Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Hvilke blodprøver bør jeg ta?

Jeg er astmatiker, men har det greitt under kontroll med kortison-medisiner, har diabetes 1, men er uten insulin etter å ha gått over på lavkarbo og jeg har hypothyrose og går på 100 mg levaksin / dag.
    Har i det siste begynt å svette enormt, fått skallebank og periodevis skikkelig hjertebank, press over brystet (ikke astma-tett) og en irriterende prikking under fotsåle og inni hendene.
    Jeg bestilte tid til i morgen for å få tatt blodprøver, men så vidt jeg vet er det bare TSH og FT4 de tar blodprøver av. Det er iallefall bare de resultatene jeg har fått. Siste blodprøve ble tatt i begynnelsen av februar TSH 3,1 og T4 21,6.
    I november ble det konstantert at jeg har begynt å utvikle struma og levaksindosen ble økt umiddelbart fra 450 til 700 mg i uka.
    Sykehuset vil ha TSH ned mot 1,5, men legen min mener vi kan vente, ta nye blodprøver om en stund og vurdere "for resultatene mine er i grunnen fine".
    Problemet er at jeg ikke føler meg fin, og nå når alle disse nye tingene dukker opp, trives kroppen min iallefall ikke.
    Jeg har gått sykemeldt /arbeidsavklaring siden september 2008 og er rimelig slakk i fisken....
    Noen tips til blodprøver jeg bør be om som kan vise at medisindosen bør økes?
    Bør jeg ta noen ekstra vitaminer av noe slag. Legen sier bare at alle prøvene mine er fine.
    Pr i dag tar jeg trantilskudd, spiser variert med masse forskjellige grønnsaker, kjøtt, fisk, egg og fete meierivarer i kosten.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Hvilke blodprøver bør jeg ta?

Anbefalingene fra Aker er TSH mellom 0,5 og 1,5. Det må jo fastlegen din også forholde seg til. Det er sansynlig at du er en som må ha prøver utenfor referanseområde på FT3. For å synliggjøre et hyposymptom kan det være mulig å ta fastende kolesterol, men ikke alle har denne forhøyet tiltross for hypo. Jeg tror du må akseptere at du er en som kanskje trenger å ha et høyt FT4 for å føle deg frisk.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Har du antistoffer?
    Selen skal kunne dempe antistoffer. For noen er det å gå over til thyroid som gir utslag.
    Du bør få sjekket magnesium, selen, zink, B-12, se innlegget til missmullatto
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Var hos legen i dag og spurte bl.a. om de har tatt TF3 tidligere, for jeg har aldri hørt om det fra dem.
    Det viser seg at i de to og et halvt årene jeg nå har gått på levaxin og vært sykemeldt /arbeidsavklaring har de kun sjekket FT4 og TSH....ingen andre tester i det hele tatt. Jeg aner ikke om jeg har antistoffer eller ikke
    Hun som tok blodprøve mente at det var legen som bestemte om det skulle tas noe mer, så hun skulle høre med henne senere. Men hun viste meg skjemaet for blodprøver og sa at siden FT4 og TSH står samlet før FT3, så var ikke FT3 så viktig.
    Aner ikke hva de kom frem til, men fikk beskjed om å ta med urinprøve (for første gang) når jeg har time 1.april.
    Er det vanlig og bare sjekke TSH og FT4?

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Har du antistoffer?
    Selen skal kunne dempe antistoffer. For noen er det å gå over til thyroid som gir utslag.
    Hvor finner jeg det innlegget?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hvilke blodprøver bør jeg ta?

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Har du antistoffer?
    Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Hvor finner jeg det innlegget?
    Jeg tror at det må være indlæg nr. 19 og 26 i tråden Behandling i Trondheim. Hjelp, jeg er desperat!!!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Hvilke blodprøver en bør be om?
    Av Frida i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 09-03-10, 08:53
  2. Svar: 14
    Siste melding: 20-04-08, 14:01
  3. Hvilke blodprøver bør tas?
    Av Elma i forumet Blodprøver
    Svar: 5
    Siste melding: 26-10-07, 13:45
  4. Hvilke blodprøver skal jeg be om å få tatt ?
    Av wensiesv i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 2
    Siste melding: 19-09-05, 13:14
  5. Blodprøver - hvilke?
    Av Vilde i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 08-04-05, 16:37

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg