Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    40
    Meldinger
    253

Standard DHEA sunket til under ref. mens på HC. Hva skjer?

Hei!

Har nå gått på HC i 10 måneder, 20-25 mg. Ved oppstart var DHEA sulfat 3,5 (1,7-15), mens den nå er på 0,5. Hvorfor SYNKER DHEA?

Jeg har avsluttet på Balder og skal til D.S på Heggeli i slutten av Juni
    Balder hadde ikke svar på hvorfor DHEA synker, eller hva som kan gjøres..

Jeg har ikke blitt bedre på lenge, er konstant nervøs og lurer på om det kan henge sammen med DHEAverdien. Håret faller av, og jeg legger på meg

(Målte også stoffskifte men får svar om noen dager)

Noen tanker? Trodde egentlig DHEA også ville stige da jeg begynte på Cortef..

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Standard Sv: DHEA sunket til under ref. mens på HC. Hva skjer?

Heia Rosin

Jeg har hatt det slik som deg. Mitt dhea lå på rundt 3,5 i 2009. Etter et års tid var det på 1. Og jeg hadde også begynt på hc i mellomtiden. Jeg tenker at det synkende dhea-nivået har heller sammenheng med utvikling av binyretrettheten, og at bruk av hc ikke spiller inn her. Våre kropper har vært under stort stress i lang tid, vi har skilt ut masse kortisol, dette har igjen tømt både kortisol-og dhea-reservene. Utviklingen går sin gang så lenge vi har binyretretthet, og fører til stadig lavere dhea-nivå dersom kroppen ikke får sjans til å bygge seg opp. Dhea er en forløper for kortisol, mens det ikke dannes dhea av kortisol. Tilførsel av kortisol vil ikke direkte øke dhea. - Men jeg antar at feks pregnenolone vil kunne øke dhea siden dette igjen er en forløper for dhea. Det er slik jeg har forstått det, korriger meg gjerne!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg har nå etterhvert forstått det slik at hydrokortison, eller kortisol, er et katabolt hormon, det bygger ned. For å bygge opp, trenger du samtidig anabole hormoner, som DHEA. Jeg tror det er derfor mange av oss ikke blir tilstrekkelig bra, men holdes for lenge i en halvfrisk tilværelse når vi går på Balder, og ofte kun får hydrokortison og thyroid. Balansen i hormonene blir feil. Dermed blir vi gående unødig lenge i en slags binyresvekket tilstand. Jeg tror det er derfor jeg fikk et skikkelig kick og kjente meg frisk etter å ha fått fylt lagrene med prednisolone og deretter økte dosen med DHEA, testosteron, og fikk tilført mer riktige doser av progesteron og østrogen. Husk at hva vi trenger av hormoner kan være individuelt!

http://en.wikipedia.org/wiki/CatabolismWikipedia
    There are many signals that control catabolism. Most of the known signals are hormones and the molecules involved in metabolism itself. Endocrinologists have traditionally classified many of the hormones as anabolic or catabolic, depending on which part of metabolism they stimulate. The so-called classic catabolic hormones known since the early 20th century are cortisol, glucagon, and adrenaline (and other catecholamines). In recent decades, many more hormones with at least some catabolic effects have been discovered, including cytokines, orexin (also known as hypocretin), and melatonin
    Wikipedia
    Endocrinologists have traditionally classified hormones as anabolic or catabolic, depending on which part of metabolism they stimulate. The classic anabolic hormones are the anabolic steroids, which stimulate protein synthesis and muscle growth. The balance between anabolism and catabolism is also regulated by circadian rhythms, with processes such as glucose metabolism fluctuating to match an animal's normal periods of activity throughout the day.[
    Anabolske hormoner:Veksthormon, insulin, testosteron, østrogen, i følge Wikipedia

Antar at Anisa eller andre kan fortelle bedre om katabole og anabole hormoner enn meg
    Sist endret av Vigdis; 26-05-11 kl 07:49
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    40
    Meldinger
    253

Tusen takk, engler

Det høres logisk ut det dere sier begge to. Jeg vurderer å be legen (?) om lavdose dhea før timen hos D.S. Det kan vel ikke skade, når nivået mitt er under ref...

Rufus, tror du har et poeng med at kroppen ikke har sjangs til å bygge seg opp. Har nok gjort for mye disse 10 mnd., og HC alene kan ikke gjøre meg frisk. Får vel kanskje en slags bekreftelse på det når dhea synker slik.. Litt "artig" at din dhea før og en stund etter HC ligner min nedgang. Hm!

Har en 7 ukers ferie etter time hos D.S. om en måned, da håper jeg det skjer endel!

Vigdis, mener du pregnenolone eller prednisolone? Mener å ha lest før at det er pregnenolone du tar? Jeg tar 10-20 mg dagen og har gjort det et par måneder, og er glad for det når dhea viste seg å være så lav. Om jeg legger til litt dhea burde jeg kunne holde det gående til time hos D.S.

Ellers er jeg klar for å sykmelde meg noe etter sommerferien, om jeg kjenner på det. Har nå gått 10 mnd. med behandling. Jeg er bedre, men ikke så veldig...

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg tror det er derfor jeg fikk et skikkelig kick og kjente meg frisk etter å ha fått fylt lagrene med prednisolone og deretter økte dosen med DHEA, testosteron, og fikk tilført mer riktige doser av progesteron og østrogen.
    Progesteron er et av de kvinnelige kjønnshomonene, altså kvinne rhar mer av det enn menn har. Akkurat som at menn har mer testosteron enn kvinner har. Jeg bruker altså ikke prednisolon, som er et slags syntetisk steroid som er mye kraftigere enn hydrokortison, brukes mye ved leddgikt og akutt sykdom så vidt jeg vet. Pregnenolone er et forhormon. les om det på Wikipedia for eksempel. Eller her på forummet, det står mye om det her.

Lykke til med å få bedre helse, Lille Rosin
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Lignende tråder

1. FT4 ikke kommer over 16, mens TSH har sunket til under 0,02
    Av Pedersen i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 44
    Siste melding: 14-11-10, 20:28
  2. Lio....mens jeg venter på Erfa
    Av Babe i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 5
    Siste melding: 16-04-10, 14:04
  3. Doseendring = uregelmessig mens?
    Av Ida i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 0
    Siste melding: 02-04-10, 15:02
  4. Mens
    Av Claudia i forumet Mage/tarm/urinveie
    Svar: 6
    Siste melding: 20-01-10, 00:31
  5. er det sammenheng mellom stoffskiftet og mens?
    Av Lissa i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 04-02-07, 12:03

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn