Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
  1. #1
    Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    47
    Meldinger
    187

    Standard for høye kolesterol verdier og kostråd

    hva skal en holde seg unna og hva skal en spise?

    er det mettet fett som er synderen?
    Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone

  2. #2
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

    Smile Sv: for høye kolesterol verdier og kostråd

    Sitat Opprinnelig skrevet av toneij Vis post
    hva skal en holde seg unna og hva skal en spise?

    er det mettet fett som er synderen?
    Kære Toneij Det er snarere "for lidt" mættet fedt, der er synderen. Og så selve hypothyreose.

    For lidt mættet fedt i kosten får altid kroppen til at reagere med at over-kompensere produktionen af kolesterol - for at sikre kroppens "hormon-base" for produktionen af hormoner. Jo mindre mættet fedt i kosten, eller jo mere fedtfattigt kosthold - jo mere kolesterol danner leveren, og jo højere bliver CRP-tallet, selv uden anden anledning, som f.eks. infektion/inflammation.

    Bare "fedtfattigt" eller erstatning af "mættet" med "flerumættet" er nok til at få kolesterol til at stige.

    Forhøjet kolesterol er også et af de klassiske symptomer på hypothyreose, og så snart behandlingen har været effektiv "længe nok" (individuelt og afhængigt af, hvor længe man har haft sygdommen ubehandlet eller underbehandlet), falder kolesterol til et normalt niveau. Af en eller anden mystisk årsag reguleres kolesterol lettere ved Thyroid-mediciner end ved det syntetiske T4.

    Hvorfor ikke prøve at læse lidt mere i dette underforummet Kosthold - fett og kolesterol? Både for at få lidt mere konkret at vide, og for at finde flere søgekriterier hvis du ønsker at søge efter mere info på nettet.

    Spørger du fordi dit kolesterol er forhøjet?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

  3. #3
    Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    47
    Meldinger
    187

    Standard Sv: for høye kolesterol verdier og kostråd

    jeg spør egentlig for min mor som var til legen i dag og spurte om utskrift av blodprøver som er tatt og det viser seg at hun har hatt forhøyt koleserol siden 2000.
    og hun hadde fått seg noen sår med ørene som ikke vil gro..(og da tenker jo jeg stoffskifte og immunforsvaret som er på tuppa der også) og denne damen har sverget til lav fett i alle sine år...hun lever på planteoljer og light produkter og topper det av med høyt innhold av sukker på sengen hver kveld som kos til boklesing.... nikotin og alkohol står også litt for høyt på listen hennes..
    og hun verker og verker i kroppen og klarer ingenting til tider..+ hun har 2 prolapser i ryggen,2-5 lungebetennelser i året...og blir helt slått ut av den minste infeksjon.....
    så jeg presser på at hun må få utskrift av blodprøvene og få tatt seg stoffskifte prøver(legen sier disse er fine) og la meg få se på de...

    føler virkelig på meg at hun har et overivrigt immunforsvar!!
    Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone

  4. #4
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

    Standard Sv: for høye kolesterol verdier og kostråd

    Sitat Opprinnelig skrevet av toneij Vis post
    jeg spør egentlig for min mor som var til legen i dag og spurte om utskrift av blodprøver som er tatt og det viser seg at hun har hatt forhøyt koleserol siden 2000. og hun hadde fått seg noen sår med ørene som ikke vil gro..(og da tenker jo jeg stoffskifte og immunforsvaret som er på tuppa der også) og denne damen har sverget til lav fett i alle sine år...hun lever på planteoljer og light produkter og topper det av med høyt innhold av sukker på sengen hver kveld som kos til boklesing....
    Oj, oj, oj, oj.... det lyder som om din mor bliver svær at overbevise om, at det kan betale sig at sætte sine kostvaner på en prøve, ved at lægge kosten om i en test-periode. Jeg kan godt forstå at du er bekymret, Toneij - men jeg ved ikke hvordan du skal gribe det an. Mine erfaringer er, at jo længere man har sværget til de offentlige kostholds-anvisninger og jo ældre man selv er - jo mindre er man i stand til at lade det komme an på en prøve. Det er liksom angst-fremmende at lave om på det, som man er blevet indoktrineret til at stole på, som værende helsebringende.

    Det er dog et godt tegn, at hun kan læse bøger på kvelden. De fleste af os med hypothyreose mister denne evne i forskellig grad, afhængig af sygdommens omfang og varighed, og af om behandlingen er rette eller for ringe.

    Sitat Opprinnelig skrevet av toneij Vis post
    og hun verker og verker i kroppen og klarer ingenting til tider..+ hun har 2 prolapser i ryggen, 2-5 lungebetennelser i året...og blir helt slått ut av den minste infeksjon..... så jeg presser på at hun må få utskrift av blodprøvene og få tatt seg stoffskifte prøver(legen sier disse er fine) og la meg få se på de...

    føler virkelig på meg at hun har et overivrigt immunforsvar!!
    Jo, det kan du have ret i... F.eks. de organ-transplanterede der lever af mættet- og enkeltumættet fedt - de afstøder de transplanterede organer kun minimalt i sammenligning med de "mættet-fedt-fattige". Dette alene påviser at immunsystemet er ekstremt kost-følsomt og det er et velkendt tema på udenlandske fora, hvor folk med alskens autoimmune sygdomme melder om, at uanset ellers medicinsk behandling, blev de først bedre for alvor efter at have omlagt kosten til autoimmunitet-dæmpende.

    Når man først er så medtaget som du beskriver din mor er - har man for lidt overskud til at iværksætte forandringer i egen vanetænkning, og også praktiske forandringer i hverdagen. Hvis din mor lever fra dag til dag, og ikke orker tænke på fremtiden - kan det blive nærmest umuligt at få hende til at skifte spor. Hvis hun var i stand til det af egen drift - tror du ikke, at hun ville allerede for længst spørge sig selv om, hvorfor i alverden har hun det bare værre og værre - på trods af at hun i realiteten næsten gør alt det "rigtige" som det offentlige anbefaler?

    Jeg føler med dig. Hvis du ikke giver op på forhånd, bliver det op ad bakke, tror jeg. Og dette i tillæg til at du også skal håndtere din egen sygdom.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

  5. #5
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

    Smile Sv: for høye kolesterol verdier og kostråd

    Sitat Opprinnelig skrevet av toneij Vis post
    og hun verker og verker i kroppen og klarer ingenting til tider..+ hun har 2 prolapser i ryggen,2-5 lungebetennelser i året...og blir helt slått ut av den minste infeksjon..... så jeg presser på at hun må få utskrift av blodprøvene og få tatt seg stoffskifte prøver(legen sier disse er fine) og la meg få se på de... føler virkelig på meg at hun har et overivrigt immunforsvar!!
    Søde Toneij Kom lige i tanker om en tråd, jeg postede takket være rexxy69's fantastiske posts om immunitet/autoimmunitet. Jeg tror, at du finder rigtig mange svar på selv de spørgsmål, du endnu ikke har tænkt på, i denne tråd, som du finder under overskriften Immunitet: Th1/Th2 afbalancering gennem kost og levevis . Lad dig ikke skræmme af denne "videnskabelige" overskrift. Den er virkelig spændende, letfattelig og nyttig, og jeg tror at du kommer til at nyde at læse den.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

  1. Hvor høye verdier kan man få av FT4?
    Av Beckasin i forumet Blodprøver
    Svar: 0
    Siste melding: 23-11-11, 21:08
  2. For høye verdier.
    Av Karin i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 6
    Siste melding: 14-05-11, 10:38
  3. Høye ANTI-TPO verdier og vondt i øynene?
    Av Vilje i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 6
    Siste melding: 17-09-10, 18:02
  4. Hva er høye/lave verdier på TRAS?
    Av brits i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 26-06-06, 18:29
  5. Hva er høye/lave verdier på TRAS?
    Av brits i forumet Normalverdiene?
    Svar: 6
    Siste melding: 26-06-06, 18:29

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn