Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Tråd: noen som har peiling?
-
17-03-12, 14:15 #1
noen som har peiling?
noen som kan forklare meg hva dette betyr?
urat verdiene mine var 434* (ref-155-350)
dette er noen år siden,men det er aldri blitt sagt noe om de prøvene..så jeg har ikke peiling for hvorfor jeg har tatt de....
men hvis disse prøvesvarene er høy,så er det rart at det aldri er kontrollmålt ever igjen??Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone
-
17-03-12, 15:13 #2
Sv: noen som har peiling?
Jeg forstår ikke, hvad det er .... der må da stå et eller andet på papiret??
Nielsigne
-
17-03-12, 16:53 #3
-
17-03-12, 17:13 #4
Sv: noen som har peiling?
Om denne prøven er tatt for flere år siden, så er det jo lite relevans i den. Er du bekymret, ville jeg bedt legen om og ta en ny prøve for og se om du fremdeles har for høye verdier, og i såfall ta det derfra.
-
17-03-12, 18:39 #5
Sv: noen som har peiling?
Urat
Indikasjon
Mistanke om urinsyregikt. Kontroll av s-urat ved cytostatikabehandling (kjemoterapi/cellegiftbehandling). Eventuelt ved kontroll av preeklampsi (svangerskapsforgiftning).
-
17-03-12, 19:43 #6
Sv: noen som har peiling?
Hei toneij

Jeg fant denne definasjonen:
Urat
Definisjon
• Urat (urinsyre) er sluttproduktet fra metabolismen av purinene adenin og guanin som er byggesteiner i nukleotider, DNA, RNA, ATP og cAMP
• Hvert døgn produseres omkring 5-6 mmol urinsyre. 3-4 mmol kommer fra nedbrytning av puriner, resten kommer fra maten
• Mesteparten av produsert urat blir utskilt i urinen
Relasjon til sykdommer
• Høy serumurat er årsak til urinsyregikt (podagra)
• Hvis hyperurikemi skyldes økt produksjon, vil uratutskillelsen i urinen øke, og gi økt risiko for dannelse av uratsteiner i sur urin
• Det er omdiskutert hvorvidt urinsyre er en selvstendig kardiovaskulær risikofaktor eller bare en markør for økt kardiovaskulær risiko1
Normalområde
• Barn til og med 15 år: 120-320 µmol/l
• Menn >18 år: 230-480 µmol/l
• Kvinner 18-49 år: 155-350 µmol/l
• Kvinner >50 år: 155-400 µmol/l
Aktuelle indikasjoner
• Mistanke om urinsyregikt
• Kontroll ved cytostatikabehandling
Prøvetaking
• Analyse av serum
• Vakuumrør uten tilsetning
Feilkilder
• Kritisk differanse
• Oppgis til 23%
• Det vil si at avvik lik eller større enn 23% mellom to målinger betegner en forskjell som med stor sannsynlighet er reell
Vurdering av unormalt prøvesvar
Høye verdier
• Artritis urica (podagra)
• Metabolsk syndrom (overvekt, hypertriglyseridemi, redusert glukosetoleranse)
• Preeklampsi
• Andre årsaker:
• Psoriasis, maligne blodsykdommer
• Alvorlig nyresvikt
• Legemidler (tiazider, salisylat)
• Idiopatisk, glukose-6-fosfat-mangel, Lesch-Nyhans sykdom
Lave verdier
• Sjelden av klinisk betydning
• Allopurinolbehandling (hemmer xantinoksidase)
• Xantinuri (mangel på xantinoksidase)
• Alvorlig leverskade
• Fanconi-syndrom, Wilson syndrom
• Ulcerøs kolitt
Kilder
Referanser
1. Høieggen A, Os I, Kjeldsen SE. Urinsyre - verre enn vi trodde?. Tidsskr Nor Lægeforen 2005; 125: 1330-2. Tidsskriftet
• Bishop M L, Duben-Engelkirk J L, Fody E P: Clinical Chemistry Principles, Procedures, Correlations. Philadelphia, Lippincott, 1996
• Ganrot P O, Grubb A, Stenflo J: Laurells Klinisk Kemi i Praktisk Medicin. Lund, Studentlitteratur, 1997
• Stakkestad J A, Åsberg A: Brukerhåndbok i Klinisk Kjemi.Haugesund, Akademisk Fagbokforlag AS, 1996
Fagmedarbeidere
• Geir Thue, spesialist i allmennmedisin, dr. med. NOKLUS og Oasen Legesenter, Bergen
• Sverre Sandberg, overlege ved Nasjonalt kompetansesenter for porfyrisykdommer, Laboratorium for klinisk biokjemi, Haukeland Sykehus og professor i allmennmedisin, Seksjon for allmennmedisin, Universitetet i Bergen.
Datoer
• Sist endret: 23.10.2006
allmennmedisin, Universitetet i Bergen.Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
Vi er alle mer eller mindre avvik fra normen.
-
18-03-12, 07:52 #7
Sv: noen som har peiling?
Du har nok helt rett Bente,hadde det vært noe så hadde nok legen fulgt det opp....
men skal nevne det for han i morgen når jeg har time
Fibromyalgi, masse allergier, Hashimoto's. Dagboken til Tone
Lignende tråder
-
Dyktige leger som har peiling på Adrenal Fatigue/Binyretrøtthet
Av Gemini i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 01-02-11, 16:28 -
Hjelp, hva skjer?? Noen som har noen trøstens ord?
Av AnnK i forumet Lavt stoffskifteSvar: 30Siste melding: 16-02-10, 22:23 -
Subakutt tyreoiditt. Noen som har noen råd?
Av Saga i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 10Siste melding: 08-10-09, 21:38 -
Har de ikke peiling, eller?
Av Kenneth&Lisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 15-06-09, 06:08 -
Noen som vet om en har noen rettigheter som syk student?
Av Maia i forumet Skolegang og studier med lavt / høyt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 05-02-07, 18:18
Svar med sitat

Bokmerker