbehandling (kreft)
Av Vilma i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 5Siste melding: 19-08-10, 09:54
Svar med sitat
Bokmerker