Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
-
19-06-06, 01:01 #1
Kan man ødelegge kjertelen ved å prøve Levaxin??
Jeg vet at noen i en annen tråd spurte meg, om man kunne ødelegge kjertelen ved å ha en prøveperiode med Levaxin. Og jeg sa jeg hadde lest at det kunne man ikke. Og idag kom jeg over artikkelen hvor jeg hadde lest det.
Det ble tatt fra en artikkel med kommentarer fra seksjonsoverlegen Pål T. Holm (endo) på Haukeland som stod i Mat&Helse i september 2005.Mange lesere som har henvendt seg til Mat & Helse, har fortalt om leger som nekter å ta både stoffskifteprøver og ikke minst prøve tyroksin, fordi det heter seg at pasienten da risikerer å ødelegge skjoldbruskkjertelen. Det er feil, hevder seksjonsoverlegen.
Man kan ikke stoppe kjertelens egenproduksjon, men man skal selvsagt være forsiktig. For å bedømme effekten av tyroksin må dosen være såpass høy at TSH ligger i nedre del av referanseområdet. Behandlingen bør vare i en periode på seks måneder med gradvis opptrapping. Etter fire uker skal man ta en blodprøve og eventuelt justere dosen. Dette kan variere fra person til person. En kraftig person trenger mer tyroksin enn en spedbygd. Forsøksvis kan man også slutte å ta tablettene etter tre måneder for å se om man da blir dårligere.
http://www.matoghelse.no/artikler/20...innesykdommer/Sist endret av Admin; 17-05-12 kl 15:47 Begrunnelse: "Dødt link" rettet opp
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
19-06-06, 10:00 #2
Syns det er fint at de som bruker forumet limer inn intressante artikkler de kommer over, og fint viss det går å linke til de også.
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Noen her som har fjernet kjertelen med Rad Jod / operasjon?
Av Roald i forumet OperasjonssalenSvar: 12Siste melding: 10-08-07, 22:12 -
brystkreft og kuler i kjertelen
Av skaye i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 30-10-06, 09:01 -
Knuter i kjertelen.
Av Anne Ma i forumet Lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 13-06-06, 08:55
Svar med sitat
Bokmerker