Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
-
21-08-12, 18:02 #1
For mye el. for lite thyroid..?
Begynte med Armour og binyrestøtte i juni og ble ganske merkbart bedre av både svimmelhet, trøtthet og frossenhet. Jeg har nå kommet opp i 90mg Armour og er usikker på om jeg skal prøve å øke til 120mg..
Er det noen som vet om det er uheldig å øke stoffskiftemedisinen mer før man får binyrehormonene opp i normalområdet..? I slutten av juli var jeg fortsatt ikke kommet opp i målbar mengde aldosteron og jeg lå akkurat under normalen på DHEA.. Nå har jeg riktignok doblet og tredoblet inntaket av Florinef og DHEA siden 6.aug., så jeg vet ikke hvordan nivåene er nå..
Har veldig overveldende konsentrasjonsproblemer og fortsatt dårlig korttidshukommelse. Jeg kan begynne å snakke om en ting og så detter jeg uten å skjønne det selv helt ut, for så lure på hva jeg snakket om.. Og jeg kommer gjerne ikke på det igjen heller. Innimellom roter jeg også til ordene (ifølge sambo og barn), men jeg merker det ikke selv
Innser at mitt sosiale liv driver å rakner..
I tillegg så har jeg nå som jeg ikke er så svimmel og trøtt lengre, funnet ut at jeg har store muskulære problemer. Musklene er der, men de vil ikke virke.. Selv ved bruk av mindre muskelkraft blir jeg helt skjelven og begynner å strisvette og det tar forholdsvis lang tid før dette roer seg etter jeg har "avsluttet". Og jeg skjelver ikke bare i de musklene jeg bruker, men også "alle" andre muskler. Hadde en slik episode i dag og gikk deretter og la meg på sofaen, ventet 10min og målte puls og blodtrykk - 60-70 i puls og 102-115/62-73 i blodtrykk.. Tips om hva dette kan skyldes mottas med takk!
(Kan det være at jeg må øke kortison-dosen i takt med stoffskiftemedisinene..?)
-
22-08-12, 11:42 #2
Sv: For mye el. for lite thyroid..?
Har helt siden problemer oppstod i 1989(!) hatt FT4 på 12 (12-24) uansett TSH-verdi. TSH har variert mellom 0,57-1,64 og prøvene har (selvfølgelig..) vært tatt til alle legesentret åpningstider.. FT3 har sjelden vært målt, men har siden 2006 vist en klart fallende kurve frem til jeg begynte på Armour i juni i år. Tar nå 90mg Armour som igjen inneholder 57mg T4 og 14mg T3. Dette har fått min FT3 til å stige fra 4,3 til 5,9 (3,1-6,8) og FT4 til å stige fra 12 til 13 (12-22). Hadde forventet høyere FT4..? Kan det være en mulighet for at kroppen "ikke tar opp" T4 fra medisinen, men nesten utelukkende nyttiggjør seg av T3-delen..? Eller blir all T4 (utover 12..
) omformet..?
Såååååå mange spørsmål..
-
22-08-12, 13:22 #3
Hei Mumimamma! Jeg mener også at jeg har hatt symptomer siden sent 80-tall, men det er først de siste 10 år det har ballet mer og mer på seg, og de siste 5-6 år gått fra dårlig til ille - altså riktig elendig

Har du hatt betennelse i skjoldbruskkjertelen? Ettersom du har lavt FT4 og lav TSH, så kan det kanskje tyde på at problemet har sin årsak i hypofysen?? Mener det er slik hos meg, og dine resultater minner om mine. Jeg har ihvertfall ikke hatt noen betennelse så langt de har kommet fram til.
Jeg tar også for tiden 90 mg tyroid (Erfa). Gikk på 120 mg i vår, men litt lavere nå på sommeren. Prøvde meg på 150 en periode, med tanke på at jeg ville dosere til en del brysomme symptomer forsvant, men da ble det for mye T3 for meg. Er nok litt følsom for det.
Angående forventning til høyere T4, så er det helt vanlig at vi som går på tyroidmedisiner får en lavere T4 enn om vi gikk på Levaxin. Og det bekymrer meg ingenting, i og med at vi får nok T3. Det er jo det som skal gi oss energien osv. T4 gjør jo uansett ikke så mye nytte, før kroppen har omgjort det til T3. På Levaxin klarte jeg å komme opp på 16-17 i FT4, men var mye sykere da enn jeg er nå på Erfa og FT4 på 14.
Så løsningen er vel å dosere til vi kjenner at T3-grensa er nådd, og ellers ikke bry oss om T4. Slik ser ihvertfall jeg på det.
I tillegg må man kanskje se på andre ting som påvirker allmenntilstanden. Slikt som vitamin- og mineralstatus, ernæring +++. Har inntrykk av at de "vanlige" legene utover i det ganske land tenker lite på den biten av helsesituasjonen til en pasient. Så jeg har funnet ut at om jeg skal bli friskere, så må jeg selv ta affære - det har vært utrolig lite hjelp i å gå og klage hos lokale leger ihvertfall
. Håper jeg har funnet en mulig vei nå, men som mange sier:Ting Tar Tid - og tilfriskningen går alt for sent
.
-
22-08-12, 16:59 #4
En dose på 120 mg thyroid er en lav dose. den tilsvarer ca 76 mcg T4 og ca 18 mcg T3. Det er ikke mye.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
22-08-12, 19:01 #5
Så da bør jeg ikke være redd for å prøve å trappe opp til 120mg? Selv om jeg fortsatt er lav på aldosteron og DHEA..?
Eller har ikke det noe å si?
Lignende tråder
-
kramper ved for lite kalsium
Av DALIA i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)Svar: 22Siste melding: 05-10-11, 18:03 -
Leger er lite oppdatert
Av Mod i forumet Hos legenSvar: 2Siste melding: 12-07-11, 17:13 -
Et lite hjertesukk....
Av gunnda i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 0Siste melding: 03-02-08, 00:07 -
TSH på 300-noe og var ganske lite affisert
Av nora i forumet TSHSvar: 0Siste melding: 05-04-05, 15:57 -
TSH på 300-noe og var ganske lite affisert
Av nora i forumet Emner startet av NoraSvar: 0Siste melding: 05-04-05, 15:57
Svar med sitat

Bokmerker