Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard En uttalelse fra en endo om Armour..

Fant dettte på lommelegen. Ganske interessant. kan jo ta det med til legen når man må krangle??..

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=334787

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=330830
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Ja, du er jo så flink til å finne fram til alt mulig, Anne Ma - og dele
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    averøy
    Meldinger
    35

Standard

Ja, takk Anne Ma for alt du finner ut av og deler med oss.

Har operert hele kjertelen, men i flere omganger grunnet kreft.
    Interes i og komme i kontakt med andre som har stoffskifte plager.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Den første artikkelen er litt rar, legen skriver at man kun kan bruke TSH og symptomene ved Armour.

Det er et par millioner pasienter som tar Armour Thyroid i Amerika, og man kan lett måle ft4 og ft3 både her og der. TSH vil ofte bli lav ved hvilkensomhelst medisin som har t3 og gir ingen mening.

Legen har rett i at det ikke er gjort noen studier hvor Thyroid og levothyroxin er dammenlignet.
    Men Thyroid er blitt brukt siden slutten av 1800-tallet med dokumentert bra effekt. Trenger ingen studie, og Digitalis er også en slik type medisin som man har brukt fra gammelt av. I USA heter det "grandfathered in" og disse midlene trengte ikke å søke om en NDA, New Drug Application. Synthroid og alle levothyroxinpreparater måtte nå gå gjennom en NDA for noen få år siden , til tross for at de vegret seg. Her er vi ved sakens kjerne: Dengang de oppfant levothyroxin, ble det aldri gjort en studie hvor de sammenlignet Thyroid og levothyroxinnatrium. Derfor har vi ingen slike studer, fordi Synthroid snøt oss for den.
    Det var en stooor sak, den med Synthroid, og med NDA for alle levothyroxinnatriumpreparatene i USA. Gikk oss hus forbi her. Det at levothyrosin ikke funker bra, og er ustabilt, og dosene varierer, er skrevet i National Register som er det mest betydingsfulle i USA. Armour har aldri blitt omtalt som variabel i kvalitet og virkning og blitt tilbakekalt en gang for et par år siden. Levothyroxinpreparater, mange ganger.

Thyroid T3? Det menes vel liothyronin. Heter t3 eller cytomel på nettet. Har andre handelsnavn andre steder.

Den andre artikkelen: lider også av at han atar at standardiseringen av Thyroid ern vanskelig.
    Det fins en del rapporter hvor de har målt innholdet av Thyroid, og stabiliteten var veldig bra. (styrken ab t4 og t3 i hver tablett. De avvik veldig lite).
    Innholdet at t4 og f3 i Thyroid er regulert i bestemmelsen i USP Pharmacopeia, og det er 38 µg t4 og 9µg t3 i 1 grain. Det har vært det i mange tiår og det har ikke vært vanskelig.

Før, var USP spesifikajonene hvor mye jod det skulle være i 1 grain, og det var en useriøs fremstiller som på lettvint måte forfalsket "Thyroid" ved å helle jod i svinekjøtt. Disse tablettene hadde ingen virkning. Det ble avslørt, og Thyroid kom i vanry en oeriode pga. dene forfalskningen.
    Det er synd at alle liksom skal huske denne ene episoden og trekke slutningen at Thyroid er upålitelig og ustabilt.
    Thyroid blir hele tiden analysert i forhold til mengden t4 og t3 nå siden disse målingene har blitt mulig.

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Men at en endo i det hele tatt har gått ut og innrømmet at han selv skriver ut Armour, må jo bety en del? Særlig om man har en lege som er skeptisk?? Han forklarer jo egentlig at det ikke har blitt laget forskning på sammeligning av Armour og Levaxin. Det går an å bruke det mot Levaxin når man trenger støtte for å få Armour hos legen... Forhåpentligvis ;)
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg tror ikke norske leger har satt seg inn i den historien, at prosusentene til levaothyroxin aldri søkte om en NDA og aldri gjorde noen praktiske forsøk ang. om at den nye medisinen (levothyroxin) skulle være bedre enn den gamle (thyroid).
    De hevdet hele tiden at det var det samme og ikke trengtre en NDA. De måtte krype til korset og søke om NDA nylig. Og ingen dobbelblindtester mot Thyroid, de snodde seg unna det.

Mange år etter at de hadde oppfunnet levothyroxin, ble liothyronin oppdaget.

Jeg har historien og linkene på nettsiden min.

Det fisn flere endokrinologer som har vært i befatning med Armour her i Norge.
    Rart at ikke denne kom på ideen å måle ft3 og ft4. Og amn vet fo at ved t3-medisin går TSH ned vldig mye, og kan ikke brukes.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Det virker som om denne legen tror at man må få medisinen på registreringsfritak først, men det er ikke tilfelle.

Det er heller ikke vanskelig å få tak i. Jeg får resept av legen som jeg leverer på apoteket. De bestiller fra USA og jeg har medisinen etter 1 uke. Ikke så veldig vanskelig det vel?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Du Nora. Takk!

Jeg er veldig interessert i den historien og linkene du har. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal snu meg for tiden.
    Det er lenge siden jeg hadde fremgang i forhold til helsen. Er konstant sliten med bly følelse i kroppen. Legen snakker om ME, men det er jo vanskelig å komme til. Og det å få en slik diagnose er ikke enkelt det heller. Hverken å få anerkjennelse for å ha den nå eller å bli behandlet med respekt i helsevesenet med den på papiret. Det er et toegget sverd det der. Og ikke er jeg sikker på om legen egentlig mener det han sier..???

Jeg har ikke blitt bedre av Levaxinen etter de første 3 månedene. Jeg gir opp håpet om å bli bedre med den medisinen snart. Så nå nærmer jeg meg kampen for å prøve Amour el. lignende. Har "advart" legen om at jeg kommer til å prøve med eller uten hans velsignelse om Levaxinen ikke virket.

Binyrebarken er vel egentlig noe jeg kan sjekke for sikkerhetsskyld selv om jeg ikke passet særlig inn i Kris sin test over hypo kontra binyrebarkproblemer. Men kan jo i hvert fall ta kortisol prøver...
    Hilsen Anne Ma

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av nora

Legen har rett i at det ikke er gjort noen studier hvor Thyroid og levothyroxin er dammenlignet.
    Men Thyroid er blitt brukt siden slutten av 1800-tallet med dokumentert bra effekt. Trenger ingen studie, og Digitalis er også en slik type medisin som man har brukt fra gammelt av. I USA heter det "grandfathered in" og disse midlene trengte ikke å søke om en NDA, New Drug Application. Synthroid og alle levothyroxinpreparater måtte nå gå gjennom en NDA for noen få år siden , til tross for at de vegret seg. Her er vi ved sakens kjerne: Dengang de oppfant levothyroxin, ble det aldri gjort en studie hvor de sammenlignet Thyroid og levothyroxinnatrium. Derfor har vi ingen slike studer, fordi Synthroid snøt oss for den.
    Det var en stooor sak, den med Synthroid, og med NDA for alle levothyroxinnatriumpreparatene i USA. Gikk oss hus forbi her. Det at levothyrosin ikke funker bra, og er ustabilt, og dosene varierer, er skrevet i National Register som er det mest betydingsfulle i USA. Armour har aldri blitt omtalt som variabel i kvalitet og virkning og blitt tilbakekalt en gang for et par år siden. Levothyroxinpreparater, mange ganger.
    Takk for denne! Jeg har nettopp meldt meg ut av foreningen, og jeg begrunnet utmeldelsen. Det gjaldt i hovedsak for lite fokus på Armour og for lite søtte til armourtrengende OG armourbrukere, og jeg henviste til alle som var nødt til å handle på nett...

Dette er sistat fra den nye lederen i foreningen:

"Når vi i NTF ikke har gått ut med mer informasjon om Armour, skyldes det at vi ikke har hatt kunnskaper nok. Vi som er tillitsvalgte er jo frivillige i en pasientorganisasjon og ikke utdannet helsepersonell. Derfor er det så viktig for oss både å ha dialog med fagmiljøene og å få pasientinformasjon fra våre medlemmer.

Nå har du jo allerede meldt deg ut av forbundet, men jeg må si at det ville hjulpet oss med å få frem informasjon hvis noen av våre medlemmer ville skrive innlegg til Thyra om deres egne erfaringer med Armour. Det er jo litt vanskelig for NTF å kreve at legene skal skrive ut Armour eller at det skal bli på blå resept før vi vet konkret hvilke fordeler pasientene har av dette preparatet. Helsemyndighetene vil nok i tillegg kreve forskningsbasert kunnskap før det ville være aktuelt med blå resept." (Sitat slutt. Noe forkortet).

Jeg mener selvsagt ikke at NTF skal kreve noe overfor legene. Men at de skal trykke på ett eller annet sted. Det må jo de vite best selv...

Videre: "før vi vet konkret hvilke fordelder pasientene har av dette preparatet"??? De vet jo hvis de vil....nora vet...

Hvorfor sitter ikke hverken legene eller NTF på den kunnskapen som nora kommer med her? Jeg bare undres...
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av nora
    Jeg har historien og linkene på nettsiden min.
    Gidder du legge dette ut her eller finner vi det lett på nettsiden din? Kan jo være en ide å ha de med i et evt svarbrev til forbundet. Det er selvsagt legen som skal vite dette, men jeg mener også at foreningen må drive litt research selv. Informasjonen er der tydeligvis. I søkk og kav!

De vet om problemet som mange sliter med når det gjelder å få utskrevet resept på Armour. De vet at mange handler på nett, og at mange av disse ikke tør gå til lege og fortelle det, og derfor heller ikke blir oppfulgt av lege ved bruk av Armour.

Jeg ønsker at vi skal ha en forening, og jeg vil være med, men ikke før det skjer noe som viser at de virkelig vil hjelpe ALLE med thyriodeasykdommer. Jeg velger å tro at de gjør sitt beste. Det er bare ikke godt nok for "armour-betalende" medlemmer! Derfor gikk JEG...

Det er et herk å måtte handle på nett. Så utrolig unødvendig skulle det være. :evil:

Utgangspunktet for temaet her var 2 linker til å ta med til legen. Jeg vet bare at jeg aldri ville fått utskrevet Armour fra min lege på grunnlag av innholdet i disse to. Beklager Anne M, men jeg vet at det var godt ment.

Så vi vil nok slite lenge ennå med dette problemet dessverre....
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Endo-time
    Av Vimseliten i forumet Hos legen
    Svar: 3
    Siste melding: 30-09-08, 04:41
  2. Endo i Bergen
    Av Unn i forumet Hos legen
    Svar: 0
    Siste melding: 23-09-08, 12:48
  3. Hva gjør en endo?