Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
-
05-12-06, 08:43 #1
Bruker
- Medlem siden
- Dec 2006
- Sted
- Stavanger
- Meldinger
- 3
Noen som har greie på dette her ??
Jeg forstår lite eller ingenting av de verdiene jeg får oppgitt å være innehaver av, kanskje noen her inne kan hjelpe meg. Lurer jo selvsagt på om hvordan verdiene står i forhold til hverandre osv.

S-FRI-T3 4,6
S-FRI-T4 17
S-TSH 0,34
Jeg bør vel kanskje få med at jeg fikk fjernet halve kjertelen for ca 5 år siden og at den andre halvdelen har begynt å vokse(påvist med ultralyd for noen mnd siden). Som de fleste andre med for lavt stoffskifte så tar jeg thyroxin (levaxin) 100x5 dager i uken og 50,x2 dager uken .
Jeg er ny her inne og det var godt å kunne lese at det ikke bare er jeg som er så vanvittig trøtt til tider.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
05-12-06, 11:10 #2
etter hva jeg kan se er verdiene dine innenfor "normalverdiene"... ikke dermed sagt at du føler deg ok, men...
Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
05-12-06, 14:51 #3
Har du noen refernseområder, slik at vi kan regne ut hvor mange % opp de tallene er i referanseområdet?
ft4 pleier å gå fra 10-20 eller 10-22 eller 9-24 eller noe sånt.
Da kan den være enten på ca 60% eller 50%.
Det som vi har erfart, er at man har et individuelt sted hvor vi må ha ft4 og ft3, og ganske ofte må man ha dem tre fjerdedeler opp, eller i det minste halvveis opp. Spesielt ft3 må være i øvre halvdel også.
Står også i legetidsskriftet på nett, og i legemiddelhandboka på nett.
Mange føler seg bedre hvis de får litt liothyronin for å få opp ft3 også' hvis den er i nedre halvdel fra før.
Så, har du noen referanseområder, ofte ligger de på nett.
Og, på forumene i utlandet sier de at de med anti-TPO må ha ganske lav TSH for å føle seg bra.
Kjertelen kan godt vokse tilbake.
En ultralydundersøkelse hos noen som har god greie på det vil vise om kjertelen er ødelagt av Hashimotos thyreoditt. Ultralydbildet vil da vise at den er mørk (ekkoarm) . Men det gjøres rutinemessig i tyskland, ikke noe særlig her. I Sverige gjør de finnålsbiopsi for å se om kjertelen er ødelagt av hashimotos.
nora
-
06-12-06, 08:24 #4
Bruker
- Medlem siden
- Dec 2006
- Sted
- Stavanger
- Meldinger
- 3
nora
Takk for et langt svar.
Har referanseverdiene så jeg får se om jeg klarer å få noe ut av det som står .
Høyre thyroidealapp og litt av isthmus er fjernet . Det er venstre siden min som har begynt å vokse. Hva slags type struma jeg har vet jeg faktisk ikke. Ble operert da jeg hadde problemer med å puste .
Som mange andre her inne så har jeg også vært igjennom den kampen med å bli trodd. Måtte skifte lege flere ganger før jeg ble tatt alvorlig. Svar som: Du har små barn,så da er er det naturlig å være trett. Ta vitaminer. Begynne å trim . Sikkert bare en virus.
Var sikker på at jeg var hypokonder en stund .
Uansett, takk for de svarene jeg har fått.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
Lignende tråder
-
Nytt for meg dette her... så har noen spørsmål
Av bynnu i forumet Lavt stoffskifteSvar: 13Siste melding: 04-07-07, 17:38 -
Kan noen hjelpe meg med å forstå noe av dette?
Av Stina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 16Siste melding: 23-04-06, 21:13
Svar med sitat
Bokmerker