Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Tråd: Time hos endokrinolog
-
03-10-08, 17:09 #1
Time hos endokrinolog
Nå er det en uke til jeg skal på Aker. Prøver å forberede meg. De siste stoffskifteprøvene mine er ifølge fastlegen helt fine. Har i løpet av et års tid redusert dosen med levaxin etter et svangerskap. Har tatt en rekke nye prøver jeg får svar på hos endoen, men aner ikke hva. Formen min er laber, og har vært slik i 3 mnd. Alle plagene jeg har nå tror jeg kan relateres til stoffskifte da jeg har vært gjennom en rekke andre undersøkelser. Alt er helt fint. Plagene mine er vekttap, fryktelig sliten, dotter i ørene, svimmel, tidvis kvalm, løs mage, lavt blodtrykk, uro i kroppen, kald både her og der, muskelsmerter, litt sår i halsen, trang i brystet, anpusten ved den minste anstrengelse osv. Hva kan jeg forvente av en time, er det spesielle prøver jeg bør be om blir tatt. Hva gjør jeg hvis også alt er fint her. Mange spm, men føler at denne timen er så avgjørende for veien videre til å bli frisk.
-
03-10-08, 18:29 #2
Re: Time hos endokrinolog
Høres jo ut som symptomer på høyt stoffskifte dette ? Er hvilepulsen høy ?
De kan henge i ganske lenge.
Fint å bli undersøkt ordentlig og fulgt opp da.
Jeg trur dem lever sitt eget liv der, og det er sikkert vanskelig å få tatt prøver ut fra enegen ønsker.
De følger vel sykehistorien din og agerer ut fra dannede mistanker.
Det jeg tror du kan bidra med, er en fyldig sykehistorie og symptomforklaringer.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
03-10-08, 18:39 #3
Hvilepulsen min er ikke høy, men den stiger fort ved den minst anstrengelse. Har ligget litt høyt, men det har vært stabilt i over tre mnd. Egentlig litt rart å ha hypersymtomer når prøvene er fine, og ingen når jeg faktisk var på grensen mot høy. Kanskje bare kroppen min som hyler etter mer levaxin for det er den jo vant til:-)
-
03-10-08, 19:40 #4
Høres ut som lavt cortisol, pga løs mage og kvalme. Har du lest deg op om det her, det er en del om det rundt omkring her?
Hvis du ser peanøtter eller potetgull, må du bare spise dem (salthunger)
Hvis du lyser med en lommelykt inni pupillene i et speil , trekker de seg sammen men utvider seg veldig snart igjen? osv
Endokrinologer pleier ikke å tro en hvis man begyner snakke om slitne binyrer eller lavt cortisol, forresten. Slitne binyrer kan komme av å vre u ndermedisinert siden binyrene må steppe nn når stoffskiftet er lavt samt at det trengs mye mer cortisol når antistoffene er høye, bare pga inflammasjonen i skjoldkjertelen alene. Du kan ha cortisolmålinger såvidt innenfor normalen og legen tror ikke du kan ha problemer av det.
forresten, få målt anti-TPO.
nora
-
04-10-08, 12:06 #5
Tusen takk for svar. Jeg kan ikke mye om slitne binyrer, eller cortisol, men skal lese meg opp på det.
Svar med sitat
Bokmerker