Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Tromsø
    Meldinger
    13

Standard Har hypo. men legen mener at symptomene er psykisk

Hei, er ny på forumet.

Min mor er operert for hyper. og min bestemor har hypo. Jeg har selv fått diagnosen hypo.
    Er 23 år gammel og begynte på levaxin mens sykdommen ennå var under utvikling. Har vel gått på levaxin i 1,5 år nå og er jevnlig inne til prøver hos min fastlege. Har vært hos indremedisiner ved UNN i Tromsø (husker ikke navnet på legen) og han fortalte meg at symptomene mine ikke kunne komme av hypo. Han skjekket også binyrene og alt var ok der. Fastlegen min sier også at symptomene mine ikke kan komme av hypo og skylder på psykiske problemer. Alle andre prøver er normale.

Har skjekket B12, lever- og nyrefunksjoner, blodsukker, kalsium osv. Jeg har hatt psykiske problemer tidligere (angst og depresjon), men dette ligner ikke på det. Føler meg ikke deprimert ( utenom den normale frustrasjonen av å ikke fungere) og har ikke hatt et angstannfall på flere år.

Jeg er slapp og trøtt, føler meg fyllesyk etter en natt med under 6 timer søvn, tørre slimhinner, pusteproblemer ved fysisk anstrengelse (det stenger seg i halsen), nedsatt kjønnsdrift, "bomull i hodet", dårlig hukommelse, konsentrasjosvansker, vanskelig for å stå opp om morgenen, iritabel osv... Kommer ikke på mer i farta.

Skal kontakte legekontoret og få utskrift av prøvesvarene mine. Kommer til å legge det ut her etterhvert.

Høres dette ut som hypo-symptomer?

Hilsen en fortvilt
    Sienok

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jada - det gjør det så absolutt !
    Alle sammen også. De er klassiske og alle her på forumet har hatt dem tror jeg.
    Legene benekter at slike symptomer forekommer og begrunner dette med at blodprøven er innen for de grensene de har satt for "normalverdier" - og da kan du jo ikke ha symptomer !
    For VISS du hadde det ville jo ikke Levaxinen virke !

Vel, sånn tror jeg det kan henge sammen iallfall.

Levaxin virker ikke på alle, men det vil ikke legene høre snakk omm en gang. Og det er synd for oss iallfall.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Tromsø
    Meldinger
    13

Standard

Hva kan jeg gjøre da for at legen min skal ta meg på alvor. Kan ikke fortsette slik. Går på attføring og har ikke klart å fullføre videregående engang... Noen som har leger å anbefale i Tromsø?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hele situasjonen vår er ganske fortvilende. Vi bli utsatt for svært ulik praksis av helsevesenet, og vi har ingen sterk organisasjon som sier ifra heller.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det er velkjent at en del pasienter ikke blir bra av levaxin.
    50% sier noen.

Du trenger prøver på antistoffer,
    TSH
    FT4
    FT3

ferritin B-12 og ikke et utsagn på at de er bra, men de faktiske tallene samt fereranseområder.

Jeg er deprimert når min ft4 eller ft3 er under midten av referanseområdet.
    Kjenner forøvrig ingen som klarer seg på under midten av referanseområdet, unntatt noen på T3-medisiner slik som Armour som da har høy ft3 og lav ft4.

Det er vanlig å føle seg ille med en ft4 som er bra men en ft3 som er i nedre halvdel. Kanskje du har det slik også.
    Jeg tar 5µg liothyronin to ganger om dagen.
    Har du ikke fått tilbud om å prøve det?
    Står i legetiddsskriftet såvidt jeg husker.

nora

Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Tromsø
    Meldinger
    13

Standard

Nei, jeg har ikke fått tilbud om å bruke noe annet enn levaxin. Den indremedisinern jeg var hos sa at han mente jeg ikke burde gått på medisin i det hele tatt.

B-12 er 268 pmol/L (norm.v. 150-580)

S-Feritin er 72 μg/L (norm.v. 10-167)

FT4 er 20

Resten har jeg rotet litt med navnene på, men har bedt om utskrift av alle prøvesvar som har med stoffskiftet å gjøre. Skal hente dem om et par dager.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

B-12 er noe lav for vår smak, det burde være 360 minst. Tallet kommer fram av omregning fra amerikanske tall, de sier at det anbefales minst å ha 500 der. Jeg regnet det om til 360 her.
    Referanseområdet har mest med pernisiøs anemi å gjøre, men B-12 har engne virkninger på nervesystemet som ikke har noesomhelst med de røde blodlegemer å gjøre. Ved B-12 mangel er de røde blodlegemer store og bleke. Dessuten øker blodnivåene av metylmaleonsyre og homocystein. Her er vi opptatt av nervesystemet som er utenom dette om blodlegemene og homocystein etc.
    Jeg får resept på Trio-be tabletter. De har 500µg B-12.
    ft4 på 20 er et sted over midten. Referanseområdet kan være 10-20 eller 9-24 eller 28 så det er vanskelig å si hvor mange 5 opp dine 20 er.
    Jeg tipper rent statisktisk at du har for lav ft3 siden det er det som oftest skjer hos folk som poster og ikke er bra til tross for ok tall på ft4.
    Det kan man veldig lett se av tallet på ft3, det er typisk lavt da.
    (jeg mener i nedre halvdel av referanseområdet.)
    Dessuten fins det alltid noen som må ha ft4 på toppen av referanseområdet.

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/p...SEKS_ID=526567
    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/p...SEKS_ID=520845
    (ang. bivirkninger av liothyronin: man må da gå etter prøvene på ft4 og ft3, de skal være et sted i øvre halvdel og neppe over)
    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/p...SEKS_ID=520952
    Det er enighet om at hypotyreose primært skal behandles med tyroksin. Behandlingsmålet er et TSH-nivå på 0,5 - 1,5 mIE/l. De fleste har da verdier av fritt tyroksin i øvre tredel av referanseområdet, mens noen har lett forhøyet nivå av fritt tyroksin. Dersom behandlingsresultatet ikke er tilfredsstillende, kan tyroksindosen økes til TSH-nivået ligger på 0,2 - 1,0 mIE/l. Behandling med tyroksin pluss trijodtyronin er bare aktuelt dersom nøye justering av tyroksindosen ikke gir ønsket resultat. ..........
    Det kan være aktuelt å forsøke kombinasjonsbehandling med tyroksin pluss trijodtyronin til pasienter som til tross for optimal tyroksindosering (TSH-nivå mellom 0,2 og 1,0 mIE/l) ikke føler seg friske. I slike situasjoner anbefales det å erstatte 50 µ g tyroksin med 10 µ g trijodtyronin. Tanken er at det vil sikre tilstrekkelig trijodtyronintilførsel til alle kroppens vev. Dersom trijodtyronindosen bare adderes til tyroksindosen, vil det kunne føre til at pasienten blir overdosert.

Den daglige dosen ved kombinasjonsbehandling vil antakelig være omtrent 0,100 mg L-tyroksin + 10 µ g L-trijodtyronin. Det gir et tyroksin-trijodtyronin-ratio som tilsvarer forholdet mellom de mengdene av tyroksin og trijodtyronin som thyreoidea skiller ut per dag. Trijodtyronin absorberes raskt og kan gi plagsom hjertebank, varmefølelse og svetting en times tid etter tablettinntaket. Man burde derfor hatt en trijodtyronintablett av typen "langsom frigjøring", slik at stoffet blir frigjort langsomt fra tablettmatriks. En slik tablettype finnes ikke i Norge i dag. Plagene reduseres om L-trijodtyronintabletten tas om morgenen etter frokost, fordi det fører til forsinket absorpsjon. Et annet alternativ er å dele dagsdosen i to, en halvdel om morgenen og en halvdel om ettermiddagen. Døgndoser av L-trijodtyronin> 10 µ g gir ofte bivirkninger og bør unngås.
    Legetidsskriftet nr 9 og 10 i 2002 hadde flere artikler om thyreoidea.
    nora

Medlem siden
    Sep 2005
    Meldinger
    34

Standard

Hei Sienok! Jeg er også ny i forumet. Har alle tegn på lavt stoffskiftet, men alle blodprøvene er normale. Jeg har også fått høre av legen at jeg er psykotisk, så nå begynner jeg å lure på om han har rett. Det er ikke noe allright i det hele tatt å sove seg gjennom dagen og sitte og deppe mens vekta øker. Håper vi blir tatt på alvor snart Klem Kaiza

Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Tromsø
    Meldinger
    13

Standard Trenger hjelp til å tolke prøvesvar

Jeg trenger litt hjelp til å tolke prøvesvarene mine. Min lege mener at stoffskiftet nå er så fint at jeg ikke burde hatt symptomer og at de symptomer jeg har, må komme fra noe annet. Er dere enig i dette? Ser det helt normalt ut?

Prøvesvar:

Dato...................TSH................Fritt T4..............Fritt Trijodthy

11.11.02.............3,64....................12............. ............3,1

19.02.03.............6,32....................14............. ............5,0

14.05.03.............3,32....................16

28.10.03.............3,88....................17............. ............5,2

12.12.03.............3,17....................16............. ............5,0 (begynte med Levaxin ca her)

26.02.04.............4,24....................16

13.04.04.............3,97....................17............. ............5,5

14.06.04.............2,83....................20............. ............5,9

01.10.04.............2,72....................17............. ............5,4

19.04.05.............1,60.....................20............ ............5,5

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hei.
    Siste prøva di er jo en stund siden. Selv om du har samme dose kan det ha forandret seg noe. Det man kan si er at prøvene dine går riktig vei. Det er likevel ikke sikkert at du er i mål enda.
    Om du har typiske stoffskiftesymptomer så kommer disse såklart fra stoffskiftet - og ikke noe annet.
    Det er ikke bare de explisitte hormonprøver som kan vise hvordan stoffskiftet er. Det finnes mange prøver som kan tas som viser hvordan kroppen din har reagert på den stoffskiftesituasjonen kroppen din har vært i den siste tia. Ta disse ved neste besøk.

Stoffskifteprøvene kan jo også ha bedret seg siden sist, og da kan du jo være av dem som ikke blir helt bra på Levaxin, men det er antagelig for tidlig å konkludere. Det er langtrekkelig greier dette og noen symptomer trenger lang tid på å bedre seg.

Vil bare råde deg til å forklare situasjonen din grundig for legen din og ikke anta at han vet selv om han virker slik.

Side 1 av 2 12 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn