Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
-
07-06-12, 10:17 #1
Sliter med å gå på lavkarbo
Før jul gikk jeg på lavkarbo så det suste,vekten gikk nedover(- 12 kilo ca) men var en del svimmel og ble fikk en sykeperiode.julen kom og utskjeielsene kom også..og wops var påsken der og enno mer karbohydrater.. og så har en bare vært flink sånn innimellom frem til no for en liten månd siden....
da bestemte jeg meg at no var det nok og jeg skulle "av sukre meg" altså ikke spise noe sukker til trangen og lystene forsvant.....
jeg holdt i hele 4 dager og da skrek kroppen min på rettferdighet og helle dussen så vondt og uvel jeg hadde det...
så jeg kjørte i meg en halvliter med fanta orange og ble så fin i formen igjen......
og så har no ukene godt og jeg prøver meg noen dager og blir helt forferdelig uvel igjen og gir etter og gir kroppen det han vil ha..
men no gikk jeg på vekten igjen i morges og alle de 12 kiloene er kommet på plass igjen
jeg må over på lavkarbo igjen,men jeg vet ikke om det er noe jeg gjør feil siden jeg ikke lykkes....noen som har noen gode råd?
må ALLE igrennom en slags abstinens periode?
hva er triksene og hva må jeg bare regne med at jeg på lide meg igjennom før det blir bedre?
Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone
-
07-06-12, 18:39 #2
Sv: Sliter med å gå på lavkarbo
Er man sukkeravhengig, så blir det abstinenser, uansett.
Det er som alle andre ting vi gjør oss avhengige av, nikotin, alkohol, koffein, etc. Kroppen prøver og narre oss til og fortsette og gi kroppen det vi nå nekter den, men det går over
Hold ut!
For og gjøre det så lett som mulig er det viktig og spise masse fett i starten, drikke masse vann og ta tilskudd av magnesium og chrom.
Mange gjør også den tabben i starten at de kutter ALT av karber, og det er ikke godt for kroppen.
Jeg la meg først på mellom femti og sytti karber pr dag, og så har jeg gått etappevis ned til slik jeg lever nå; max 5 karber pr måltid og de aller aller fleste karbene kommer fra grønnsaker.
-
07-06-12, 19:46 #3
Jeg vet jo ikke hvor stramt lavkarbo du lever. Jeg har levd på lavkarbo i 5-6 år, men jeg følger stort sett Fedons lavkarbo. Dvs etterhvert følger jeg min egen og vet hva min kropp tåler.
Men hele veien har jeg lagt på minst 50 gram karbohydrater pr døgn, og ikke så mye fett (cottage cheese i stedet for rømme f eks). Slik gikk jeg ned sakte men sikkert de første årene, i gjennomsnitt 1/2 til 1 kg pr måned. Jeg har ikke vært i ketose, og de gangene jeg har vært i ketose har jeg ikke att det så veldig bra.
Siden jeg gikk så sakte ned, så har jeg klart å venne meg til kostholdet. Dessuten tillater Fedon et type kosthold slik at jeg ikke sprekker, dvs man kan spise litt "ulovlig" mat uten at det går ut over hverken vekt eller kosthold. Så for meg er dette helt klart en livsstil som det tok meg en god stund å venne meg til. Nå er dette det vanlige, og det er ikke ofte jeg spister sukker eller mel uten at jeg har noen problemer med å holde meg unna.
Men klart, om du er sukkeravhengig, så må du nok gjennom en avrusningsperiode, som Bente snakker om. Men kanskje du skal kjøre litt moderat lavkarbo mens du kutter ut alt sukkeret?
Uansett, lykke til! Og på lavkarbo.no kan du finne mye informasjon og hjelp (men det vet du sikkert allerede)Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
Dagboken til VibekeW
-
09-06-12, 17:02 #4
Jeg tror det har blitt litt for mye enten eller når det kommer til kosten....super flink i en periode eller ikke flink i det hele tatt.....

Jeg har bestemt meg for å prøve igjen,men da heller gå litt roligere frem og ikke ligge om kosten fullstendig på en gang.
jeg prøvde å ligge på 20 karohydrater i går,men jeg ble så dårlig på kvelden at jeg nesten ikke klarte å fote meg
så jeg stod opp igjen i går kveld og tok meg to omega 3 brød skiver med leverpostei og agurk og et glass melk.Gikk inn i sengen igjen og bare kjente at roen kom tilbake sakte men sikkert til meg...
synest dette er heeeeeelt sprøtt...
helt sykt at kroppen skal ha så mye den skulle sagt...
så no tenker jeg at jeg bør få vekk all sukkerholdige produkter helt en månd tid før jeg gradvis kutter ned på karbohydrater i matvarer..så får vi se hvor lite karber jeg kan klare å leve med etterhvert....
men sånn som det ser ut no,så kan jeg bare glemme å komme i ketose...
og jeg hører jo den ene historien ettter den andre om mennesker som har det såååå bra på lavkarbo.....og jeg blir et vrak når jeg prøver....
-
09-06-12, 18:09 #5
Men lavkarbo er jo mye mer enn ketose, husk det!
Jeg kjenner mange som har det på samme måte når de kommer i ketose, men som fungerer helt topp på moderat lavkarbo.Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
Dagboken til VibekeW
-
09-06-12, 18:51 #6
Jeg tror jeg ville satset på og ligge på mellom 50 og 70 karber den første måneden iallefall, og så kan du ta babysteps nedover etterhvert.
Lavkarbo er faktisk alt opp til 150 karber pr.dag, men under 72 kan du spise så mye fett du vil (iallefall til du kjenner på kroppen om det funker).
Men helt klart; går man fra og spise slik en gjennomsnittsnordmann spiser, mellom 300 og 400 karber pr dag, til 20 karber, så er det et sjokk for kroppen, spesielt om man ikke passer på og få i seg MYE fett og ikke minst vann.
Avgiftningsprosessen kalles forresten for the Atkins Flue, men det går over
Når du etterhvert har vent kroppen til og bruke fett og ikke karbohydrater som energikilde, vil du oppdage det iallefall vi har opplevd; lavkarbo er på ingen måte en "diett" men rett og slett en livstil med enormt mye gode mat.
Å ligge på 20 karber pr dag, krever at du setter sammen måltidene nøye. Karbene skal komme hovedsaklig fra grønnsaker (ikke bare salat, tomat og agurk), og fettmengden må økes slik at kroppen har det den trenger i omstillingsprosessen. Har man lavt stoffskifte trenger vi litt mer proteiner enn friske menneske, men ca 1,5 - 2 gram protein pr kilo kroppsvekt er fint.
Ikke minst må du ikke finne på og leve lavkarbo og lavkalori samtidig; det eneste du oppnår er at kroppen din hyler og skriker i sult og nekter å gi slipp på noe fordi den tror det er hungersnød (og du vil føle at du må spise noe fordi du har det fælt).
Jeg anbefaler og bruke diett.no eller tilsvarende program for og se at du ligger fint både når det gjelder protein, karbohydrater og fett, men også når det gjelder vitaminer og mineraler.
Jeg hadde forresten stor hjelp i Hexebergs bok "Frisk med lavkarbo - 100 oppskrifter" i starten.
-
11-06-12, 10:50 #7
Noe jeg har erfart har dempet søtsuget mitt når ikke mat eller annet hjelper. Er rett og slett å ta en av barene til atkins som er lavkarbo. Har nå bestilt meg et lite lager i fra iherb.com. For der hadde de mer varianter enn de har i norge. Så når ikke noe annet hjelper så tar jeg en av barene. De fleste smaker utrolig godt, og neon syns jeg nesten smaker bedre enn vanlig sjokolade som man kan kjøpe i butikken. Og det beste er at hvis jeg tar en så bli behovet dekket. Jeg er normalt sett slik at hvis jeg først spiser sukker så klarer jeg nesten ikke å slutte men med disse barene så blir kroppen tilfreds med en gang. Bare et tips alstå
-
11-06-12, 15:51 #8
takk for de flotte tipsene dine,jeg har tatt det til meg og prøver no å spise mer grønnsaker og kjøtt og fett..og null tilsatt sukker...så får jeg ta dette mer stille og roligt...tror de blodsukker svingningene mine har skapt en del trøbbel for meg den siste tiden så er veldig opptatt akkurat no på å få stabilisert det og slippe de store hoppene..
jeg skrev alt inn på diett.no for en tid siden og skal begynne å notere inn og veie maten min igjen og se hvor mange kaber jeg foreløbig må ligge på for å føle velvære.
jeg har også den "frisk med lavkarbo"og bruker oppskrifter der fra ofte...super bok..har et par lavkarbo bøker til som jeg leser på innimellom...
jeg er no fast bestemt på at dette skal jeg klare,men tror jeg trenger litt tid på meg for å finne frem til det kostholdet som passer akkurat meg
-
11-06-12, 17:20 #9

Lykke til!
Lavkarbo er faktisk ikke et minus i det hele tatt når endelig kroppen har akseptert det.
Her hører vi ofte fra gjester "dette kan umulig være sunt fordi det er jo så godt"
Når det gjelder blodsukkersvingninger så kjenner jeg til hvordan dette sliter. Eneste trøsten jeg kan gi deg er at lavkarbo vil stabilisere blodsukkeret, det er det ikke tvil om.
Når det gjelder følinger så er det ekstremt sjelden og få følinger om man ikke tar insulin, og en føling uten at man bruker insulin vil være mye lettere og justerer seg selv; det kjennes bare ubehagelig ut.
-
11-06-12, 18:28 #10
Ja jeg klamrer meg fast til det at blodsukkeret vil bli mye bedre og jeg vil slippe alt som følger med et blodsukker som (følesut som det lever sitt eget liv noen ganger...
Jeg har vært sammen med en type 1 diabetiker i nesten 12 år og vet hvordan er føling ser ut...så det jeg opplever er nok bare en meget light versjon ja
men gu så mange sympati følinger jeg har hatt opp igjennom tiden(no var han av den typen som spiste japp og alt han kom over når følingene satt inn)

så det har ikke hjelpt på den fantastiske budda formen jeg har ervervet gjennom årene....huff huff

jaja,fra spøk til alvor...et stabilt blodsukker er bedre for alt muligt.(siert hun som nettopp har spist ost og skinke ,men sitter å tenker på troika og toppris....

Lignende tråder
-
Min 11-årige datter sliter
Av Porla i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 29Siste melding: 06-01-13, 10:37 -
Sliter du med å få resept på LDN?
Av Vigdis i forumet Low Dose Naltrexone (LDN)Svar: 1Siste melding: 31-03-12, 08:01 -
THS-verdier og sliter med søvn
Av Lotta i forumet SøvnSvar: 21Siste melding: 11-11-08, 18:37 -
Sliter med å bli gravide
Av Bonzo i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 5Siste melding: 25-06-07, 18:50 -
Går på Levaxin, men sliter fortsatt....
Av Jente77 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 7Siste melding: 11-01-07, 19:40
Svar med sitat

Bokmerker