Viser søkeresultater 1 til 10 av 34
Tråd: B12
-
05-05-06, 19:38 #1
B12
Hei!
Jeg lurer på om jeg har for lite B12, men legen min sa forrige fredag at det så ok ut. Dvs. innenfor normalområdet , målt i januar i år 257 (115-600).
Forrige fredag tok jeg nye prøver og fikk svar på dem idag. Nå hadde B12 sunket til 223 selv om jeg bruker B-kompleks (har brukt det siden 1.mars).
Er dette bra? Hva er symptomene på for lite B12?
Har mange flere spørsmål, men føler jeg ikke får til å formulere spørsmålene (blir bare ball)...så jeg er her inne å leser mye.
Her er veldig mye bra informasjon :-)Hypo og på levaxin siden mars 2006
-
05-05-06, 19:54 #2
B12 får man ikke i B-komplex. Hvis man virkelig trenger B12 så er de meget få mikrogramma der alt for lite. Du må ta doser som er 100 ganger større en det som finnes der hvis det skal botne noe.
Det er flere fysologiske forhold som gjør at det er slik.
Har du ikke hypothyreose er 200 sånn nok, men litt lite. Hypothyreote trenger erfarigsmessig mer.
Virkninger at for lite B12 er at det blir laga lite blod da, og er vel slapphet i første rekke. I mere alvorlige tilfeller kan man få nevrologiske symptomer som skjelvinger og ustø gange.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-05-06, 21:23 #3
Jeg ville sagt at 360 er laveste akseptable nivå (fra litteratur i amerika)
Jeg får Trio-Be på resept. Det er 500µg i hver tablett.
Man har forsket på opptak av B-12, og Schneede og andre rapporterer om at 650 µg om dagen for dem med mangel var nok.
De som mangler B-12 kan ikke ta opp det vesle som er i maten, men store doser fra tabletter vil allikevel bli tatt opp litt ved diffusjon eller noe slikt.
-
05-05-06, 22:05 #4
Har lest i brosjyre utgitt av ME foreningen at de anbefaler de med kronisk utmattelsessyndrom å få B12 injeksjoner selv om blodprøvene er fine.
Men kan det være farlig å ta for mye B / B12 ?
-
05-05-06, 22:07 #5
-
05-05-06, 22:48 #6
-
06-05-06, 02:27 #7
Ser du etterlyser symptomer på B 12 mangel.
Det er vanlige anemi symptomer ("blodfattighet")
som: trøtthet, slapphet, svimmelhet, kalde hender og føtter og lett for å fryse,bleik hud, bleike slimhinner særlig på øyet, sprekker i munnvikene,tungpustet ved anstrengelse, hjertebank, angina,(hjertekrampe) neglene sprekker, nerveskader som ikke går tilbake, demens som kan gå tilbake ved behandling, psykose, rød , om glatt tunge
-
07-05-06, 15:48 #8
Æ er vel det motsatte av de fleste her påforumet, har nemlig masse B12! Par ganger over referansenivået. Lurer på om det er noen andre her som meg og hva ev. har legen sagt om dette?
Tror at for høy verdi kan ha noe med leukemi å gjøre. Er litt engstelig om det kan ha med andre kreftformer å gjøre , f.eks. brystkreft? noen som vet? Har nemlig funnet en kul i brystet... skal til mammografi den 16.5. Vet ju at de fleste kulene er ufarglige men æ røyker og har begynt å ane at hormonspiral er kanskje og en risikomoment og den har æ hatt minst 10 år..
-
07-05-06, 20:02 #9
Hei. Er ikke sikker på hva du mente med mange ganger over referanseområdet, men min B12 er på 470, og det må vel være bra?!?
Hyper siden -92 hypo siden -98.
Bruker Armour.
-
07-05-06, 20:32 #10
Jeg hadde lavt B12 i fjor. da gikk det skikkelig rundt for meg og ble sykemeldt..
da var den på 113 og lyste rødt på skjermen til legen. nå lå jeg på 230 og legen sa det var ok, men føler meg ikke helt topp men tar b-vitaminer i tillegg nå. så får se om det stiger til neste blodprøve.
Gikk på BIOTRE piller og følte meg 10 ganger bedre etter bare noen dager.Hashimotos og ME. Jeg begynte på Levaxin i mars i år.
Svar med sitat

Bokmerker