Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard Knuter i kjertelen.

Jeg lurer på om det er mulig å ha kuter i kjertelen selv om man har hypothyreose. Er det noe som vet?

Og er det mulig at de knutene bare sender ut T3 eller er det kun T4 de produserer? Jeg regner med at hvis det er slik, så kan man få perioder med høyt stoffskifte pga av knutene selv om man vanligvis er hypo...
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

baremei Gjest

Standard

Ja, ja og ja.

Jeg hadde toksiske knuter som pøste ut hormon uten forvarsel og som sende puls og hjertebank himmelhøyt. Og mellom angrepene ble stoffskiftet lavere og lavere. Er radiojodbehandlet og knutene er vekk. Nå er det "bare" hypo igjen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Takk for svar baremei

Da er det som jeg trodde. Jeg håpte bare få det bekreftet av noen som visste og som hadde erfart det.

Kan jeg spørre deg hvilken behandling du fikk??
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

baremei Gjest

Standard

Når diagnosen først var klar ble jeg satt på block-and-replace-behandling, altså Neo-Mercazol for å "slå ned" stoffskiftet, og Levaxin, for å tilføre jevn dose. Av en eller annen grunn jeg ikke husker nå, men jeg tror det var fordi jeg hadde knuter som ikke ville bli borte av seg selv, både såkalte varme og kalde, var ikke den behandlingen noe å fortsette med.

Så ble det radioaktivt jod, med operasjon som en mulighet senere hvis det skulle vise seg at knutene kom tilbake. Det valgte jeg selv etter inngående diskusjone med endokrinologen (Ingrid Norheim på Aker).

Etter radiojoden ventet vi, legen og jeg, på at kjertelen skulle begynne å jobbe igjen. Jeg holdt ut i 6 mndr., ble bare verre, og orket til slutt ikke vente lenger, og ba om å få begynne på Levaxin. Hun spurte om jeg orket 2-3 måneder til, men jeg orket ikke engang tanken på å leve ikke-tilværelse enda lenger og litt til. Så begynte jeg på Levaxin.

Og vips! ble jeg gravid, da, etter bare 6 uker på medisin (da hadde vi prøvd å få nr. 2 i syv år...). At det skjedde så kort tid etter joden bekymret meg litt, og jeg snakket med legen om det. Hun mente det ville gå bra, og det gjorde det.

Formen var ikke stort å skryte av under svangerskapet, men etterpå føk jeg rundt som en rakett. Og raketter krasjlander, det vet man jo.

Etterhvert ble det Armour, og enda en krasjlanding som satt lenge i pga for rask økning (og jeg var kjempeforsiktig, selv sett i ettertid), og SÃ… har alt gått mye bedre.

Nå er vesla 3 1/2 år og jeg jobber full tid igjen, for første gang på over 5 år.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

TUSEN TAKK FOR SVAR BAREMEI!!!

Jeg lurer på om det kan være forklaringen på min tilstand. Og din historie gjør meg meget bestemt på at jeg SKAL ha ultralyd! Det forklarer jo de hyperthyreote periodene... Hvis jeg ikke bare er hyperthyreot hele tiden da

Tiden vil jo vise. Men er meget takknemlig for svaret
    Hilsen Anne Ma

baremei Gjest

Standard

Ultralyd og scintigrafi. Be om det.

Ã… ta ultralyd først er greit, vises noe der skal du også ha scintigrafi for å se om du har varme eller kalde knuter. Har du knuter skal du også få biopsi - og den må være ultralydassistert, ellers treffer de sannsynligvis ikke knutene.

At biopsien skal skje med ultralyd er en selvfølge, men enkelte steder henger de igjen i fortiden og gjør det ikke. Jeg fikk sist gjort det på Bærum sykehus, og der var de utrolig grundige. Og hyggelige.

Lignende tråder

1. Cyster og knuter
    Av cyrene i forumet Operasjonssalen
    Svar: 23
    Siste melding: 21-08-09, 20:15
  2. Svar: 0
    Siste melding: 11-10-07, 10:55
  3. Svar: 12
    Siste melding: 10-08-07, 22:12
  4. brystkreft og kuler i kjertelen
    Av skaye i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 6