Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
-
17-08-10, 20:59 #1
Sykemelding etter radiojodbehandling (kreft)
Hei. Jeg er helt ny på dette forumet, og jeg må si jeg ble veldig glad for å se at det faktisk finnes et slikt forum her i Norge.
Jeg har vært så uheldig å få kreft i skjoldbruskkjertelen, og i mai i år ble hele kjertelen og noen av de nærliggende lymfeknutene fjernet. Det ble påvist metastasering i fem av åtte lymfeknuter. Etter operasjonen var jeg sykemeldt i to-tre uker før jeg gikk tilbake til full jobb igjen. I månedsskiftet juli/august ble jeg behandlet med radioaktivt jod etter ca fire uker uten thyroxin. Da var jeg sykemeld i tre uker før behandlingen og to uker etter. Disse to ukene er nå over og jeg har nå to uker ferie (som jeg hadde utsatt pga sykemeldingen). Så når jeg skal begynne å jobbe igjen er det altså fire uker siden jeg startet med thyroxin igjen.
Da jeg gikk tilbake til full jobb etter operasjonen, så merket jeg at dette var veldig slitsomt. Det endte med at jeg ofte tok en time avspasering på slutten av dagen for å dra hjem for å sove.
Hva gjorde dere etter radiojodbehandlingen? Gikk det greit å gå tilbake i full jobb? Eller kan det være lurt å ta det litt rolig i starten. Jeg merker at formen ikke her helt på topp ennå, men lurer litt på at dette også kan skyldes noen uker med inaktivitet.
Takknemlig for svar.
-
17-08-10, 22:04 #2
Sv: Sykemelding etter radiojodbehandling (kreft)
Hei Vilma.
Så fint at du fant forumet da.
Du får ikke noe vettugt svar av meg, det får du sikkert av andre - jeg bare så hva du skrev og undret meg over at man ikke ser ut til å være klar over hvor vanskelig det er !
Jeg vil jo synes det måtte være bedre med en lenger rekonvalsens - så du kommer deg og vet hva du kan klare.
Lykek til Vilma.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
18-08-10, 14:32 #3
Takk for svar n'Finn.

Ja, det er ikke så lett å vite hvor lang tid man trenger. Blant "folk flest" har jeg inntrykket at de forventer at jeg skulle bli som før med en gang jeg gikk tilbake på medisiner igjen. Spesielt siden jeg ikke ser syk ut. Legene på sykehuset sa bare at jeg skal kontakte fastlegen dersom jeg skulle trenge mer sykemelding.
Det er ikke så lett å vite. Det er stor forskjell fra å være 100% sykemeldt til å gå tilbake til full jobb med det mase og stresset det kan innebære. Jeg vil jo ikke slite meg ut og pådra med andre negative senvirkninger.
-
18-08-10, 16:11 #4
Du påpeker her åpenbare svakheter i systemet, og de er jeg helt enig i at finnes !
Antagelig er det veldig opp til fastlegen din, og hvordan denne ser på situasjonen din.
Vet ikke om du har forsøkt, men det er nok veien å gå.
Stoler du på legen bør du jo åpent ut fortelle hvordan du har det.
Og du tar opp et helt generelt problem vi sliter med :
Legene (iallfall mange) inbiller seg at straks, eller etter en liten stund, man er på Levaxin er (blir) man frisk.
Legene mine holdt på i 16år i justere dosen på Levaxin opp og ned enda de så jo godt hvilken vei det bar med meg.
Men tro, og håp at du blir bra på Levaxin, men ikke gi det mer enn ett år.
Er du ikke frisk da, så ikke strekk tolmodigheten lenger.
Jeg mener jo at en kropp som er sultefora på stoffskiftehormoner vil bli bedre når den endelig får slike. Altså om de virker.
Så vet man at det går noen uker før kroppen har behandlet en Levaxindose, og det må jo noen til før det fylles opp. En måned etter start bør en merke bedring - etter to mnd bør en kjenne det godt.
Og det bør en jo ha med seg når sykemelding vurderes.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
18-08-10, 22:34 #5
Synes på ingen måte at du skal bruke hverken feriedager eller avspaseringstid på å være syk! Det er åpenbart store individuelle forskjeller når det gjelder hvor fort vi kommer oss etter såvel operasjonen som radiojodbehandlingen... I mitt tilfelle ble det oppdaget kreft i april og jeg hadde da vært 100% sykmeldt siden februar og var i svært dårlig forfatning. Dette samsvarer på ingen måte med "få eller ingen symptomer" som denne kreftformen ofte relateres til av leger flest (og heldigvis også mange av pasientene :-D). Ble operert i juni og fikk radiojod med påfølgende thyroxinoppstart i juli. Formen gikk fra ille til elendig etter operasjonen, men er nå betraktelig bedre når thyroxinen har fått virke noen uker. Føler meg overhodet ikke bra, men kroppen har vært i ulage lenge og det tar nok tid å komme seg helt i gjenge igjen. De har også funnet noe mere på kontrollbildene, men dette skal først utredes nærmere i oktober når jod´en har fått virke fullt ut (3 mnd. etter jod´en ble gitt). Er fortsatt sykmeldt og vil nok være det en god stund enda. Husk på at stress kan påvirke deg svært negativt i din tilstand... Anbefaler deg å ta en prat med fastlegen din og forlenge sykmeldingen. Antar dette kan bidra til at du kommer deg raskere fremfor at du sliter deg helt ut og risikerer langtidssykemelding. Lykke til! :-)
-
19-08-10, 09:54 #6
Takk for svar begge to. Nå har jeg for øyeblikket ferie, og skal ha det neste uke også, så forhåpentligvis vil formen være bedre når jeg skal begynneå jobbe igjen. Jeg føler meg ikke syk nok til å kunne forsvare å være 100% sykemeldt når den tid kommer. Det jeg vurderer er om jeg skal be om f.eks. 30% sykemelding en periode. På den måten blir arbeidsdagene litt kortere, og jeg slipper forhåpendligvis å bruke noe særlig avspasering eller ferietid til "å slappe av". Jeg har allerede brukt en ferieuke i hypoperioden før radiojod, samt de to ukene nå. Dette er uker da jeg ikke har vært så syk at jeg ville vært 100% hjemme. Og så trenger jeg å oppleve noe annet enn å være hjemme og være syk. Men det har jo ikke akkurat blitt de helt store sprell i disse feriene. Ingen fleredagers fjellturer i år. Neste år derimot... :-)
Lignende tråder
-
Sjefen, oppfølgingssamtale og sykemelding
Av Vimseliten i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifteSvar: 12Siste melding: 20-06-08, 15:23 -
Til Evamol Ang Radiojodbehandling og sympt på sjøgreens
Av pandalakris i forumet Høyt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 14-04-08, 22:51 -
Hvor fort får man operasjon etter påvist kreft..?
Av Stølen i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 1Siste melding: 09-01-08, 09:50 -
Sykemelding hva heter det når trygdekontoret betaler mer
Av cathrin i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.Svar: 7Siste melding: 25-09-06, 23:01 -
sykemelding....?
Av pling i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifteSvar: 28Siste melding: 08-09-06, 20:20
Svar med sitat

Bokmerker