Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
    Medlem siden
    Feb 2008
    Meldinger
    22

Standard Ny her -litt spørsmål om blodprøver

Litt om meg først, jeg veier for mye, legger lett på meg, noe jeg synes er rart siden er ganske aktiv. Var hos en lege som sa at stoffskifte var lavt, uten å gjøre noe, samme med lege nummer to men da fikk jeg også med meg blodprøvesvarene. Så har jeg lest litt da her og andre plasser og mener selv jeg burde få behandling. Dere er ingen leger men basert på det dere vet håper jeg dere kan komme med kommentar.

MCV 79fL
    MCH 25 pg
    S-urinsyre 514 umol/L
    BHBA1c 5,5%;
    fs-glukose3,6mmol/L
    fS-Insulin 30pmol/L
    fs-C-peptid 414pmol/L

Kolestrol 4,3 (0,9)

C-MikroCRP 20mgL
    s_TSH 4,1 mU/L
    s-LP (a) 494mg/L
    a-anti-TPO 974 kU/L
    s-SHBG 19 nmol/L
    vitamin D3 37nmol/L
    s-albumin 43g/L
    s-fritt T4 13 pmol/L
    s-fritt t3 2,6 pmol/L
    s-alat 20UL
    s-gamma GT 20UL
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    121

Standard

Hei Alice!
    Du bør nok legge inn referanseområdene for laboratoriet som har analysert prøvene dine også.

Hilma
    Diagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag

Medlem siden
    Feb 2008
    Meldinger
    22

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Hilma
    Hei Alice!
    Du bør nok legge inn referanseområdene for laboratoriet som har analysert prøvene dine også.

Hilma
    ok takk Hilma. Kommer under

MCV 79fL (82-98)
    MCH 25 pg (27-33)
    S-urinsyre 514 umol/L (155-350)
    BHBA1c 5,5%; (<6,1))
    fs-glukose3,6mmol/L (4-6)
    fS-Insulin 30pmol/L (18-173)
    fs-C-peptid 414pmol/L (370-1470)

Kolestrol 4,3 (0,9) (2,9-6,1)

C-MikroCRP 20mgL <5
    s_TSH 4,1 mU/L (0,20-4)
    s-LP (a) 494mg/L <500
    a-anti-TPO 974 kU/L <35 enorm
    s-SHBG 19 nmol/L (23-100)
    vitamin D3 37nmol/L (50-150)
    s-albumin 43g/L (36-48)
    s-fritt T4 13 pmol/L (9-22)
    s-fritt t3 2,6 pmol/L (2,3-5,7)
    s-alat 20UL <45
    s-gamma GT 20UL <45
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    177

Standard

For meg ser det ut til at du burde få prøve medisiner. Er ingen ekspert på dette da. Men du har jo høy anti-tpo og ellers lave verdier.
    Ser og at du har lav d-vit. Det kan gi liknende symptomer. Jeg hadde litt lavere d3 enn dag og ble satt på høydose d-vit - 4000 IU (resept på reg.fritak) på dagen. Ble fortalt at helst skulle den verdien komme opp mot 100.

Har du mye symptomer?

Medlem siden
    Feb 2008
    Meldinger
    22

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av bambi
    For meg ser det ut til at du burde få prøve medisiner. Er ingen ekspert på dette da. Men du har jo høy anti-tpo og ellers lave verdier.
    Ser og at du har lav d-vit. Det kan gi liknende symptomer. Jeg hadde litt lavere d3 enn dag og ble satt på høydose d-vit - 4000 IU (resept på reg.fritak) på dagen. Ble fortalt at helst skulle den verdien komme opp mot 100.

Har du mye symptomer?
    overvekt, BMI på 35, fysik grei for kunne godt på lang fjelltur idag for å si det sånn, men er mer trøtt en jeg liker, også mer forkjølelse/lungebetennesler enn det jeg liker.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard

Du har høy anti-TPO og det er jo et tegn på at du har antistoff som angriper kjertelen din, og gradvis vil ødelegge denne. MULIG at denne verdien sier noe annet og, men det vet jeg for lite om. Som "Bambi" sier- du har lave, lave verdier av både Ft4 og Ft3... Jeg ville virkelig spurt om medisiner. Har du mye smerter i ledd- ser på urinsyra og litt for høy CRP. Reumatisme i en eller annen form kan ofte være tilstede sammen med lavt stoffskifte!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Hildemor Gjest

Standard

Anti-TPO indikerer jo at noe skjer i kroppen din. Men om det er riktig og starte medisinering med Levaxin på nåværende tidspunkt er jeg ikke sikker på. Dette bør du vurdere i samråd med lege - og du bør følges opp med blodprøver for og føleg utviklingen videre.

Hildemor Gjest

Standard

Anti-TPO indikerer jo at noe skjer i kroppen din. Men om det er riktig og starte medisinering med Levaxin på nåværende tidspunkt er jeg ikke sikker på. Dette bør du vurdere i samråd med lege - og du bør følges opp med blodprøver for og følge utviklingen videre.

baremei Gjest

Standard

Du har anti-tpo nok. Antistoffer som viser at kjertelen er under angrep, og den vil dø, om det tar 2 måneder eller 3 år er uinteressant.

Du har høy TSH, den ligger over normalen. På Aker sykehus i Oslo, ved Thyreoideaklinikken, er øvre grense 3,6.

Du har lav FT4 og til og med litt lav FT3, selv om de ligger innenfor normalen.

Du har lavt D-vitamin.

Jeg er nesten villig til å vedde på at du har lavt ferritin og B12 også.

Uansett: ny blodprøve om noen uker (8 uker hvis du vil tilfredsstille legen) kan bekrefte en trend, enten ved at prøvene holder seg der eller TSH øker mens de andre synker. I siste tilfelle er det ingen tvil, du skal behandles. I første tilfelle er det uansett verdt et forsøk.

Hvis prøvene beveger seg i riktig retning kan du vurdere å vente, men siden du har antistoffer er det uansett bare et spørsmål om tid før du skal og må behandles, de vil ikke bli borte og du vil bli dårligere.

Legene diskuterer seg imellom om man skal behandle sånne som deg først som sist siden man uunngåelig vil bli sykere, eller om man skal vente til prøvene ikke lar seg betvile lenger.

Du får vurdere selv. Helst sammen med legen. Bytt lege om du kan hvis du ikke blir tatt alvorlig.

Sjekk b12 og ferritin også, ta evt. tilskudd om nødvendig, også hvis du er lav innenfor normalen. Begge manglene kan gi symptomer som ligner på lavt stoffskifte, men med lavt stoffskifte i tillegg vil symptomene forsterkes.

D-vitamin bør du også få i deg, men pass på at du kjøper D3.

Lykke til!

baremei Gjest

Standard

Og hvis du ikke har hanglet lenge (som i over 2-3 år) øker sjansen for å bli helt og raskt bra jo raskere du får behandling.

Jo lenger du venter jo lenger tid tar det.

Jeg gikk syk i 10 år og det tok 3-4 år å bli helt bra.

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn