Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Tråd: Hos legen ja:-)
-
14-09-11, 19:00 #1
Hos legen ja:-)
Hei

Tenkte jeg skulle fortelle dere litt om hvordan mitt legebesøk var da jeg var i Norge (er nå tilbake i Egypt).
Først brukte jeg veeeeeldig lang tid på å få byttet fastlege og da jeg først hadde fått byttet så viste det seg at det byttet ikke ville tre i kraft før 1 september (jeg skulle reise tilbake til Egypt den 4). Legen jeg hadde fått viste seg å jobbe bare 2,5 dager i uken (typisk min flaks) og selvfølgelig var han på ferie og kom ikke tilbake før den 1 september på jobb. Så jeg endte opp med å spørre om jeg kunne få en vikar da siden det var helt uaktuellt at jeg kom til å gå tilbake til min gamle lege, jo da jeg fikk da en vikar av en vikar av en vikar, tror jeg det var:-) Og siden jeg ikke ville utbrodere hele historien min til denne vikaren spurte jeg egentlig bare om å få ta blodprøver.
Så det gjorde jeg. Jeg sa til denne legen at jeg gjrene ville ha utskrift av blodprøvene mine og fikk som svar at da måtte jeg ringe klinikken om en uke å spørre etter de fordi hun ville ikke klare å huske på dette. Rart tenkte jeg men ok. Så jeg ringte en uke og en dag etter for å få utskrift av prøvene mine, hvor den hyggelige resepsjonsdamen kvitret at det skulle jeg da få (dette var en torsdag). Brevet med blodprøvesvarene kom mandagen etter (nesten to uker etter jeg tok prøvene) og her er resultatene av testene:
BHB - 12.5 (11.7-15.3)
S-CRP - 19 (<5)*
B.Leukocytter - 7.9 (3.5-11.0)
B.Eosinofile - 0.14 (<0.70)
B-Trombocytter - 347 (165-387)
B.Erytrocytter - 4.36 (3.94-5.16)
B-Hematokrit - 0.38 (0.35-0.46)
MCV - 88 (83-98)
MCH - 29 (27-33)
B-Retikulocytter - 0.05 (0.02-0.08)
S-Ferritin - 45 (15-200)
S-Jern - 7.9 (9.0-34.0)*
S-Jernbindingskap - 66 (49-83)
S-Jernmetning - 12 (10-50)
S-Vitamin 12 - 241 (170-650)
S-Folat - 5.0 (>5.7)*
S-Natrium - 143 (137-145)
S-Kalium - 4.4 (3.6-5.0)
S-Klorid - 104 (97-108)
S-Kalsium - 2.28 (2.15-2.51)
S-Fosfat, uorganisk - 1.26 (0.85-1.50)
S-Magnaeium - 0.81 (0.71-0,94)
S-Kreatinin - 69 (45-90)
S-Bilirubin - 6 (<26)
S-ASAT - 20 (<35)
S-ALAT - 25 (<45)
B-HbA1c - 5.5 (<6.1)
fS-Glukose - 5.5 (4.0-6.0)
fS-Triglyserider - 1.6 (<2.60)
S-TSH - 0.02 (0.20-4.0)*
S-Fritt T4 - 21.0 (11.0-23.0)
S-Fritt t3 - 5.1 (3.5-6.5)
S-Anti-TPO - 365 (<100)*
S-TRAS - 0.8 (<1.0)
S-Vitamin D - 34 (50-150)*
S-Vitamin A (retinol) - 1.5 (>0.7)
S-Vitamin E - 24 (14-50)
Vitamin D3 - 34 (-)
Som dere ser så er det 6 stjerner bak resultatene. Jeg har ikke hørt ett eneste ord fra hverken legen eller klinikken og mitt spørsmål blir da selvfølgelig........Er dette riktig av legen eller klinikken?? Burde ikke legen ringt meg eller sendt meg et brev om at jeg bør ta tilskudd (selv om jeg selvsagt ser dette selv) og kanskje også skrive ut en resept på calsigran forte??
Jeg har selv kjøpt vitaminer så det tar jeg selvfølgelig nå men burde ikke legen ha reagert? Eller er alt opp til oss pasienter? Min gamle lege (uannsett hvor dårlig hun var) skrev i hvertfall et brev (og faktisk resept dersom nødvendig) eller hun ga meg en ny time slik at vi kunne snakke om det. Jeg fikk ikke selv ringt tilbake for jeg husket det hver dag etter stengetid (noe som er veldig typisk meg
)
Som sagt er jeg tilbake i Egypt og tenker å ta en tur til legen her også, må jo ha min årlige sjekk pga knutestrumaen så da kan jeg likeså greit ta blodprøver også, om så bare for å se at vitaminmanglene mine retter seg nå da jeg tar masse vitaminer.
Jeg føler meg faktisk mye bedre enn på lenge og stoffskiftet mitt ser også ut til å ha det ganske greit på 250µg levaksin, litt vann i bena innimellom men dette retter seg bare jeg løfter opp bena når jeg slapper av.
Dersom noen av dere vil kommentere blodprøvene mine feel free
I'm sick and tired of always beeing sick and tired
Les mer: Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008
-
14-09-11, 19:48 #2
Sv: Hos legen ja:-)
Dessverre er de legene jeg har vært borti lite flinke til å ta tak i prøvesvarene. Her i huset har både jeg og minsten ofte flere stjerner på prøvesvarene og om vi er så heldige og få et brev fra legen står det et standardsvar.
"Det er kommet svar på blodprøvene du tok for en tid tilbake, og alle prøver er normale. Fine blodverdier"
Og dette selv om det på minsten sine prøver ofte er nesten halvparten med kryss (omhandler blod og lever).
Jeg har til og med fått dette brevet uten å ha nylig tatt prøver. Da jeg spurte legen hvem sitt brev jeg hadde fått siden jeg ikke hadde tatt prøver, ble han sint på kontordamen siden hun ikke hadde strøket dette ut fordi den setningen ligger inne som standardåpning i brev som sendes pasientene.
Håper legen i Egypt er flinkere til å følge opp og at manglene rettes når du får knasket litt vitaminer
-
14-09-11, 21:07 #3
Wow, da er det noe seriøst galt med legestanden i Norge og man bør jammen være frisk for å være syk. Legestanden i Norge bør bli satt på en kokevask i vaskemaskinen spør du mer for rene, det er de ikke.
-
15-09-11, 08:26 #4
Hej Trude

Forhøjet CRP betyder som regel, at der er en betændelse/inflammation et eller andet sted i kroppen. Det kan sagtens vær dit forhøjet anti-TPO, som får CRP til at stige. 19 er jo heller ikke alverden. Men ellers stiger CRP-tallet obligatorisk hos folk på konsekvent fedtfattig kost. Også folatmangel kan give forhøjet CRP, og du har jo folat i underkanten i forvejen. Uanset hvad er grunden til CRP-stigning - falder den altid tilbage til normal hvis man indtager mindst 1000 mg C-vitamin/dag, fordi C-vitamin har øjensynligt en virkning på årsagerne til CRP-stigning. CRP er en meget spændende og dog ret så unyttig måling. Den er så påvirkelig af så mange faktorer, at den faktisk slet ikke er så pålidelig som et diagnose-værktøj. Har før skrevet om det her i forbindelse med "kolesterol-diskussionen".
S-jern i underkanten betyder at du har lidt for lidt jern i blodet (blodserum). Det kan være en reaktion på en inflammation (anti-TPO?) eller slet og ret et tegn på B12-mangel. Men det er altid værd at få foretaget et generelt tjek af helbredet, når S-jern er vedholdende for lavt, selv om ferritin og hæmoglobin (HBH) er indenfor ref.området. Hvis du skal have jern-tilskud, sørg altid for at tage det sammen med C-vitamin, for at fremme optagelsen og ikke uden at jern bliver målt med mellemrum fordi for meget jern er lige så skidt som for lidt.
Du føler dig bedre fordi du omsider er oppe på den rette dosering af Levaxin. 250 µg/dag er nok rekorden her på forummet næst efter Sonjas 360 µg/dag før hun gik over til Thyroid. Dit problem er bare nu dit TSH på 0,02 og hvis du boede i Norge, ville du få en ordre på at straks at reducere Levaxin. Og så ville du nok blive dårligere igen, som jeg har beskrevet for længe siden i tråden Det "farlige" TSH eller reducer medicindose og bliv syg og Når lægen presser... (om "for lavt" TSH).• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
15-09-11, 11:15 #5
Hei der:-)
Jeg vet at forhøyet CRP kan komme av det du sier og har lest litt rundt det, det er faktisk også normalt at den kan være litt forhøyet hos overvektige (noe jeg er). Nå skal det jo også sies at litt over en uke etter at jeg to blodprøvene fikk jeg skikkelig halsbetennelse og var skikkelig forkjølet så det kan jo også ha vært en grunn.
Når det kommer til det med jern så er det faktisk en liten forandring fra hvordan blodprøver har vært før da jeg som regel har hatt lite ferritin men god blodprosent:-) Skal uannsett til legen snar for å ta nye blodprøver så jeg kan få følt litt med på det.
Jeg har medisinert meg helt selv uten noen samarbeid med lege det siste året for ingen lege jeg har gått til har vært helt enig med meg, blir spennende å se hva den egyptiske legen kommer til å si når han ser resultatene for han mener at jeg skal ligge midt på på alle prøvene. Når det gjelder Anti-TPO så har den ligger rundt det samme siden jeg tok det den første gangen, uten at jeg vet hvorfor eller hva som burde skje når jeg tar medisin.
Uannsett så syntes jeg det er veeeeldig rart at det finnes leger som ikke tar kontakt med pasienten når denne har stjerner bak ett eller flere av blodprøvene:-)
Lignende tråder
-
Vært hos legen,hva nå tro?
Av Ingvild i forumet Hos legenSvar: 4Siste melding: 26-01-10, 09:14 -
Legen går i spinn pga lav tsh
Av benny i forumet Troen på TSH sin ufeilbarlighetSvar: 5Siste melding: 29-01-08, 07:21 -
Tar for høy dose - hva si til legen?
Av benny i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 12Siste melding: 05-09-07, 16:13 -
Da har jeg vært hos legen
Av i forumet Høyt stoffskifteSvar: 9Siste melding: 16-07-07, 13:47 -
Tar legen meg på alvor..?
Av hestehov i forumet Hos legenSvar: 10Siste melding: 16-10-06, 21:50
Svar med sitat

Bokmerker