Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Hedmark
    Alder
    48
    Meldinger
    2

Standard Stoler ikke på legen

Jeg er helt ny her og trenger råd.
    For en stund siden oppdaget legen at jeg hadde forstørret skjoldbruskkjertel og sendte meg omsider til UL av den. Der ble det funnet cyster og knuter. Jeg ble sendt videre til scintigrafi. I dag fikk jeg brev om at det var funnet bla en kald knute, dvs godartet og videre henvisning ikke var nødvendig.
    Nå har jeg jo lest litt da, og vet at kalde knuter ikke automatisk vil si godartet! Er det ikke slik at man må ta en biopsi for å finne ut om den er godartet eller ikke? Må si jeg er skuffet og litt forvirret over det svaret. Skal selvsagt ringe så fort de åpner igjen og få en time. Men jeg har rett ikke sant?

Et lite tillegg, det står i brevet: "Vedlagt kopi svar, som viser en kald knute, iflg UL sannsynlig kolloid, dvs godartet." Leste litt fort første gang. Menes kolloid godartet? Betyr ikke det at den er væskefylt?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Stoler ikke på legen

Sitat Opprinnelig skrevet av Sis2 Vis post
    Jeg er helt ny her og trenger råd.
    For en stund siden oppdaget legen at jeg hadde forstørret skjoldbruskkjertel og sendte meg omsider til UL av den. Der ble det funnet cyster og knuter. Jeg ble sendt videre til scintigrafi. I dag fikk jeg brev om at det var funnet bla en kald knute, dvs godartet og videre henvisning ikke var nødvendig.
    Nå har jeg jo lest litt da, og vet at kalde knuter ikke automatisk vil si godartet! Er det ikke slik at man må ta en biopsi for å finne ut om den er godartet eller ikke? Må si jeg er skuffet og litt forvirret over det svaret. Skal selvsagt ringe så fort de åpner igjen og få en time. Men jeg har rett ikke sant?

Et lite tillegg, det står i brevet: "Vedlagt kopi svar, som viser en kald knute, iflg UL sannsynlig kolloid, dvs godartet." Leste litt fort første gang. Menes kolloid godartet? Betyr ikke det at den er væskefylt?
    "Kolloidt" betyder "flydende/væskefyldt" og derfor "sandsynligvis" godartet. Du kan nok ikke opleve nogen form for beskrivelse af resultat af en medicinsk undersøgelse, hvor ordet "sandsynligvis" ikke bliver anvendt. Det er en standard, at lægerne (som regel) ikke udtaler sig definitivt når de beskriver resultat af en undersøgelse.

Og jo, der kan udvikles kræft også i kolde knuder, mere hos mænd (så vidt jeg husker) end hos kvinder, men det forekommer. Jeg tror, at din læge har skønnet - på baggrund af knudens udseende på UL-billede, at den ikke ser malignt ud, tillige med at der nok blev udtaget blodprøver, bl.a. på thyreoiglobulin, som ved maligne tilfælde plejer at vise pænt forhøjede værdier... som hos dig var normale (formoder jeg?) hvorfor lægen har skønnet, at din kolde knude ikke er malign.

Hvis jeg var dig, og urolig lige som du så tydeligt er - da ville jeg insistere på at der blev foretaget finnåls aspirasjonscytologisk (FNAC) undersøgelse af din knude. Eller, hvis det blev ved med at trække ud hos lægen, finde en privat UL-klinik som udfører denne undersøgelse, og få en gang for alle lagt låg på den sag, og få roen tilbage.

Jeg ved ikke hvordan dine stofskifteprøver ser ud, men hvis hvis du har normalt stofskifte og det viser sig at FNAC påviser ingen fare for kræft i skjoldbruskkirtlen, da er du (for så vidt) heldig og kan derfra begynde at undersøge muligheder for at tilrettelægge din livsstil (ernæring osv.) som kan hæmme tendensen til knudedannelse o.l. - simpelthen for at begrænse risiko for udvikling af lavt stofskifte senere.

Havde du derimod en skalpel-glad læge, som først skærer ud og tænker bagefter - da ville du stå tilbage med et klokkeklart lavt stofskifte, som jeg kan love for - ikke er nogen dans på roser, og som forandrer hele livet til noget, man på forhånd slet ikke kan forestille sig. På dette punkt er du faktisk meget heldig, at lægen ikke har sendt dig på operationsbordet, som det første.

Når det er sagt, så forstår jeg godt at du er utryg. Det ville jeg også være i tilsvarende situation, men så gælder det om at blive denne utryghed kvit i en fart, enten via henvisning til en ny UL og FNAC via de almindelige veje, eller gøre processen kort ved at benytte en privatklinik. Godt nok koster det rede penge, men hvis det kan give een sjælefred tilbage, er det pengene værd, uanset at man ikke har for mange af dem i forvejen. Lykke til.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Hedmark
    Alder
    48
    Meldinger
    2

Standard Sv: Stoler ikke på legen

Takk for svar!
    Alle blodprøver er visst fine. Jeg kommer til å be om en finnålsbiopsi for å være sikker siden jeg synes kulen har vokst siden UL som var like før jul.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Stoler ikke på legen

Sitat Opprinnelig skrevet av Sis2 Vis post
    Takk for svar!
    Alle blodprøver er visst fine. Jeg kommer til å be om en finnålsbiopsi for å være sikker siden jeg synes kulen har vokst siden UL som var like før jul.
    God idè! Men når du nu alligevel er i gang med omsorg for dig selv, da vil jeg gerne anbefale dig at du læser dig op i jod, fordi jodmangel kan netop føre til udvikling af struma/knudestruma, senere til lavt stofskifte (eller højt stofskifte hos nogen fordi "kolde" knuder kan sagtens forvandles til "varme" netop pga. jodmangel), og endnu senere til Hashimoto's Thyreoiditis.

Du skal dog ikke regne med, at du får hjælp fra lægen til at afklare evt. sammenhæng med jod. Iflg. myterne som hersker i lægemiljøet, blot man spiser normal "god skandinavisk kost", kan man ikke udvikle jodmangel. Det kan man sagtens alligevel. Jodmangel er du derfor nødt til selv at læse dig op i, og tage stilling til. Din struma/knudestruma er ikke opstået ud af det rene ingenting, vel?

Gevinsten ved at interessere sig for jod kan let blive, at man faktisk kan slippe for at struma/knuder vokser, og senere kan man slippe for at udvikle lavt stofskifte, eller værre - autoimmunt lavt stofskifte som heder Hashimoto's. Det kan derfor godt betale sig, altid at opretholde vågent fokus på jod, også i fremtiden. God bedring med dig.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Legen min sier at par definisjon er jeg ikke syk.
    Av Hassan i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.
    Svar: 13
    Siste melding: 16-04-12, 21:58
  2. Ikke noe å legge om kosten sa legen
    Av Ingvild i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 11
    Siste melding: 26-01-10, 21:51
  3. Svar: 57
    Siste melding: 06-11-09, 12:14
  4. legen er ikke fornøyd
    Av cathrin i forumet Hos legen
    Svar: 8
    Siste melding: 01-05-07, 20:45