Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Omskæring. Hvorfor pludselig denne interesse for omskæring?

"Omskæring"

Kært barn har mange navne, og således hedder "omskæring" følgende på andre sprog, f.eks.:

Norsk: omskjæring
    Svensk: omskärelse
    Engelsk: circumcision
    Tysk: Beschneidung
    Italiensk: circoncisione
    Spansk: circuncisión
    Fransk: la circoncision
    Finsk: ympärileikkaus
    Tjekkisk: obřízka
    Russisk: обрезание
    Polsk: obrzezanie
    Hollandsk: besnijdenis

Nu har jeg googlet avisoverskrifter indeholdende ordet "omskæring" på alle disse sprog og har noteret mig de nogenlunde nyeste 5 avisartikler på hvert sprog, hvoraf så godt som alle tordner mod omskæring. Påfaldende sjælden enighed, synes jeg. Særlig da også overskrifterne nærmest er enslydende, oversat mellem de forskellige sprog. Og særlig også fordi der er så mange læger som synes at føre an i argumentations-krigen mod omskæring...

Hverken græsrødder eller politikere har taget initiativer til denne mod-omskæring-torden hos os og ude i verden hvor denne debat raser.

Det ser ud til, at det er journalister på landsdækkende aviser og læger, som i fællesskab holder ilden under dette bål, og lader emnet ikke blive glemt.

Personligt har jeg ingen holdning til omskæring, helt i tråd med min personlige motto: "Lev og lad leve" , så det handler ikke om mig og mine holdninger. Det handler om min forundring over intensiteten af denne debat, og om debattens konsekvente "røde tråd" som ser ud til at være påfaldende ens, uanset hvilket land debatten raser i disse tider.

Hvad sker der mon?

Hvorfor sker det, og hvorfor sker det netop nu?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Hvorfor pludselig denne interesse for omskæring?

Tja. Jeg må sige, jeg får det mærkeligt ved tanken om at skære i en lille unge og så uden noget, jeg selv forbinder med "en grund". Omvendt mener jeg, der er MANGE andre ting, der skal laves om og som vil have meget store effekt på børns liv - og menneskers i det hele taget - end lige det med at afskaffe omskæring. Når det gælder drengebørn, er der bedøvelse og en hel del debat om hvorvidt, omskæringen overhovedet betyder noget for dem. Snakker man om pigebørn, stiller sagen sig anderledes, eftersom omskæring på piger har en lang række skadevirkninger.

Jeg ved ikke ... måske snakker vi om omskæring af drenge i eet væk fordi vi er trætte af at diskutere de kendte problemer? Der er i mine øjne i hvert fald opstået en form for "metaltræthed", når det gælder de evindelige debatter om penge /finanslov, udlændinge /integration, gamle /bleer, børn /bleer ... Fra et politiker-synspunkt er det måske også meget skønt at slippe for at diskutere de ting??

Nielsigne

.... hmm tja .... og så har jøder og muslimer jo haft denne tradition så længe, at det er lige til at grine af /le av, at man vil forsøge at lave det om ved at snakke om det i et lille, snottet parlament, måske skrive noget på et papir ... de her mennesker dropper da ikke noget, de opfatter som deres pagt med gud ... i hvert fald ikke uden der er meget overbevisende grunde /argumenter. Som hvis det var med drengene ligesom med pigerne. Det ville være noget andet. Tænker jeg altså, selvom der pt. er folk, der opfører sig som om, man bør straffes med livstid for at mene det

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Omskæring. Hvorfor pludselig denne interesse for omskæring?

Tak for svar, Nielsigne...

På det personlige plan, sådan menneske til menneske, der hvor fornuften og sunde følelser ellers hersker - er vi enige.

Men...

... hvad får det dig (og andre?) til at tænke, hvis jeg nu begår et eksperiment og kæder den aktuelle omskærings-debat med... HPV-vaccinen?

(P.S. jeg skal på job nu, så det bliver først i morgen, at jeg kommer tilbage til tråden.)
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard Sv: Omskæring. Hvorfor pludselig denne interesse for omskæring?

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Men...

... hvad får det dig (og andre?) til at tænke, hvis jeg nu begår et eksperiment og kæder den aktuelle omskærings-debat med... HPV-vaccinen?

(P.S. jeg skal på job nu, så det bliver først i morgen, at jeg kommer tilbage til tråden.)
    Hmm...ble ikke det brukt som et argument i en debatt på en norsk TV-kanal her om dagen mon tro? (Jeg kan huske feil.)

En ny og snedig måte å fremme (og selge) HPV-vaksinen på? Da kjenner vi vel bakmennene?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Hehe ... vil I lige forklare, så både jeg og andre senile kan være med her ...

Jeg synes, den der HPV-vaccine har fået VÆLDIG meget reklame. Samtidig dukker der historier op om unge piger, der nærmest ligner ME-tilfælde efter at have fået den

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Hehe ... vil I lige forklare, så både jeg og andre senile kan være med her ...

Jeg synes, den der HPV-vaccine har fået VÆLDIG meget reklame. Samtidig dukker der historier op om unge piger, der nærmest ligner ME-tilfælde efter at have fået den
    Jeg skjønner det ikke selv jeg, Nielsigne
    Det ble vel kanskje brukt som et argument for ikke å spre HPV-viruset så lett kanskje? Mulig jeg blander kortene litt her. Men ikke vet jeg hvordan det skulle virke. Er man smittet så er man vel smittet? Jeg ville vel tro at avholdenhet eller kondom ville vært en bedre beskyttelse her.

Når det gjelder bivirkninger av vaksinen så blir jo ingen trodd på det. Kan man ikke bevise at det er den som forårsaker problemene så er det en ikke-sak. Og det kan man jo aldri
    På toppen av det hele så virker vaksinen bare på en liten del av variantene av viruset. Det er helt utrolig hvordan helsemyndigheter og medisinprodusenter kan valse over grasrota

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Arrow Sv: Omskæring. Hvorfor pludselig denne interesse for omskæring?

Veninder for Vidunderlivet

Vidunderlivet er Kræftens Bekæmpelses kampagne om forebyggelse af livmoderhalskræft.
    Du kan beskytte dig mod sygdommen ved hjælp af HPV-vaccination og screening.

Livmoderhalskræft skyldes en virus, der hedder HPV. HPV smitter ved sex. Er det så for sent
    at få vaccinen, når du har haft din seksuelle debut? Og er du på den sikre side, hvis du bare
    bruger kondom? Fire kendte kvinder og deres veninder giver dig de rigtige svar.

Til og med udgangen af 2013 kan piger årgang 1985-1992 blive gratis vaccineret mod
    livmoderhalskræft. Kræftens Bekæmpelse håber, at alle vil tage imod tilbuddet.

Vidunderlivet - Ingen undskyldninger
    Vidunderlivet - Skrækken for stikket
    Vidunderlivet - Kom afsted!
    Vidunderlivet - Én bekymring mindre
    Vidunderlivet - Det er aldrig for sent
    Vidunderlivet - Gør det for mig

Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Unhappy "De vaccinerede piger" (with English Subs) for international viewing

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post

EDIT/det viser sig, at efter de danske sundhedsmyndigheders kritik (i 2017) af denne dokumentar, den internationale udgave af "De vaccinerede piger" med engelske undertekster er forsvundet fra Youtube. Den har vi nu udskiftet med anden, denne gang med overskrift og undertekster på polsk, dog fortsat med dansk tale.
    Sist endret av Admin; 21-04-18 kl 11:17 Begrunnelse: link udskiftet
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Lignende tråder

1. Pludselig stikkende, diffuse smerter
    Av Nielsigne i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 3
    Siste melding: 08-08-10, 22:11
  2. Pludselig store ødemer
    Av Nielsigne i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 15
    Siste melding: 03-07-10, 21:15
  3. Har dere hørt denne før?
    Av Stina i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 105
    Siste melding: 12-08-07, 10:45
  4. Les på denne siden om ME
    Av Tynn Tråd i forumet Myalgisk encefalopati (ME)
    Svar: 18
    Siste melding: 01-02-07, 20:00
  5. Denne likte jeg!
    Av Sonja Midtlien i forumet Nyttige linker
    Svar: 7
    Siste melding: 02-08-05, 11:49

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg