Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    3

Standard Hva betyr det å ha blokkerende antistoff? (hypothyreose)

Hei! Jeg er ny her. Veldig bra forum!!
    Jeg er gravid i min 21. uke (barn nr 2) og jeg følges opp av endokrinolog på Riksen (diapol). Både i første svangerskap og i dette har jeg såkalte blokkerende antistoffer. Hva betyr det? Legen har ikke klart å forklare meg det på en forståelig måte (tror nesten hun ikke visste hva det var selv...) Er det noe som kan være farlig for barnet eller meg? Noen som vet?
    ***maximus***

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Det er TSH receptor antistoff han snakker om. Kalles som oftest for TRAS her på forumet.

Det er mye om TRAS i forhold til graviditet ute på nettet. Om man har TRAS skal man følges ekstra med på under graviditet. Det kan være skremmende å lese om slikt når man er gravid så tenk deg om før du starter Men du har jo en vellykket graviditet bak deg, så jeg legger ved en link. Kanskje den kan forklare litt.

http://www.lilly.no/Ni/objects/pdf/ ... sykdom.pdf
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    170

Standard

Jeg lurer også på dette med TRAS i svangerskapet.

Er det noe mer jeg bør være obs på enn TRAS og høy TSH..? Jeg har tenkt å prøve å bli gravid snart.
    Har (har hatt?) Graves og fikk radioaktivt jod for et par år siden. Går på levaxin, 100 pr dag. Har bra verdier akkurat nå tror jeg, men har ikke fått målt TRAS ennå. Bør jeg vente med å bli gravid til jeg har fått målt den?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Nei, du trenger ikke vente for å få målt den. Om du har TRAS så bør legen vite det før du blir gravid. Du kan like godt gjøre det nå. Jeg trodde man måtte ha TRAS for å få diagnosen Graves jeg.. Men kan være jeg husker feil
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    170

Standard

Jeg mente bør jeg vente med å bli gravid til jeg har fått målt TRAS? Jeg tror du mener at jeg bør måle TRAS straks , før jeg blir gravid?
    Uff. blir så lei av å vente.. det er så mye å bekymre seg for at jeg aldri kommer i gang..

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

om du har tras eller ikke er det ikke så veldig mye å gjøre med det etter hva jeg har fått med mente eg, så jeg ser ikke helt poenget med å vente med å bli gravid

men du behøver jo ikke vente med å måle den heller... kan være greitt å vite om.
    du vil kanskje ha et såkalt risikosvangerskap. det hadde jeg med nr 2 fordi det gikk nesten så galt det kunne med nr 1 ( ikke forå skremme deg her... jeg hadde en idiot av en lege som lot meg gå ubehandlet for preklampsi i 2,5 mnd og i tillegg gikk jeg 20 dager over termin uten å bli innlagt :evil: ) jeg hadde et trøblete første svangerskap og fikk derfor masse oppfølging i nr 2. fikk preklampsi om igjen, men det var 3 dager før termin og barnet fødselen ble satt igang og alt gikk bra

jeg har nå 2 herlige normale unger, den elste er døv, men det er jo ikke noe egentlig.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Jeg mente at du ikke må vente på å ta prøven. Det er sant det at det ikke er så mye å gjøre med TRASen, men det er best om legen er klar over det liksom, om den er der
    Hilsen Anne Ma

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    170

Standard

Jeg er mest bekymret for at barnet kan få en eller annen skade.. Er det større risiko for det hvis jeg har TRAS? Jeg ble ikke så veldig mye klokere av å lese på nettsida du viste til anne ma.. (mulig jeg er litt treg i oppfattelsen).

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    3

Standard

Hei! Tusen takk for svar! Jeg skjønner nå hvorfor jeg følges opp på Riksen (diapol) når jeg har såkalt TRAS. Jeg leste også linken din, Anne Ma. TAKK! Men jeg ble jo så klart litt redd. Er det noe spesielt jeg bør passe på ut over kontrollene på Riksen hver 4. uke? Jeg har jo hatt hypothyreose lenge før jeg ble gravid første gang så jeg har vært medisinert hele tiden. Betyr det at det mest sannsynlig går bra denne gangen også? Det gikk jo fint i forrige sv.skap, men da visste jeg ikke så mye heller... Noen tips om kosthold, ting jeg bør passe på etc?
    ***maximus***

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    170

Standard

Hallo, jeg har nå fått målt min TRAS, den er på 3,9.
    Referanseområde:
    1,0 IU/L Negativ
    1,0 - 1,5 IU/L Grenseområde
    1,5 IU/L Positiv

Noen som har peiling på om min TRAS verdi kan ha noe å si hvis jeg blir gravid?

Lignende tråder

1. T3, T4 - TSH - Hva betyr de?
    Av Line i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 26-08-06, 21:27

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •