Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
Tråd: Trening og blodsukker
-
06-07-13, 19:27 #1
Trening og blodsukker
http://www.forskning.no/artikler/2013/juli/361691
Fysisk trening virker ikke like godt på alle. I en ny studie er det påvist at noen mennesker har et stoffskifte som ikke reagerer på trening.
Selv om de både kan bli sterkere og forbedre oksygenopptaket, blir de ikke flinkere til å omsette blodsukker, som er en kjernefunksjon for stoffskiftet.
– Vi har funnet ut at jo dårligere blodsukkerkontrollen er før man begynner å trene, jo vanskeligere er det å forbedre den, sier en av forskerne bak studien, Thomas Solomon.
Han tar doktorgraden ved Centre for Inflammation and Metabolism på Rigshospitalet i Danmark.
Dokumenterer store forskjeller
Solomon har undersøkt hvordan 105 personer med enten nedsatt glukosetoleranse eller diabetes type 2 reagerte på å moderat trening i om lag tre måneder.
Det viste seg at de som startet med det høyeste blodsukkeret, hadde problemer med å forbedre blodsukkerkontrollen.
– Vi har visst blodsukkerreguleringen blir bedre av trening, men det er et gjennomsnittstall. Dette er den første dokumentasjonen på at det er langt vanskeligere for noen personer enn for andre, sier Solomon.
Alle forsøkspersonene gikk nedi vekt og fikk en lavere fettprosent, noe som er grunn nok til å trene likevel, understreker han.Forskningen ligger her http://archinte.jamanetwork.com/arti...icleid=1705721Det finnes forskning som tyder på at det kan være genetiske årsaker til at noen har høyere risiko for å utvikle dårlig glukosetoleranse.
Stallknecht mener at det er viktig å finne ut hva som virker på de som reagerte dårligst på treningen.
– Trening blir betraktet som en form for behandling, og derfor skal man – slik man gjør med medisinering – arbeide mye mer med skreddersydde treningsprogrammer, mer enn det som virker på gjennomsnittet, sier Stallknecht.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
07-07-13, 00:27 #2
Sv: Trening og blodsukker
Haugevis av diabetikere type 2 verden rundt har oppdaget dette for lang tid siden, og derfor kombinerer de lavkarbo og trening. Forbløffende mange av disse blir ikke bare sprekere og slankere, men kan også klare seg uten eller med svært små doser medisin.
Jeg er også på www.diabetes.com der det er medlemmer fra storedeler av kloden, og kombinasjonen lavkarbo + mosjon er veien de fleste der velger.
Det er forbløffende mange diabetikere type 2 som også har lavt stoffskifte.
Lignende tråder
-
Trening, og tidspunkt på døgnet for trening.
Av voggis i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 7Siste melding: 07-02-11, 19:23 -
Binyrene, cortisol, lavt blodsukker
Av BeritM i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 01-02-11, 17:14 -
Binyrene, cortisol, lavt blodsukker
Av BeritM i forumet Cortisol / ACTHSvar: 6Siste melding: 01-02-11, 17:14 -
Blodsukker
Av Hsn i forumet Helbred og kostholdSvar: 8Siste melding: 12-05-07, 20:27 -
Blodsukker
Av brits i forumet Høyt stoffskifteSvar: 9Siste melding: 09-06-06, 15:12
Svar med sitat
Bokmerker