Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
    Medlem siden
    Jun 2008
    Meldinger
    7

Standard THS-verdier og sliter med søvn

Hei!

Jeg er ny er på disse sidene. I januar 2008 ble det oppdaget at jeg hadde lavt stoffskifte etter svangerskap. Jeg hadde THS på 98 og anti-TPO på over 1000. Jeg var plaget med tretthet og dårlig søvn, men trodde at dette skyldtes å ha en liten baby som ofte var våken på natten.

Jeg har blitt behandlet med Levaxin siden januar og mine THS-verdier har gradvis gått ned. I april var THS- verdien nede på 2,79 (det laveste som den har vært på siden januar.) Men jeg har begynt å slite ned søvnen igjen. Jeg har fått sovepiller av fastlegen min. Siste TSH prøve fra forrige uke var 3,32, den har altså økt litt. Er det derfor jeg er mer trøtt nå og sover dårlig?

Jeg leser at mange herinne får tatt t4 prøver, henvisning til endokrinolog mm. Når er det at man bør snakke med en endokringolog eller få henvisning. Det virker ikke som om at min fastlege har det i tankene om meg.

Takker for alle kommentarer som jeg får
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Velkommen da Lotta.
    TSH er ikke et stoffskiftehormon. Det deltar ikke i stoffskiftet.
    TSH lages i hjernen (hypofysen) og sendes med blodet for å styre eller regulere hvor mye kjertelen skal produsere av stoffskiftehormoner.
    Hypofysen får beskjed fra et følelsesorgan i hjernen som heter hypotalamus. Denne føler av en rekke hormoner i blodet og gir hypofysen beskjed om hvor mye hormon det er i blodet.
    Stoffskiftehormonene som avføles er T4 og T3.
    T4 er T3 sitt lager.
    Det er T3 som er stoffskiftehormonet, og dette som er viktig i stoffskiftesammenheng, men det er jo også viktig å vite hvor stort T4-lageret er.
    For mye eller for lite av disse vil kunne gi symptomer i kroppen av forskjellig art.
    TSH mengden kjenner vi ikke noe til.

Behandlingsopplegget som bla. du er utsatt for, er en teori - en vedtatt sannhet.
    Ingen vet dette - det er ikke engang utført tilstrekkelige studier.
    Likevel går man ut fra at dette systemet reagerer på samme måte når man erstatter alle kjertelens hormoner med ett eneste ett - et kunstig produsert T4. Det man gjør, er at man regulerer dosen på denne syntetiske hormonhermeren slik at TSH blir som den er i gjennomsnittet i en antatt frisk befolkning.

Altså, teorien er slik at hvis DU hadde en TSH=2 da du var frisk, skal dosen syntetisk hormonhermer, (eller om du bruker hormoner fra gris) doseres slik at TSH=2 også ved disse for kroppen fremmede hormoner.

Og det mener jeg skurrer noe veldig !
    Man vet at en som røyker påvirker hypotalamus slik at den oppfatter ikke alle stoffsikiftehormonene. Den tror at det er ferre enn det i virkeligheten er, noe som fører til at TSH øker verdien og kjertelen øker produksjonen - og du får flere stoffskiftehormoner i blodet enn du har når du ikke røker.

Så følsomt er systemet - og så arbeider man etter teorier som fullstendig tilsidesetter slike fakta og hvor følsomt systemet er ?
    Jeg synes jo noen må våkne snart.........

Man erstatter kjertelens produksjon av T3 og T4 - med KUN T4.
    Viss vi skal ha samme mengde T3 som vi hadde MÃ… jo T4 dosen være større enn den var.
    Og når T4 er høyere enn den var, vil TSH selvfølgelig måtte bli lavere. Iallfall hvis man går ut fra at følsomheten (affiniteten) vil være den samme for eget hormon og fremmed.

Men det gir man altså bare blaffen i ?
    Jeg syns man har en meget dårlig fundert behandlingsteori.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Hildemor Gjest

Standard

Du bør be om og få tatt Fritt T4 og Fritt T3 - det er de essensielle prøvene som n'Finn sier. Tsh alene forteller svært lite om status og hvorfor du har det som du har det.

Velkommen hit

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Din TSH er fremedeles velidg høy, under behandling skal den helst være på0,5-1,5 eller lavere hvis man har antistoffer.

Du har sikkert for lav ft4 for deg, siden du har søvnproblemer og for høy TSH.
    Forresten så er det best å få tatt ft4 og ft3 under behandling også fordi de er stoffskiftehormonene, TSH skal bare skrike etter mer hormon og teoretisk skal den være 0 når kroppen er fornøyd.
    FT¤ og ft3 er bedre for å følge opp doseringen .
    g man må føre en logg selv for å bevise hvor man trenger sin ft4 og ft3, for det er individuell, rekker ikke at de er såvidt innenfor bånn. Skal normalt være goddt i øvre halvdel.

Medlem siden
    Jun 2008
    Meldinger
    7

Standard

Takk for kommentarer - har vært hos ny lege idag og har fått tatt flere blodprøver!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard TSH

Etter å ha hatt for høy T4 har jeg nå redusert dosen. Dette merker jeg selvsagt neglene brekker, jeg er trett,trett, trett, vekten øker :evil: jeg blør neseblod hver dag etc., etc. Sist virket det som om legen var veldig opptatt av TSH som hos meg er 0,03, den har alltid vært lav etter at jeg begynte med behandling. Jeg er redd for at legen får det for seg at han skal få den normal. Det var det en annen lege s om fikk for seg nemlig med katastrofalt resultat for min del. Nå trenger jeg noen gode argumenter for å få ha TSH en min i fred. Jeg har en T4 som er nesten normal ( 12-22) og jeg har 23 og da kan han vel ikke klage eller?? Det viktigste burde vel være hvordan JEG har det, m en denne legen virker litt opphengt i tall.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Re: TSH

Så en annen post om dette. Jeg skrev at dere enten må ta det opp med legen at der vil ha noe å si over livet deres, eller bytte til en med innsiktsfull type dere kan kommunisere menneskelig med.
    Jeg har aldri godtatt sånne autorative typer, og har altid regulert dosen selv.
    Har selvfølgelig svart ærlig og opplysende på alle leghens spørsmål, og det har da fungert fint.

Har også hatt avtale med at jeg bare kan komme når jeg synes tiden er inne til en blodprøve - sekretæren at alltid kort ventetid.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2008
    Meldinger
    33

Standard TSH

Er det sånn at jo høyere TSH-verdier man har, jo lavere stoffskifte har man?

(Har forstått det slik at det er individuelle forskjeller mellom hva som er normalverdier for TSH.)
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    49
    Meldinger
    539

Som flere har skrevet før, så skal man ikke lese av på TSH alene.

Noen kan ha høy TSH uten at de andre prøvene viser noe unormalt.
    Men jeg tror, at har man høy TSH (utover normalen) så er det fare for at de andre prøvene også snart blir unormale.
    Også er det jo en del som har symptomer, men "normale" prøver, selv om TSH er lett forhøyet.

Det kan også være andre kliniske grunner i hjernen f.ex til at TSH blir høyere. Men det vet ikke jeg så mye om. Så det overlater jeg evt til andre å forklare :-)

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Ja.

Men noen får aldri høy TSH, og noen får bare litt økt TSH, og alle de andre har individuelle økninger i TSH i forhold til ft4 og ft3. Så den er noe unøyaktig å gå etter alene.

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Gravid med lavt stoffskifte, og sliter med søvn.
    Av shnuppii i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 6
    Siste melding: 20-01-10, 08:38
  2. THS-verdier og sliter med søvn
    Av Lotta i forumet TSH
    Svar: 21
    Siste melding: 11-11-08, 18:37
  3. Sliter med å bli gravide
    Av Bonzo i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 5
    Siste melding: 25-06-07, 18:50
  4. Går på Levaxin, men sliter fortsatt....
    Av Jente77 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 7
    Siste melding: 11-01-07, 19:40

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn