Viser søkeresultater 1 til 5 av 5

Tråd: liothyroin?

stina21 sin avatar
    stina21 er offline stina e fin som ho e, sæl om ho e fanga i en ukjennt kropp...
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Tromsø
    Meldinger
    58

Standard liothyroin?

Hva er d? å Hvordan fønker d?
    Ser alle har peiling på værdian dokker..
    Æ har aldri fådd vite værdian mine oss lægan engan.. hmm..
    enste dem sir e at d e lavt.. så spør æ ka værdian e.. ja da sir dem at d får vi komme tilbake til,så sir æ at æ vil gjærne ha dem å da sir dem at dem ikke har papiran forran sæ??
    Hallooooo?
    ska f?&¤#""# fløtte fra denne dritt byen før å få hjælp..

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei Stina 21

Trijothyronin er det samme som T3.

Vi tar hormonet T4 hver dag (levaxin & Armour). Dette lagrer seg i kroppen og bli sendt ut ved behov. T3 bli omformet fra T4 i musklatur og lever. Om jeg ikke husker feil produserer kjertelen bare 10% av T3 i kroppen.

Noen tar tilskudd av dette omformedehormonet. Det er aktivt og virker med en gang. De som har kombi behandling vil nok forklare mer.

Når det kommer til prøvesvar, så be legen din om en utskrift av ALLE prøvesvarene dine. Det er en pasientrettighet... De har dem på dataen. Hvis ikke, er det deres plikt å skrive dem ned mens du er der! Ta med deg noen (venn, gubbe, forelder) neste legetime og krev dem utlevert.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

stina, du har krav på kopi eller utskrift av labprøvene. Sågar hele journalen, men vi her er bare interessert i blodprøvene.
    Legen kan jo ikke vite hvor du skal ha din TSh, ft4 og ft3. det er nemlig individuelt.
    Du må lage et excel-ark og skrive inn prøvene og åssen du har det og dosen levaxin.
    Det gjelds forresten når du diskuterer dose med legen, at du har skrevet opp hvordan du har det, og om du hadde det bedre på den dosen eller ft4 på det eller det tallet.
    De fleste pasientene må ha ft4 og ft3 i øvre halvdel av labbens referanseområde.
    Ofte er da TSH veldig lav.

Så du må spørre hva som er lavt, ft4 (mange kaller det thyroxin, ft4 er fritt thyroxin) eller TSH.
    (TSH har forresten ikke mye med stoffskiftet å gjøre. Det er bare hypofysens syn på saken) Det som teller er ft4 og ft3, selve hormonene.

TSH er noe som enkelte leger og endokrinologer tilber, omtrent som en religion...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

stina - jeg har veldig liten peiling på prøvesvar, verdier, doseanbefalinger o.l. ;)

Men jeg håper å lære litt etter litt her inne (orker ikke å forsøke å forstå så mye ad ganga - da gir jeg bare opp - det får komme i det tempoet jeg klarer å lure det forbi "informasjonsresistensen"). Og så er jo folk så utrolig snille å hjelpe når man spør

Ja, stina, "fløtt" til Sørlandet, så slipper jeg å være så "f?&¤#""#" alene her ;) (Tror ikke de er stort bedre her enn i Tromsø.)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

På meg har TSH en god del å si, for når den stiger er jeg undermedisinert!!!

Fløtt til Hønefoss du, for da blir vi flere i samme sko`n... Her ere nemli bare gamle menner som blirhypo..... Legen min himla m øya da jeg for 7 år siden sa jeg var det nemlig..... Så da er jeg nok en gammel mmann da..... SUKK OG STØNN!!!!!!!

Lignende tråder

1. Liothyroin
    Av pusur i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 8
    Siste melding: 27-04-06, 12:14
  2. Hjertebank og liothyronin??
    Av heisann i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 12
    Siste melding: 25-04-06, 22:00

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn