Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
  1. #1
    Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    47
    Meldinger
    187

    Question noen som har peiling?

    noen som kan forklare meg hva dette betyr?

    urat verdiene mine var 434* (ref-155-350)


    dette er noen år siden,men det er aldri blitt sagt noe om de prøvene..så jeg har ikke peiling for hvorfor jeg har tatt de....

    men hvis disse prøvesvarene er høy,så er det rart at det aldri er kontrollmålt ever igjen??
    Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone

  2. #2
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

    Standard Sv: noen som har peiling?

    Jeg forstår ikke, hvad det er .... der må da stå et eller andet på papiret??

    Nielsigne

  3. #3
    Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    47
    Meldinger
    187

    Standard Sv: noen som har peiling?

    Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Jeg forstår ikke, hvad det er .... der må da stå et eller andet på papiret?? Nielsigne
    en blodprøve som heter s-urat.

    kanskje det har noe med urinsyregikt/betennelse å gjøre?
    Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone

  4. #4
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

    Standard Sv: noen som har peiling?

    Om denne prøven er tatt for flere år siden, så er det jo lite relevans i den. Er du bekymret, ville jeg bedt legen om og ta en ny prøve for og se om du fremdeles har for høye verdier, og i såfall ta det derfra.

  5. #5
    Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

    Standard Sv: noen som har peiling?

    Urat

    Indikasjon
    Mistanke om urinsyregikt. Kontroll av s-urat ved cytostatikabehandling (kjemoterapi/cellegiftbehandling). Eventuelt ved kontroll av preeklampsi (svangerskapsforgiftning).

  6. #6
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    73
    Meldinger
    1,111

    Standard Sv: noen som har peiling?

    Sitat Opprinnelig skrevet av toneij Vis post
    noen som kan forklare meg hva dette betyr?

    urat verdiene mine var 434* (ref-155-350)


    dette er noen år siden,men det er aldri blitt sagt noe om de prøvene..så jeg har ikke peiling for hvorfor jeg har tatt de....

    men hvis disse prøvesvarene er høy,så er det rart at det aldri er kontrollmålt ever igjen??
    Hei toneij

    Jeg fant denne definasjonen:


    Urat

    Definisjon
    • Urat (urinsyre) er sluttproduktet fra metabolismen av purinene adenin og guanin som er byggesteiner i nukleotider, DNA, RNA, ATP og cAMP
    • Hvert døgn produseres omkring 5-6 mmol urinsyre. 3-4 mmol kommer fra nedbrytning av puriner, resten kommer fra maten
    • Mesteparten av produsert urat blir utskilt i urinen

    Relasjon til sykdommer
    • Høy serumurat er årsak til urinsyregikt (podagra)
    • Hvis hyperurikemi skyldes økt produksjon, vil uratutskillelsen i urinen øke, og gi økt risiko for dannelse av uratsteiner i sur urin
    • Det er omdiskutert hvorvidt urinsyre er en selvstendig kardiovaskulær risikofaktor eller bare en markør for økt kardiovaskulær risiko1

    Normalområde
    • Barn til og med 15 år: 120-320 µmol/l
    • Menn >18 år: 230-480 µmol/l
    • Kvinner 18-49 år: 155-350 µmol/l
    • Kvinner >50 år: 155-400 µmol/l

    Aktuelle indikasjoner
    • Mistanke om urinsyregikt
    • Kontroll ved cytostatikabehandling

    Prøvetaking
    • Analyse av serum
    • Vakuumrør uten tilsetning

    Feilkilder
    • Kritisk differanse
    • Oppgis til 23%
    • Det vil si at avvik lik eller større enn 23% mellom to målinger betegner en forskjell som med stor sannsynlighet er reell

    Vurdering av unormalt prøvesvar
    Høye verdier
    • Artritis urica (podagra)
    • Metabolsk syndrom (overvekt, hypertriglyseridemi, redusert glukosetoleranse)
    • Preeklampsi
    • Andre årsaker:
    • Psoriasis, maligne blodsykdommer
    • Alvorlig nyresvikt
    • Legemidler (tiazider, salisylat)
    • Idiopatisk, glukose-6-fosfat-mangel, Lesch-Nyhans sykdom

    Lave verdier
    • Sjelden av klinisk betydning
    • Allopurinolbehandling (hemmer xantinoksidase)
    • Xantinuri (mangel på xantinoksidase)
    • Alvorlig leverskade
    • Fanconi-syndrom, Wilson syndrom
    • Ulcerøs kolitt

    Kilder

    Referanser
    1. Høieggen A, Os I, Kjeldsen SE. Urinsyre - verre enn vi trodde?. Tidsskr Nor Lægeforen 2005; 125: 1330-2. Tidsskriftet
    • Bishop M L, Duben-Engelkirk J L, Fody E P: Clinical Chemistry Principles, Procedures, Correlations. Philadelphia, Lippincott, 1996
    • Ganrot P O, Grubb A, Stenflo J: Laurells Klinisk Kemi i Praktisk Medicin. Lund, Studentlitteratur, 1997
    • Stakkestad J A, Åsberg A: Brukerhåndbok i Klinisk Kjemi.Haugesund, Akademisk Fagbokforlag AS, 1996

    Fagmedarbeidere
    • Geir Thue, spesialist i allmennmedisin, dr. med. NOKLUS og Oasen Legesenter, Bergen
    • Sverre Sandberg, overlege ved Nasjonalt kompetansesenter for porfyrisykdommer, Laboratorium for klinisk biokjemi, Haukeland Sykehus og professor i allmennmedisin, Seksjon for allmennmedisin, Universitetet i Bergen.

    Datoer
    • Sist endret: 23.10.2006
    allmennmedisin, Universitetet i Bergen.

  7. #7
    Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Hordaland
    Alder
    47
    Meldinger
    187

    Standard Sv: noen som har peiling?

    Du har nok helt rett Bente,hadde det vært noe så hadde nok legen fulgt det opp....

    men skal nevne det for han i morgen når jeg har time
    Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone

Lignende tråder

  1. Dyktige leger som har peiling på Adrenal Fatigue/Binyretrøtthet
    Av Gemini i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 01-02-11, 16:28
  2. Hjelp, hva skjer?? Noen som har noen trøstens ord?
    Av AnnK i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 30
    Siste melding: 16-02-10, 22:23
  3. Subakutt tyreoiditt. Noen som har noen råd?
    Av Saga i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 10
    Siste melding: 08-10-09, 21:38
  4. Har de ikke peiling, eller?
    Av Kenneth&Lisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 15-06-09, 06:08
  5. Noen som vet om en har noen rettigheter som syk student?
    Av Maia i forumet Skolegang og studier med lavt / høyt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 05-02-07, 18:18

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn