Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard Finnes det noe støtte å få til tannbehandling?

Vår høyt verdsatte gurine - Nora - har delt denne linken med meg/oss: https://web.archive.org/web/20070310...cle1674392.ece (Aftenposten)

Vi har jo snakket tidligere om det var mulig å få dekket noen utgifter til tannlege pga sykdom i skjoldbruskkjertelen som kan gi tørr munn (generelt tørre slimhinner). Vel, jeg vet ikke om vi kommer særlig nærmere målet, men her står i alle fall:

Andre grupper med store utgifter er de som gnisser tenner og dermed sliter dem ned, og folk som får tørr munn på grunn av medikamenter. Sistnevnte dreier seg om alt fra metadonbrukere til pasienter som går på hjertemedisiner, lykkepiller eller allergimedisiner. Disse får hjelp av folketrygden i dag, men tannlegeforeningen vil ha bort kravet om at de må gå jevnlig til tannlege for å få utgiftene dekket.

Du betaler bare deler av regningen dersom hull eller skader er medfødte eller skyldes ervervede lidelser, svært sjeldne sykdommer, kreft, alvorlige psykiske lidelser m.m. Det samme gjelder dersom problemene skyldes at du er blitt tørr i munnen på grunn av for eksempel pillebruk.
    Staten betaler deler av regningen dersom en kjevekirurg må fjerne en rot på en tann
    Dette kan jo angå meg akkurat nå med den betennelsen ved rota på den ene tanna, men hvis de ikke får vekk all betennelsen, så hjelper det meg lite. Tror jeg husker at tannlegen var inne på dette/kjevekirurgen sist jeg fikk fjernet tannbyllen - altså evt en rot-amputasjon og at da tanna evt kunne ramle ut etterpå.

Ellers står det mye nyttig i linken, mange ting vi har lurt på tidligere.
    Sist endret av Admin; 16-11-18 kl 23:28 Begrunnelse: Link
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Pasienter med Sjögrens syndrom har ofte store tannlegeutgifter på grunn av større risiko for kariesdannelse i tennene og tannkjøttbetennelser. Man kan søke trygdekontoret om dekning av disse ekstraordinære utgiftene og henvise til Folketrygdens paragraf 2.13. Betingelsene for å få bidrag til tannlegehjelp er at behandlingsutgiftene klart overstiger det som ellers betraktes som normalt (1994: ISOO kroner).
    Det er kun utgifter til løpende kariesbehandling som dekkes under forutsetning av at pasienten har gått rimelig regelmessig til tannlege. Det bevilges ikke bidrag til utgifter til oppdemmede behandlingsbehov og behandling som tar sikte på å erstatte manglende tenner. Det dekkes ikke utgifter til kontroll/undersøkelser.
    Vær oppmerksom på at saksbehandlere på trygdekontoret vanligvis ikke kjenner til sykdommen. Lege eller tannlege må da forklare hva sykdommen innebærer overfor trygdekontoret.
    http://www.fou.uib.no/fd/1997/f/105001/ ... tm#hvordan
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Malvik
    Alder
    61
    Meldinger
    70

Standard

Har tørr munn også med stoffskiftet og gjøre?
    Har hatt lavt stoffskifte i mange år, og har ikke plagdes med dette før, men de siste dagene blir jeg så tørr i munnen at jeg nesten ikke får til å svelge. Har lurt litt på hva det kan skyldes.
    Har også vondt i tannkjøttet, kan det være noen sammenheng her???

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Tørre slimhinner kan følge med ja; tørr i munnen, tørr i øynene...

Vet ikke det med tannkjøttet, men jeg har faktisk hørt ei annen med lavt stoffskifte si dette...

Lignende tråder

1. Finnes det potetgull som er glutenfritt?
    Av gutt_81 i forumet Glutenfritt
    Svar: 4
    Siste melding: 10-07-08, 19:13
  2. Takk for støtte
    Av Thomas i forumet Om forumet generelt
    Svar: 1
    Siste melding: 02-08-06, 00:10
  3. Finnes det leger som vet noe om dette?????
    Av mina76 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 2
    Siste melding: 13-06-06, 11:50
  4. Nå trenger jeg støtte....
    Av brits i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 09-06-06, 21:18

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg