Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    10

Standard Jeg ble diagnostisert med hypo i 2007, men legen ville se det an (TSH 13...)

Hei her er en fersking i forumet!!
    jeg ble diagnostisert med hypo i 2007, men legen ville se det an (TSH 13...). Tok så nye prøver i des. 08 med TSH 20 og anti-TPO 300. Vet ikke om dette er høyt eller hva, men mine antakelser om hypo, som jeg har forsøkt bekreftet hos fastlegen i minst 10 år, ble jo da stadfestet kan man si.. Er nå på 100 mg om dagen, men TSH var fortsatt 11 på siste prøve. Jeg har alltid vært MEGET
    fysisk aktiv, uten synlige resultater på vekta, .. Sykler 5-6 km daglig til jobb i sommersesongen, går på ski og i fjellet, går skirenn, trener pilates (anbefales til alle stive kropper), trener i helsestudio - men kroppen er like kulerund!!
    Jeg har alltid vært veldig sta og trener uansett om det gjør litt vondt her og der.
    Forsøker å finne ut når det er smart å ta levaxinen i forhold til treningsøkter,
    synes jeg får mer ubehag dersom jeg tar medisinen rett før trening. Noen som har erfaringer?
    Hilsen ei fersk rund kule!!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Når det er smart å ta levaxinen i forhold til treningsøkter?

Stoffskiftehormoner er noe som trengs til alle døgnets tider, men kroppen har et "slepp" om morgenen, sammen med andre hormoner.
    Jeg aner ikke om det er noen sammenheng mellom disse, men jeg har valgt å ta dem om morgenen.
    En får prøve å etterlikne kjertelen så godt det går ?

Jeg tror ikke det er lurt å legge treningsøkter til timene etter tablettinntaket.
    Det er tid for transport av inntaket, og det er antagelig best å vente til rushet har lagt seg.

Samme gjelder forøvrig blodprøver - de blir forhøyet opp til 20% om de tas en time etter tablettinntak.
    Så vent med dosen den dagen til nåla er ute.

Var første meldinga di her ?
    velkommen da !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    10

Standard Hva er "vanlig" økning av Levaxindose?

Hei- jeg får desverre lite ut av min fastlege, bare beskjed om å øke dosen nok en gang. Startet med 50 ug hverdag i 6 uker, så 100 ug hver dag i 6 uker og nå anbefaler damen 100 ug 5 dager i uken og 200 ug 2 dager i uken. Er dette voldsomt? Jeg er så skeptisk!!! Hva er "vanlig "økning? hilsen ei fersking!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hva er "vanlig" økning av Levaxindose?

Tror ikke det det jobbes etter noe direktiv på dette.
    Når det gjelder å finne en dose aller første gangen man setter i gang er det mye man må ta hensyn til.
    Har pasienten gått lenge ubehandlet og har lave verdier kan man starte på større doser enn om pasienten har symptomer på ikke så lave verdier.
    Men noen er følsomme for endringer og må gå svært langsomt opp.
    Hjertesykdom like dan.
    OSV.

Generelt kan en si at det er ønskelig å gå opp til en vedlikeholdsdose så fort som mulig - så fort som pasienten tåler det.
    Det brukes en regel som sier at denne er omkring 1,6µg x kroppsvekt - men varierer mye. Noen har over 2.

Noen tåler ikke ujevne doser heller. En ukedose med fordelingen 2dager med 200 og resten med 100 er heller ikke slik kjertelen doserer oss når den er iorden.
    Bruk av ukedoser syns jeg har noe for seg. Kjøp en eske med 7 rom i og en tablettdeler på apoteket og gjør klar ukadosa di hver søndag.
    Ha to tablettstyrker - 100µg og 25µg og bruk tablettdeleren så det blir sånn nogenlunde likt fra dag til dag.

Når det gjelder å etterjustere dosen med små endringer er tablettene for grovt inndelt i dag. Noen trenger bare en endring på halvparten av den minste tabletten (25µg), og deler denne i to.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    10

Standard Blodprøver - hypo

Hei
    jeg fikk resultat fra blodprøver idag og er nå Eutyreot .... vel vel.

Verdier mai-mnd:
    S-TSH 1.59
    Fritt T4 14.2
    anti 30

Verdier idag:
    S-TSH 3,12
    Fritt 14,4
    anti 321

tar 1.25 mcg Levaxin per idag. Hypo ble påvist for ca. 1 år siden.
    Legen hevdet at jeg idag hadde normale verdier og bare kunne fortsette
    med samme dose. Er jeg idiot som ikke skjønner noe, verdiene har jo blitt "verre" eller ? Jjeg ser også i "Thyra" at dette er utenfor behandligsmål. Jeg føler meg heller ikke særlig pigg... Noen som kan kommentere dette på fornuftig vis.

Hilsen Sammy

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Blodprøver - hypo

Hei Sammy.
    Om det er fornuftig får andre bedømme - jeg kan bare gi min mening.
    Og det vil jeg svært gjerne.
    Tolking av blodprøver :
    Blodprøver kan ikke brukes som et fasitsvar på at du er frisk.
    Det er DU som er fasiten, så det er bare å spørre deg om du er frisk !
    Blodprøven skal hjelpe deg til å bli frisk, ikke avgjøre.
    Dette er helt elementær legekunnskap, så hvis legen ikke forstår såppass kan du bare kvitte deg med h*n.

Ut fra utsagn er legen det jeg kaller TSH-fanatiker. De ser seg helt blind på TSH og ser eller hører ikke på pasienten.
    Det er jo pasienten de skal hjelpe - ikke TSH.
    TSH er et viktig feilsøkingsparameter, men det kan ikke brukes lenger når man ikke har sin egen kjertelproduksjon. Det er kun kjertelen som har reseptorer for dette, så når kjertelen er borte har det ingen funksjon.

Stoffskiftet vurderes best ved å se om blodprøvene gir en forutsettning for et normalt stoffskifte.
    Da må flere forutsettninger være tilstede.
    Lageret av prohormonet T4 være høyt nok. Vi måler avskallingen fra dette lagret i fritt T4 (fT4). Det er kun herfra stoffskiftehormoner blir dannet.
    Og det er leveren som ved en enzymprosess danner stoffskiftehormonet T3.
    I sin frie form (fT3) er dette istand til å trenge inn i cellene - og starte stoffskiftet. Det foregår inne i cellen, umålelig i blodprøver.
    Så det betyr at det ikke er nok å måle at det flyter nok fT3 rundt i blodet ditt - hvis ikke cellene slipper dem inn........

Når så mange usikkerhetsmomenter er tilstede (det er enda flere) kan jeg ikke forstå hvorfor man ikke bare legger vekk tastauret et øyeblikk og undersøker pasienten. Tar på'n litt feks, spør litt ?

I vurderingen av blodprøver, hører det faktum med at det ikke er dine egenproduserte hormoner som måles - det er medisinindustriens.
    Ditt eget system for regulering av mengden stoffskiftehormoner i blodet, reagerte en gang på den T3 og den T4 som kjertelen produserte, og ga en TSH som svar på hva hjernen syns om mengden.
    Når mengden var passe, var TSH=1. Ville den ha mer - økte den TSH og vice versa.

Nå er situasjonen den at kroppen må danne sin T3 ut fra den mengde T4 du leverer den.

Og hvis den T4 du leverer den både skal dekke opp for den T3 som en gang kom fra kjertelen - og den T3 som kom fra leveren, MÅ du levere en T4 som skal dekke opp for begge to.
    Og da må du fore på så mye at blodets fT4 blir høyere enn det var ! All T3 skal jo komme fra dette og ikke noe fra kjertelen (som en gang leverte 20% av kroppens samlede T3)

Så konklusjonen min blir noe du visste - men ikke turte stole på.......
    Dosen din er for lav.
    Og - stol på deg selv da, Sammy - og lykke til med det !

Medlem siden
    Mar 2009
    Meldinger
    10

takker deg Finn!
    Gode fastleger vokser visst ikke på trær her i Oslo....
    Jeg har kjempet en stund..

Det er mulig at legen ikke ser meg helt da ... Jeg er kanskje for frisk i den forstand at jeg tvinger meg til daglige treningsrunder i studio og nå på ski.
    jeg har alltid vært et treningsmenneske, men det "koster" mer nå, så det er mulig fastlegen bare ser den "spreke" delen av meg og ikke vil "se" på meg eller høre om vektøkning, hårtap, tørr hud, labilt humør og dager uten initiativ. Noe som definitivt ikke er meg!

har sendt kommenterende brev, mine tidligere prøvesvar, kopi av artikkel/note i Thyra tilbake til fastlegen, så får vi se hva h*n sier nå da...

Hvor mye Levaxin kan man egentlig spise ?

Takker igjen og ønsker en god dag!!
    Hilsen Sammy

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jo - vår treningsmengde/anstrengelsesnivå vurderes jo forskjellig.
    Det kommer an på personen som vurderer, og med legenes blodprøvetolking i minnet kan det bli så ymse.....

Før jeg fikk diagnosen bodde jeg på Elverum og hadde fått time på akongsvinger sykehus. Bilen streika og jeg tok sykkelen. 10 mil var ikke det helt store den gangen.
    Da jeg entret legens kontor i fulle sykkelmundur kikket han ned i papirene og på meg (formodentlig etter å ha oppfattet min adresse) og sa :"har du sykkla hit?" - noe jeg bekreftet.
    Han avslo da videre undersøkelse med begrunnelsen at jeg måtte være frisk som klarte noe sånnt.
    Og det kan man jo vurdere som ekstremt, hvis ens verste kraftanstrengelse er å trekke seg litt ekstra etter et rødvinsglass som står litt langt inne på bordet......

Så vurder den som vurderer deg.....

Statistisk er en Levaxindose på 150µg et gjennomsnitt.
    Det betyr ikke at det er en idealdose !
    MAnge bruker både 2 og 300µg/dag for å trives.

Lignende tråder

1. Begynt på Levaxin i 2007
    Av Bille i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 219
    Siste melding: 19-08-12, 19:57
  2. 2007 TSH 10 og antistoffer
    Av Kamelia i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 1
    Siste melding: 11-02-11, 16:32
  3. Nylig diagnostisert lavt stoffskifte
    Av HildeM i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 56
    Siste melding: 01-09-10, 12:23
  4. Hypothyreose diagnostisert i august 2006
    Av cathrin i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 611
    Siste melding: 15-08-10, 21:23
  5. Har hypo. men legen mener at symptomene er psykisk
    Av Sienok i forumet Lavt stoffskifte