Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
Tråd: S-anti-TPO
-
08-03-07, 10:19 #1
Bruker
- Medlem siden
- Mar 2007
- Sted
- Roa på Hadeland
- Meldinger
- 3
S-anti-TPO
Fikk prøveresultat fra legen i dag, det var merket på
S-anti-TPO
svar resultat er 824*
Er det noen som vet hva dette har å si
I følge referanseområdet skal det ligge mellom <35 - 50
Jeg bruker 100 mg Levaxin nå
S-TSH var på 1,8
S-fritt T4 var på 15,1
S-fritt T3 var på 3,9
VET IKKE HELT OM JEG LIGGER BRA, HER JEG...Sammen er vi ikke alene.
-
08-03-07, 11:01 #2
Hei Gunnar
Jeg har også veldig høy Anti-TPO - har hatt det i mange år. Jeg har fått forklart av legen at dette er antistoffer mot skjoldbruskkjertelen slik at den ikke får jobbet i fred og ro som den skal. Om dette er den fulle og nøyaktige sannheten, er jeg ikke sikker på. Noen andre her inne sitter muligens på mye mer spesifikk informasjon.
Uansett. Når jeg tok prøver så snakket legen alltid om denne anti-TPO, så jeg var overvebist om at vi doserte i forhold til den. Når jeg kom inn her, så lærte jeg at dette ikke var tilfelle. Levaxin kan ikke gjøre noe med anti-TPO.
Antistoffer kommer av et alt for ivrig immunforsvar. Det har gått amok, så det begynner å gå løs på kroppens egne celler og vev. Dette gjør jo da at det alltid foregår en "krig" i kroppen din og selve disse autoimmune lidelsene gjør at vi kan føle oss veldig dårlige.
Derfor har jeg i den senere tiden tenkt på hva jeg kan gjøre for å få antistoffene ned. Sun-Chlorella er vel den med størst potensiale på det punktet, om det virker (har gått på S-C i fire måneder og er gått ned fra 905 til 705 i Anti-TPO. Ikke noe mirakel, men det er første gang på lenge at jeg er såpass langt nede). Ellers sier noen at Selen kan få ned antistoffene noe. Har også brukt det, men før jeg også tok S-C, var det ikke noen målbar nedgang. Noe kan jo ta lengre tid med å virke.
Så var det kanskje andre ting som kunne hjelpe, men jeg kan ikke huske mer nå. Likevel så er det noen som mener at diverse ting kan trigge antistoffer, så som f.eks. aspartam og gluten.
Stakkars, vet ikke om det ble mye på en gang.
Når det gjelder de andre prøvesvarene dine, er det best om du får tak i referanseområdene da de kan variere noe fra laboratorie til laboratorie. Hvis dine ref. er som mine, så synes jeg ikke at prøvene dine ser så gale ut, dvs godt inn forbi ref. området.
Lykke til videre ;)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
08-03-07, 19:02 #3
Ja, referanseområdene for FT4 og FT3 er helt vidt forskjellige fra laboratorium til laboratorium. For FT4 kan det være så forskjellig som 10 - 22 eller 7 - 16.
Jeg vil si at du kan prøve en doseøkning til 125 mg Levaxin. Din TSH kan være lavere. Målet er en TSH på 0,5 - 1,5 og FT4 høyt oppe i referanseområdet, eller litt forhøyet. Diskuter det med din lege?
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... _ID=520952Det er enighet om at hypotyreose primært skal behandles med tyroksin. Behandlingsmålet er et TSH-nivå på 0,5 - 1,5 mIE/l. De fleste har da verdier av fritt tyroksin i øvre tredel av referanseområdet, mens noen har lett forhøyet nivå av fritt tyroksin. Dersom behandlingsresultatet ikke er tilfredsstillende, kan tyroksindosen økes til TSH-nivået ligger på 0,2 - 1,0 mIE/l.
-
08-03-07, 21:28 #4
Hei gunnar
Anti-TPO skal helst være 0.
Prøven gjøres ved titrering og da kommer tegnet <.
Svaret du fikk betydde at negativ er under 35 og gråsone er opp til 50 og over 50 er definitivt for mye.
Det er disse antistoffene som forårsaker hashimotos thyreoditt, som er det menst vanlige, og de fleste av oss har det.
Ved hashimotos skal man egentlig behandles til en mye lavere TSH enn du har, under 1 sier www.thyroidmanager.org som er laget av de fremste ekspertene her i vesten.
anti-TPO vil da ofte gå ned. Mange har en del symptomer av antistoffene.
De kan trigges av TSH, jod, røyk, stress, MSG, Aspartam, allergier, gluten og mer.
For å få dem ned er det egentlig lurest å begynne med selentiolskudd, det senker antistoffene, både TRAS og anti-TPO.
Det er faktisk så bevist at man egentlig skulle kunne kreve fradrag for utgiftene (hvis man har andre fradragsberettigede helseutgifter, siden man må ha nesten ti tusen kroner i utgifter før man før fradrag.
Egenandel tak 2 tror jeg ikke kommer inn her.
nora
Lignende tråder
-
Min Anti -tpo....
Av Tiffen i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 6Siste melding: 18-02-12, 12:13 -
Anti-TPO
Av Vimseliten i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 12Siste melding: 02-11-08, 12:49 -
hva er anti-tpo??
Av isa1 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 1Siste melding: 10-05-08, 07:24 -
Anti-TPO
Av Anne Ma i forumet Nyttige linkerSvar: 1Siste melding: 10-06-06, 23:02
Svar med sitat
Bokmerker