Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    43

Standard Min Anti -tpo....

Målte min Anti-tpo i mitt. av januar, den er da 117,måler igjen den 29 feb. da viser den 96........,hva er det som hender når den går nedover???Kan noen fortelle meg??

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

anti-TPO testen er ikke helt presis.
    Den slår også ut på endel tilfeller der det ikke er antistoffer, eller rettere der pasientene ikke utvikler hypothyreose.
    Målingen foretas jo i blodet og de destruktive stoffene er jo inne i kjertelen.

Analyselaboratoriet http://www.furst.no/bb/index6.html
    skriver i sin forklaring av testen :
    "Tolkning: Høye verdier ved autoimmun thyreoiditt, men økte verdier kan også ses ved hyper- og hypofunksjon av annen årsak. Antistoffet kan også finnes hos friske i lave konsentrasjoner, særlig hos kvinner og forekomsten øker med alderen. Ved subklinisk hypothyreose vil påvisning av anti-TPO kunne tale for thyroksinbehandling fordi den autoimmune prosess som regel fører til permanent hypothyreose i løpet av et par års tid."

Det kommer ikke så godt fram her, men i deres egen beskrivelse da testen var ny i 1999 er det litt bedre :
    "Anti-TPO (antistoff mot thyreoperoksydase) er en nyttig markør i diagnostikk av autoimmune thyreoideasykdommer. Anti-TPO er positiv ved autoimmune thyreoiditter, hos en stor del av voksne med primær hypothyreose og en stor del av Graves-pasienter som i tillegg har positiv TRAS.

Ved latent hypothyreose kan måling av Anti-TPO være av verdi. Pasienter med positiv Anti-TPO har klart økt risiko for å utvikle funksjonsforstyrrelse (spesielt hypothyreose, men også hyperthyreose).

Sannsynligvis har 10-15% av norske kvinner positivt Anti-TPO (avhengig av benyttet metode). Selv om disse som gruppe har økt risiko for å utvikle thyreoideafunksjonsforstyrrelse, har nok en del kun fokale autoimmune thyreoiditter som sjelden eller aldri vil gi symptomer. Påvisning av positivt Anti-TPO er ikke ensbetydende med klinisk thyreoideasykdom.

Har man først utviklet Anti-TPO, forsvinner de sjelden eller aldri. Konsentrasjonen av Anti-TPO avspeiler heller ikke graden av den autoimmune prosessen. Anti-TPO kan derfor ikke brukes alene som et parameter på en sykdomsaktivitet.

Nytt referanseområde og metode
    Laboratoriet innførte medio mai 1999 ny metode for måling av anti-TPO (anti-thyreoperoxydase).

Det eksisterer flere metoder for måling av Anti-TPO og referanseområdene er til dels metode avhengige. Dette medfører endringer i både referanseområde og svarangivelse ved overgang til ny metode. Enkelte pasienter kan ha positivt Anti-TPO med en metode og negativ med en annen metode. Dette skyldes at TPO har flere områder det kan dannes antistoff mot. Foreløpig vet man ikke hvilke antistoffer mot TPO som er viktigst diagnostisk og prognostisk."

Som du ser avspeiler ikke verdien sykdomsaktiviteten, altså en høyere verdi betyr ikke at du er blitt verre eller at "noe skjer".
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    43

Standard

Takker for svar n`Finn, tror at min hjerne er så "ute" at jeg fattet dette "helre lite"..........

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Huffda - vært der selv.
    Egentlig betyr alt det derre bare at alle verdier over 50 er positive og at en høy verdi ikke er mer positiv enn en lav. Destruksjonen av kjertelen kan gå fortere hos en som har 100 enn en som har 1000.

Og for dine prøver så betyr ikke det at du har fått en lavere verdi nå at det er mindre aktivitet eller at det går mot det bedre - desverre.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

generelt så er det posotivt hvis tallet går ned (hvis de bruker samme metode). Skjer ofte ved riktig dose levaxin (hørte fra en lege engang) og set står i www.thyroidmanager.org at de anbefaler så høy dose thyroxin at TSH blir fra 0,3-max.1 for hashimotos for å senke antistoffene. TSH stimulerer som kjent diverse antistoffer.
    Andre ting stimulerer antistoffene også, slik som:

jod
    gluten
    stress
    allergener
    røyk
    aspartam
    MSG
    mm

Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    43

Standard

Takk til dere begge--nora og n`Finn ,Klem.......

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Min Anti -tpo....

Sitat Opprinnelig skrevet av nora Vis post
    generelt så er det posotivt hvis tallet går ned (hvis de bruker samme metode).
    Skjer ofte ved riktig dose levaxin (hørte fra en lege engang)
    og det står i www.thyroidmanager.org at de anbefaler så høy dose thyroxin
    at TSH blir fra 0,3-max.1 for hashimotos for å senke antistoffene.
    TSH stimulerer som kjent diverse antistoffer.
    Andre ting stimulerer antistoffene også, slik som:

jod
    gluten
    stress
    allergener
    røyk
    aspartam
    MSG
    mm
    For et par-tre år siden lå min anti-TPO på 1300.
    I forrige måned ble den målt til 18
    På Drammen sykehus er grensen satt ved <60 -
    ergo står det negativ på min måling av Thyreoperoxidase.
    Men jeg mener å ha lest at hvis kjertelen først er angrepet av antistoffer,
    så er det irreversibelt (går sin gang)
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn