Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Nordland
    Alder
    35
    Meldinger
    3

Standard Sv: Ung jente i 20 årene som fortsatt er like dårlig etter 1 år på Levaxin + barneøns

Hei! Jeg er ny på forumet. Er ei jente i 20-åra som fikk påvist lavt stoffskifte januar 2013, flott tenkte jeg, endelig vet jeg hva som feiler meg og nå kan jeg få behandling slik at jeg får mer energi og livsglede. Jeg har alltid følt meg trøtt og giddesløs av ingenting, legen trodde det var depresjon (pga tøff barndom) så de hev meg på antidepressiva. Slutta med det ei uke etterpå fordi jeg visste at jeg ikke hadde behov for det, det var noe annet som plagde meg (var jo energien som mangla, har ingen depresjon).

Fikk tatt blodprøver januar 13 og prøvene var visst veldig dårlige ifølge legen (husker ikke verdiene). Ble satt på Levaxin 25 mcg i første omgang, så har jeg gradvis kommet opp til 150 mcg UTEN å føle meg bedre. Jeg er like sliten, trøtt og dårlig. Må mote meg opp i flere dager for å betale regninger, ringe noen, rydde leiligheta, dusje, gre håret osv. Alt er så tungt. Ikke får jeg til å sove om nettene (jeg var A menneske tidligere), er så utrolig stressa inni meg. Sover hele dagen. Plages med kroppen, spesielt hodepine, nakke og rygg. Legen ville gi meg eplipsi eller adhd medisin (har ingen av de problemene). Får behandling for nakke og rygg, men kroppen blir like dårlig etter kort tid. Til opplysning følte jeg meg litt bedre når jeg hadde en pause fra levaxin i sommer, men verdiene ble visst dårligere.

Jeg klarer heller ikke å jobbe, det er så utrolig frustrerende. Jeg vil ikke leve på nav, jeg vil jo bruke utdannelsen min. Har prøvd å jobbe, tatt vikarvakter, men det ender opp med at jeg er totalt zombie og fjern på jobb (samt dårlig i ukesvis etterpå).

Har byttet fastlege fire ganger(!) i håp om å få prøve en ny type stoffskiftemedising (feks. Armour), men ingen har hittil vært villig til å gi meg det. Argumentene til de legene har vært "Ingen forskjell på Armour og Levaxin", "Armour er bare kvakksalveri", "Levaxin er den beste stoffskiftemedisinen med mest forskning bak seg, så derfor skal du fortsette på det", osv. Klarer ikke engang å si min mening fordi jeg er så sliten.

Jeg og min samboer har jo et stort ønske om barn, vi har ikke brukt prevansjon på to år (har samleie hver dag-annenhver dag). Vi stresser ikke siden vi enda er unge, men jeg vet det blir å ta tid før det evnt. blir å skje (siden det har gått to år uten hell).

Jeg har forresten Cøliaki i tillegg, om det skulle ha noe betydning. Vært litt sløv med kosten i det siste, så har litt forhøyede leververdier.

Kosttilskudd jeg tar hver dag: 2 tabl. Udo's choice omega 3 6 og 9, 2 tabl probiotika fra udo's choice, vitex 800 mg (sies å stabilisere hormoner), progresteron (krem), folat tabletter, spektro fra solaray, amino complete (aminosyrer) og spirulina drikke.

Under ser dere prøvesvarene fra blodprøven jeg tok for to uker siden (dere som vil gi meg tips ang. barneønske-biten, så var det på syklusdag 4). Tok mange prøver, ikke bare ang. stoffskiftet. Det som har med stoffskiftet og hormonsystemet står øverst.

FT4 17 (pmol/L) Ref verdier 10-22
    S-TSH 0,7 (mlE/L) Ref verdier 0,3-4,5
    S-FSH 7,5 (IE/L) Ref verdier <12
    S-LH 5,5 (IE/L) Ref verdier <12
    S-Progresteron <1,0* (nmol/L) Ref verdier 19-85 For lavt ifølge ref. verdier. NB SYKLUSDAG 4
    S-Østradiol 0,17* (nmol/L) Ref verdier 0,20-0,75 For lavt ifølge ref. verdier.
    S-Prolaktin 160 (mIE/L) Ref verdier <650
    S-Testosteron 2,0 (nmol/L) Ref verdier <2,8
    S-SHBG 54 (nmol/L) Ref verdier 20-120
    S-Kortisol 254 (nmol/L) Ref verdier 140-690 NB, BLE BARE TATT EN MORGENPRØVE
    S-25-(OH)-Vitamin D* 53 (nmol/L) Ref verdier 40-130 Blitt høyere siden forrige blodprøve
    S-Folat 6,7* (nmol/L) Ref område >7,0 Tar tilskudd for dette
    S-Ferritin 98 (µg/L) Ref område 15-130
    S-Jern 10 (µmol/L) Ref område 9-34
    S-TIBC 66 (µmol/L) Ref område 45-83
    S-Kobalamin 357 (pmol/L) Ref område 150-650
    B-Hemoglobin 14,6 (g/dL) Ref. område 11,7-15,3.
    B-Leukocytter 10,1 (10 9/L) Ref. område 3,5-11,0
    B-Lymfocytter 3,1 (10 9/L) Ref område 0,8-5,0
    B-Monocytter 0,8 (10 9/L) Ref område 0,1-1,3
    B-Nøytrofile granulocytter 5,9 (10 9/L) Ref område 1,7-8,0
    B-Eosinofile granulocytter 0,3 (10 9/L) Ref område 0,0-0,5
    S-Natrium 138 (mmol/L) Ref område 136-146
    S-Kalium 4,4 (mmol/L) Ref område 3,5-5,0
    S-Kalsium 2,46 (mmol/L) Ref område 2,15-2,55
    S-Magnesium 0,79 (mmol/L) Ref område 0,70-0,95
    S-Kreatinin 61 (µmol/L) Refområde 45-90
    Pt-Estimert GFR/1,73m2 >60 (mL/min)
    S-CRP, C-reaktivt protein 5 (ml/L) Ref område <10
    S-ALAT 55* (U/L) Ref område <45 For høyt ifølge ref.verdier
    S-ALP 106* (U/L) Ref område <105 For høyt ifølge ref.verdier
    S-ASAT 38* (U/L) Ref område <35 For høyt ifølge ref.verdier
    S-GT glutamyltransferase 20 (U/L) Ref område <45

TUSEN TAKK PÅ FORHÅND! Håper virkelig noen kan gi meg tips og råd, vil ikke ha det sånn som jeg har det lengre

Forresten. Vet at progresteron og østradiol er lavere i starten av syklusen og høyere etter Eggløsning, men progresteronet skal da være høyere enn som så?

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard Sv: Ung jente i 20 årene som fortsatt er like dårlig etter 1 år på Levaxin + barneøns

Sitat Opprinnelig skrevet av semilie Vis post
    Hei! Jeg er ny på forumet. Er ei jente i 20-åra som fikk påvist lavt stoffskifte januar 2013, flott tenkte jeg, endelig vet jeg hva som feiler meg og nå kan jeg få behandling slik at jeg får mer energi og livsglede. Jeg har alltid følt meg trøtt og giddesløs av ingenting, legen trodde det var depresjon (pga tøff barndom) så de hev meg på antidepressiva. Slutta med det ei uke etterpå fordi jeg visste at jeg ikke hadde behov for det, det var noe annet som plagde meg (var jo energien som mangla, har ingen depresjon).
    Hei semilie
    Du har opplevd det tusenvis av andre har opplevd før deg: Nemlig at du får antidepressiva i stedet for riktig behandling. Det som gleder meg når jeg leser det du skriver er at du ikke godtar å ta det, men skriver at du vet at du ikke trenger det. Mange ville trodd på legen og prøvd dette i lengre tid uten å prøve å finne den egentlige årsaken. Hurra for deg

Fikk tatt blodprøver januar 13 og prøvene var visst veldig dårlige ifølge legen (husker ikke verdiene).
    Det neste du må gjøre (etter at du har kastet antidepressiva) er å få fullstendig utskrift av blodprøvene dine. Gjerne journalen også. Hvis noen skulle ha noe imot det skal du vite at du selv kan bestemme om du vil ha innsyn i dette.

Ble satt på Levaxin 25 mcg i første omgang, så har jeg gradvis kommet opp til 150 mcg UTEN å føle meg bedre.
    Det kan skyldes andre ubalanser i kroppen din. Dessverre fungerer ikke norsk helsevesen slik at vi blir ordentlig utredet når vi blir syke. Spesielt ikke når det gjelder hormoner, vitaminer og mineraler.

Selv mener jeg at Levaxin ikke er godt nok. Men det lønner seg å få andre ting på plass før du begynner med naturlige hormoner. Det er vanskelig å forklare, men Levaxin virker slik at du overlever, men du vil i lengden også kun gjøre det. Med naturlige hormoner vil du etter hvert ha mulighet til ikke bare å overleve, men også leve. Dette er bare min subjektive mening om dette.

Plages med kroppen, spesielt hodepine, nakke og rygg. Legen ville gi meg eplipsi eller adhd medisin (har ingen av de problemene). Får behandling for nakke og rygg, men kroppen blir like dårlig etter kort tid. Til opplysning følte jeg meg litt bedre når jeg hadde en pause fra levaxin i sommer, men verdiene ble visst dårligere.
    Det er slik leger gjør det i dag. Prøver å få deg til å ta andre medisiner når de ikke kan løse det egentlige problemet. Det gleder meg å lese at du er våken og ikke gjør som han sier. Mange blir usikre og følger legens råd.
    Det er logisk at du ikke får en varig bedring i nakke og rygg så lenge det egentlige problemet ikke er løst.

Det er også logisk at du følte deg bedre etter en pause fra Levaxin. Først: Du skal aldri ta pause fra Levaxin så lenge du ikke tar naturlige hormoner for stoffskiftet. Men: Du følte deg bedre fordi du har andre ubalanser i kroppen som ikke er tatt hånd om. Derfor blir også Levaxin en belastning for deg.

Har byttet fastlege fire ganger(!) i håp om å få prøve en ny type stoffskiftemedising (feks. Armour), men ingen har hittil vært villig til å gi meg det. Argumentene til de legene har vært "Ingen forskjell på Armour og Levaxin", "Armour er bare kvakksalveri", "Levaxin er den beste stoffskiftemedisinen med mest forskning bak seg, så derfor skal du fortsette på det", osv. Klarer ikke engang å si min mening fordi jeg er så sliten.
    Jeg er enig med deg i å prøve å få bruke Armour eller Erfa i stedet for Levaxin.
    Hvis du har mulighet bør du oppsøke en privat lege og få hjelp der i stedet for å slite deg ut på fastleger. Det er også lurt å ta med seg en bisitter (helst mann) når du går til fastlegen.

Jeg har forresten Cøliaki i tillegg, om det skulle ha noe betydning. Vært litt sløv med kosten i det siste, så har litt forhøyede leververdier.
    Du skal ta stoffskiftemedisin når du har lavt stoffskifte, og du skal leve glutenfritt når du har cøliaki. Du må ta begge disse tingene alvorlig.

En kommentar til progesteronkrem: Husk at den skal være bioidentisk (i likhet med alt hormontilskudd).

Jeg håper mine betraktninger kan være til litt hjelp for deg. Jeg føler meg sikker på at du skal løse dette fordi du ikke lar andre avspore deg. Og husk, les deg opp her på forumet

Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Nordland
    Alder
    35
    Meldinger
    3

Tusen takk for svar Lisbeth! Jeg skal prøve å få time hos en privat lege, bisitter var slettes ikke dumt Hva er forskjellen på Armour og Erfa?

Og ja, ingen får lov til å avspore meg Godt at staheten kommer meg til nytte. Er så godt å ha et slikt forum som dette, der flere har vært/er i samme situasjon som meg. Stoler (mye) mer på rådene jeg får her/leser på forumet enn hos legen

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Hva er forskjellen på Armour og Erfa?
    Begge er tørket grisekjertel.
    De har forskjellige produsenter og er fra forskjellige land. Armour produseres i USA, og Erfa i Canada.

Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Nordland
    Alder
    35
    Meldinger
    3

Takk Lisbeth! Skal lese meg litt opp på Erfa og

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    Begge er tørket grisekjertel.
    De har forskjellige produsenter og er fra forskjellige land. Armour produseres i USA, og Erfa i Canada.
    Og så har de ulike fyllstoffer.

Ganske mange synes de tar opp Erfa bedre...
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Lignende tråder

1. Jeg er i 30-årene og begynte på Levaxin for tre år siden
    Av Peer i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 18
    Siste melding: 30-04-12, 01:27
  2. Hashimoto's. Ble dårlig av Levaxin
    Av Hildegås i forumet Presentasjoner
    Svar: 0
    Siste melding: 06-11-11, 05:17
  3. Normale verdier, fortsatt dårlig form.
    Av Evelina i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 33
    Siste melding: 26-03-10, 23:28
  4. Graves og barneønske
    Av Beate i forumet Graves sykdom
    Svar: 17
    Siste melding: 17-10-07, 18:47
  5. Går på Levaxin, men sliter fortsatt....
    Av Jente77 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 7
    Siste melding: 11-01-07, 19:40

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn