Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    lillehammer
    Meldinger
    68

Standard T3 og dosering av den

trenger litt eller helst mye hjelp her nå... legen vil jeg skal prøve den T3 medisin,husker ikke hva den heter,noe på lit eller noe...sorry greit nok å prøve for å finne ut om den kan hjelpe meg til mer energi...det jeg lurer på er hvordan den vil funke og hvordan doseringa er på den?husker at noen her inne spiser den men har ikke ork til å leite og finne igjen det som er skrevet..hodet mitt er på ferie desverre,uten at jeg ble med... doseringa jeg har på levaxine er nå 100 hver dag og 125 to dager i uka...problemet er at jeg blir helt "psyko" når jeg kommer høyt opp på referanseområdet på Ft4...sist var det på 21 og jeg holdt på å gå på veggen i hodet mitt...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

liothyronin heter den, mange her tar en kvart tablett (!) to ganger om dagen.
    det er mange tråder her om liohtyronin og noen ganger så gir legen for mye liothyronin, slik som to tabletter. Det er for mye. (Men noen veldig få trenger så mye.)

Hvis du ikke får nok effekt av levaxin har du kanskje en betennelse eller noe annet autoimmunt på gang? betennelser sender ut cytokiner og da virker ikke levaxin så godt. Har selv slitt med bihulebetennelse.

Jeg trenger min ft4 og ft3 minst halvveis opp i referanseområdet til labben.
    hvis min ft3 er i nedre halvdel, føler jeg meg ikke bra.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Hei. Jeg startet på Liothyroin i februar, og etter å ha blitt overdosert til de grader, så tar jeg nå, en halv m Lio sammen medlevaxin om morran og en halv m liothyroin sammen m levaxin om kvelden.

Men det kommer jo ann på hvor mye levaxin du skal ta i tillegg og om t3`n din er svært lav. Men med tanke på att du får ganske fort hjertebank (jeg fikk dt hvertfall.) så er dt lurt å starte med lav dose og heller øke.

lykke til!!!!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    lillehammer
    Meldinger
    68

Standard

takk for svar dere dosen ble satt til 10 pr dag den første uka så skulle jeg øke til 20 pr dag...levaxindosen min er 100 pr dag pr 5 dager og 2 dager med 125..legen mente da at jeg kunne kutte med 50 pr uke så det ble 100 pr dag...hadde følelsen av at det kanskje ble mye?etter det jeg husker å ha lest her..
    hva heter det?CP?betennelsesreaksjon?den ligger litt over hele tiden og det mener legen er fordi kjertelen er betent?jeg har ellers ikke noen andre betennelser..T3 har ligget på ca. 1.6 husker ikke referanser i farten men husker at legen sa det var så vidt på midten jeg lå..jeg har selv ment at kroppen min ikke gjør helt nytte av levaxin?bare en intuisjon jeg har..

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hei irene

Vet ikke om jeg kan hjelpe deg noe særlig, men i alle fall:

Begynte nettopp på Liothyronin selv. Skulle som deg begynne med 10 µg første uka, så 20 µg. Noen her syntes det hørtes mye ut med 20, så jeg har faktisk ikke begynt på det enda, venter litt og ser.

Så skal jeg ta 100 mg Levaxin og om dagen. Jeg er jo ganske ny på dette med å selv skulle balansere medisin og holde styr på prøver... Men, men, noen har nevnt at det helst skal være balanse mellom Levaxin og Liothyronin, så jeg har heller forsøkt å øke til 125 mg om dagen.

Altså tar jeg nå 10 µg Liothyronin og 125 mg Levaxin. Håper balansen mellom disse da er bra, men jeg har egentlig ikke peiling. Vekta mi er vel nå på 91 - 93 kg (for det har visst noe med vekt å gjøre også hvor mye medisin man skal ta).

Merker ikke særlig forskjell jeg, er fremdeles mye elendig. Bortsett fra at jeg på trening kanskje orker det bittelille ekstra. Men jeg er stor i troen.

Lykke til med deg ;)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    lillehammer
    Meldinger
    68

Standard

hei eller go`kveld heter det vel nå.. joda,alt som blir sagt om dette er til hjelp for meg,for når man er blank da hjelper alle innspill..så takk skal du ha.. skal til legen på onsdag så da har jeg litt mer kjøtt på beina å komme med til han...han er helt topp men har ikke så mye greie på dette her han heller men lytter på det jeg sier,for tross alt er det jeg som kjenner det best hvordan jeg har det sier han.. en ting jeg lurer på,er ikke dette tabletter som virker med en gang?ikke sånne som levaxinen so m tar sin tid før vi merker bedring?eller har jeg misforstått det? ønsker deg en god natt

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Vil bare nevne at ft4 pleier å gå ned når man tar noe med t3.
    Slik at man må ta blodprøver og sjekke hvor ft4 har havnet .
    Noen har det greit med ft4 litt lavere enn midten hvis ft3 er ganske høyt, men de andre trenger ft4 og ft3 i øvre halvdel.
    Hvor, er individuelt.
    Jeg synes 50µg nedgang på levaxindosen er veldig mye hvis man begynner med 10 µg liothyronin.
    10 µg liothyronin kan gjøre susen, man trenger ikkke å prøve med 20 µg med en gang.
    Og husk blodprøver siden rare ting kan skje.

Når forskerne gir forsøkspersoner liothyronin i tilleg, da øker de ikke t4-dosen tilbake igjen når ft4 er sunket....Det viser at de ikke har spurt leger som har erfaring i bahandling med t3, eller endog pasienter. Hos de fleste vil ft4 gå ned, altså, og man må øke alt tilbake igjen.

10 µg t3 tislvarer ca 36µg t4. I amerika fins det 25 µg og det passer bedre til 50µg dosenedgang.
    Men andre her har bare begynt med 5 µg om gangen uten omveien om dosenedgang. Det gikk ehlt greit.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Tror du er inne på noe der, uten at jeg har så god greie på det ;)

Indikasjoner: Alle former for hypotyreose hos barn og voksne. Kan brukes i kombinasjon med tyroksin og ellers når en ønsker en raskt innsettende effekt.

Egenskaper: Klassifisering: Syntetisk fremstilt trijodtyronin (T3), med identisk effekt som det naturlig forekommende hormon som utskiles av skjoldkjertelen. Virkningsmekanisme: Liotyronin har samme kliniske effekt som tyroksin, men i motsetning til dette har liotyronin raskt innsettende effekt, og virkningen svinner hurtigere ved seponering. Brukes helst ved tilstander hvor en ønsker effekt i løpet av noen timer eller når en ønsker å kunne avbryte behandlingen forholdsvis raskt, f.eks. hos pasienter med hjertesykdom. Ved langtidsbehandling foretrekkes vanligvis tyroksin da dette har en mer stabil effekt på metabolismen.
    http://www.felleskatalogen.no/

En riktig god natt til deg også
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Lignende tråder

1. Liotyronin - dosering
    Av gitteh i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 14
    Siste melding: 05-11-08, 09:39
  2. Spørsmål om dosering
    Av Sigrid i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 11
    Siste melding: 25-04-08, 19:20
  3. trening og dosering
    Av Reven i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 6
    Siste melding: 14-11-07, 17:09
  4. Dosering
    Av Cina i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 3
    Siste melding: 06-03-07, 19:48
  5. DOSERING AV LEVAXIN
    Av cathrin i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 7
    Siste melding: 20-04-06, 19:12

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn