Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard Privat endokrinolog

Er det noen som kan gi meg navnet på en privat enkokrinolog i Oslo, Drammen eller Vestfold?

Dere som har vært hos Oftebro, får man sjekket binyrestatus der?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Strand holder vel til i samme hus som Oftebro, og jeg mener han gjør det. Sjekk kanskje på lavkarboforumet, mener jeg har sett omtale der.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard

Har ikke vært inne på lavkarboforumet før, men da skal jeg kikke litt der også
    Så litt på siden der Strand er (Kilden Helse), men han står oppført som allmennlege

Atter en gang takk for hjelpen, Nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ja, og endokrinologer er ikke nødvendivis dem man får hjelp av hvis man ikke har veldig høye eller lave verdier, langt utenfor referanseområdene.

Mange har måttet gå til Balderklinikken eller helhetlige leger.

Det var en som hadde vært på Balderklinikken og ble etterpå avvist av diverse endokrinologer av den grunn......men hennes historie var litt spesiell. Men endokrinologene ville ikke gi henne prøveresultatene og sa hele tiden at de var normale, noe de ikke var......Det dreide seg ikke om TSH hos henne bare for å si det.
    I Amerika er det mange som får sin behandlig for stoffskiftet hos gynokologer eller Osteopater, ikke endokrinologer.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard

Nei, jeg må ikke til endokrinolog, det er helt sikkert. Men jeg må finne ut av hvorfor jeg ikke kan ta Levaxin uten å få brystsmerter, og tenkte å sjekke binyrene. Så jeg er bare ute etter et sted å få gjort det. Da hadde det vært kjekt med laboratorie i tilknytning til legen tenkte jeg. Det virket litt tungvint hos Oftebro (leste siden hans på nettet).

Så forresten at Lars Omdal på Balderklinikken fikk positiv omtale på lavkarbosiden.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Lie, jeg har en anelse om at brystsmertene dine kon av for lavt ft3 på en eller anne måte, hjertet og kroppen må ha nok t3. Bare min innskytelse. Har lest så mye om hjertet og at det må ha t3 at det faller meg inn at det er noe med det.
    Jeg selv får costochondritis-norsk navn er noe helt annet--ved underdosering--men det er bare noe ømt mellom ribbeina men er veldig vondt det og.
    Du lurer på om det er noe med binyrenesom gjør at det er vondt.

Man blir gjerne kvalm og får salthunger og diare ved veldig lavt cortisol.
    man kan smøre et par cm hydrocortisonkrem på en arm ell. lgn. alle fire timer for å teste om det hjelper.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard

Ja, det er logisk tenkt, jeg er enig. Jeg har også tenkt å ta T3 for å få opp det. Men har også lest at hvis binyrene sliter så kan man få overdosesymptomer selv på et lavt og normalt nivå av Levaxin. Jeg brukte 100 mcg. Så jeg tenkte å utelukke slike problemer før jeg begynte igjen. For det ubehaget var verre enn noe annet. :evil:

Jeg sjekket et skjema ang. slitne binyrer på en av sidene til de jentene som har lagt ut info om det, og jeg har mange av de symptomene, men ikke så ille salthunger. Diare har jeg hatt i lange baner for å si det sånn

Så brystsmeter og oppvåkningen om natta var ikke det eneste. En annen ting var veldig utmattelse ved anstrengelse. Problemer med å hente meg inn igjen, og det var helt nytt det også. (Kan jo også komme av at T3 hadde gått enda lenger ned). Migreneanfall med aura (det er forresten en veldig fin diagnose he, he) har eskalert, og det kan ha forbindelse med feil kortisol?

Det at jeg har fokusert mest på brystsmertene er at de ble "viktigst" på en måte fordi det blir det akutte problemet hvis du skjønner hva jeg mener. Diare kan man liksom leve litt med, mens brystsmerter blir noe "skumlere."

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det har vært nevnt migrene i forbindelse med lavt kortisol på forumene.
    Jeg personlig har ikke hatt noe migrene etter at jeg begynte med glutenfri kost, tilfeldigvis.
    Og du er sjekket for cøliaki?
    Du har kanskje en inflammasjon eller noe fordi din ft3 er lav....

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard

Ja, jeg er sjekket for cøliaki, har tatt biopsi av tynntarm i orden. Ellers så kunne jeg jo med fordel gått over til glutenfri mat, jeg bor sammen med en cøliaker, så det eneste med gluten her er mitt brød (og det er jo nok)

Her siterer jeg litt fra en av de tidligere nevnte sidene som gjør at jeg lurer på binyrene: "Jeg har funnet ut at en av de kraftigste stressorene for binyrene er tyreoideahormoner (spesifikt T3). Kroppen er laget slik at under normale forhold vil ikke et organ ødelegge et annet. Stoffskifteenergien får lov til å stige kun til et nivå som ikke vil skade binyrene. Dermed er det slik at i en stressituasjon vil binyrenes toleranse vanligvis synke, og vi ser en tilhørende nedgang i T3. Omvendt, hvis slitne binyrer nettopp har begynt å motta støtte ser vi en rask økning av T3."

Den "støtten" mine har fått da er at jeg har sluttet med Levaxin, dette har kanskje bidratt til en pust i bakken, og kanskje derfor også T3 har gått opp igjen. Det er bare mine tanker, jeg er langt fra sikker.

Ja, og så var det en annen ting. Pupillene klarer ikke å holde seg sammentrukket ved skarpt lys, de trekker seg sammen en kort stund for så å utvide seg og trekke seg sammen annenhver gang. Og de skulle etter det som stod i den artikkelen, Stress, livet og kortisol het den, være sammentrukket i rundt 30 sekunder

Det er veldig fint at du tar deg tid til å gi tilbakemeldinger Nora det setter jeg stor pris på

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ja, det med pupillene er egentlig ganske klart, tyder på stressede/slitne binyrer.
    Jeg har et par skriv av Dr. Durrant-peatfield på om temaet på hjemmesiden min, forresten.

Prøv helt glutenfritt, da,vel sidn du er utredet og det ikke forkludrer noe. Det er mange på celiac.com forumet med familiemedlemmer som har cøliaki som har opplevd bedre helse når de gikk over til glutenfritt selv. 35% av alle er egentlig glutenintolerante men bare 1% har ordentlig cliaki, som er en av tre syndromer som alle er glutenintoleranse.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Time hos endokrinolog
    Av millasin i forumet Endokrinologer
    Svar: 4
    Siste melding: 04-10-08, 12:06
  2. Privat praktiserende klinikker i landet
    Av Alma i forumet Hos legen
    Svar: 6
    Siste melding: 04-10-08, 10:32
  3. Kan en endokrinolog
    Av janike i forumet Endokrinologer