Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard får bare høyere og høyere stoffskifte jeg..

nå skjønner jeg ikke noenting aldså...
    fikk netopp tlf fra legen min om at jeg må redusere disen med levaxin igjen... jeg hadde T4 på 33
    TSH hadde hun ikke fått svar på enda, men hun syntes jeg skulle kutte fra 450 ug til 400ug i uka i første omgang...

den gode nyheten er at hun sitter og skriver henvisningen min til Aker i dette øyeblikk...

baremei Gjest

Standard

Og du er sjekket for knuter i kjertelen? (kjapt spørsmål, men jeg kan ikke begynne å søke tilbake akkurat nå).

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

nei... burde jeg det?
    hvordan fungerer det om jeg har det... og... er det farlig?
    liker ikke navnet på noe som ligner på "klump" :(

baremei Gjest

Standard

Ikke bli skremt - det trenger du slett ikke.

Kan du linke meg til historien din, eller gi den ganske kort her?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

historien:
    1997 fikk jeg en datter etter et svært tungt svangerskap ( tungt kgmessig, la på meg over 40 kg) og en alvorlig, ubehandlet svangerskapsforgiftning. for å si det kort, så døde vi nesten begge to.... :(
    etter denne fødslene ble jeg etterhvert behandlet for fødselsdepresjon ( noe som sikkert var hypothyreosen) jeg fikk xeroxat bl.a i to perioder Ã~ over et år hver. jeg kuttet ut disse å egenhånd da det gikk opp for meg at det ikke var det jeg trengte.
    jeg tror jeg fikk diagnosen hypothyreose i 2000 (?), da var jeg så utslitt at jeg klarte å parkere på handicap-parkering når jeg skulle hente tyroxin for første gang på apoteket og fikk bot selvfølgelig. :( på den tiden trodde jeg på at jeg skulle "bli bra igjen" bare jeg fikk startet på medisinene - hvor feil det går an å ta... :( riktignok er jeg bedre enn da..., men livet mitt får jeg nok ikke tilbake, tror jeg. har hele tiden slitt voldsomt med mange symptomer, særlig trøtthet, vektoppgang, tiltaksløshet, svimmelhet, manglende libido og diverse kognitive plager.
    jeg var også så dum at jeg satte inn hormonspiral etter å ha fått datteren min.... resultatet var at jeg mistet mensen i 5 år jeg måtte slutte helt med prevensjon for å få den tilbake, noe som var meget nødvendig, siden jeg rett og slett kom i overgangsalderen... når man er 27 år er ikke det noe å sikte etter... :(
    da jeg endelig fikk tilbake mensen, resulterte det selvfølgelig i at jeg ble gravid , og i 2003, da jeg gikk med lillemann, hadde jeg det topp. jeg ble faktisk hyper og måtte nesten halvere dosen min. det var andre gangen jeg forandret på levaxindosen etter at jeg begynte på det faktisk, første gangen var rett før svangerskapet, da jeg måtte øke dosen fra 700ug til 800ug i uken, i svangerskapet gikk jeg ned til 450ug.
    rett etter fødselen måtte dosen opp igjen (husker ikke hvor mye) i noen mnd, for så å reduseres etter et års tid til 450ug og nå i går fikk jeg beskjed om at jeg måtte redusere ytterligere til 400ug.

tiden før jeg fikk diagnosen og fikk medisiner husker jeg ikke noe fra..., jeg gikk glipp av de to første årene til datteren min

jeg er ikke sikker på om det er andre ting du bør vite for å svare meg...?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

en annen ting... jeg som var så glad for at jeg omsider klarte å gå ned noen få kg... det stopper vel fullstendig opp igjen dette nå da... :(

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Her er jammen noe annet galt, siden man vanligvis må øke dosen i svangerskapet, ikke senke den.
    Graviditet senker antistoffene, for å ikke støte ut fosteret.

Du må få sjekket antistoffer for hyper og hypo.

Ft4 på 33 er jammen mye. Folk som overdoserer har ft4 på 22 eller 25 eller noe sånt.
    Så det kan komme av at du både har Anti-TPO og TRAS , eller knuter.

Hvilke prøver er tatt?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

jeg har vært hos endokrinolog 2 ganger, sjekket da antistoffer, og jeg har begge to... de har også ØKT fra første gangen de ble målt i 99-2000 og til jeg målte dem igjen i 2004-5.

så, ja jeg har både TPO og TRAS :(

jeg fikk forøvrig også svangerskapsforgiftning ved svangerskap nr 2... men det rakk ikke å gå så langt siden det var like før terminen ( en uke) og fødslelen ble satt igang.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

siste utslag p de prøvene var:
    TPO 210
    TRAS 3
    aner ikke refereranseverdiene...

baremei Gjest

Standard

Jeg synes det er nærliggende å mene at du burde undersøkes for knuter, selv om jeg egentlig ikke vet hva hyper-antistoffer gjør og hvordan det arter seg.

Kjører man hypo-hyper-berg-og-dalbane da også, som med knuter? Noen som vet det?

Da skal du be om ny henvisning til endokrinolog, og samtidig få en henvisning til ultralyd som så skal sendes til lege og endo. På ultralyden kan de se noe, og finner de noe der skal du videre til bl.a. biopsi (undersøke knuter ved å ta ut litt vev) og scintigrafi

Finner de ikke noe kan du likevel undersøkes med scintigrafi, som kan påvise hvordan kjertelen tar opp jod, altså hvordan den fungerer (du må drikke minidose med radioaktiv jod som smaker vann, vente litt, ta bilde, vente et par timer til, nytt bilde, komme tilbake dagen etter, nytt bilde - hvis jeg husker riktig).

Noe er veldig galt og bør sjekkes uansett, og jeg synes ikke du skal kvie deg for å kontakte legen. Der er derfor han er der. Og er det så vrient med den legen bør du vurdere å bytte eller gå privat.

Lykke til!

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. bare forhøyet fT3
    Av tussi i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 4
    Siste melding: 13-11-06, 00:30
  2. Hva er addison? Hva er antistoffer?
    Av lailabye i forumet Autoimmune sykdommer
    Svar: 12
    Siste melding: 28-10-06, 10:13

Bokmerker