Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard Kan man ødelegge kjertelen ved å prøve Levaxin??

Jeg vet at noen i en annen tråd spurte meg, om man kunne ødelegge kjertelen ved å ha en prøveperiode med Levaxin. Og jeg sa jeg hadde lest at det kunne man ikke. Og idag kom jeg over artikkelen hvor jeg hadde lest det.

Mange lesere som har henvendt seg til Mat & Helse, har fortalt om leger som nekter å ta både stoffskifteprøver og ikke minst prøve tyroksin, fordi det heter seg at pasienten da risikerer å ødelegge skjoldbruskkjertelen. Det er feil, hevder seksjonsoverlegen.
    Man kan ikke stoppe kjertelens egenproduksjon, men man skal selvsagt være forsiktig. For å bedømme effekten av tyroksin må dosen være såpass høy at TSH ligger i nedre del av referanseområdet. Behandlingen bør vare i en periode på seks måneder med gradvis opptrapping. Etter fire uker skal man ta en blodprøve og eventuelt justere dosen. Dette kan variere fra person til person. En kraftig person trenger mer tyroksin enn en spedbygd. Forsøksvis kan man også slutte å ta tablettene etter tre måneder for å se om man da blir dårligere.
    Det ble tatt fra en artikkel med kommentarer fra seksjonsoverlegen Pål T. Holm (endo) på Haukeland som stod i Mat&Helse i september 2005.

http://www.matoghelse.no/artikler/20...innesykdommer/
    Sist endret av Admin; 17-05-12 kl 15:47 Begrunnelse: "Dødt link" rettet opp
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Syns det er fint at de som bruker forumet limer inn intressante artikkler de kommer over, og fint viss det går å linke til de også.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Svar: 12
    Siste melding: 10-08-07, 22:12
  2. brystkreft og kuler i kjertelen
    Av skaye i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 30-10-06, 09:01
  3. Knuter i kjertelen.
    Av Anne Ma i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 13-06-06, 08:55

Bokmerker