Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
-
25-10-07, 20:42 #1
Bruker
- Medlem siden
- Oct 2007
- Meldinger
- 5
Hvilke blodprøver bør tas?
Hei!
Jeg skal til legen i morgen og ta blodprøver. jeg bare lurte på hvilke prøver jeg bør be om å få ta? Stemmer det at man kan ha lite av jern og kalsium når man har lavt stoffskifte? Jeg blir veldig glad hvis det er noen som kan svare meg. Jeg føler meg helt "grønn".
Elma
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
26-10-07, 00:07 #2
Heia Elma
Stakkars deg, er det ingen som har svart deg enda? Har guru'ene våre fått litt hjernetåke, mon tro? ;)
Jeg er ikke så god på dette, men jeg tror at noen av oss kan være lave på jern og B12, evt trenger høye verdier på i alle fall B12, så du kan jo be om å få testet dette. Har ikke hørt noe om kalsium, men er det en villig lege du har, så kan du jo spørre om å få sjekket D-vitamin. Også kalsium f.eks. hvis du lurer på det.
Men det viktigste ang stoffskiftet er å få testet:
TSH
FT4
FT3
Anti-TPO
Anti-TG
TRAS
i ca prioritert rekkefølge. Begynn med de første, pluss på så mye som legen går med på.
Beste ønsker
Og velkommen blant de grønne ;)
(PS - jern og kalsium - du tenker ikke på at du ikke skal ta disse i nærheten av thyroxin - altså skal det gå noen timer mellom inntak av f.eks. Levaxin og jern og kalsium.... ?)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
26-10-07, 07:02 #3
Tror ikke kalsium har så mye med stoffskiftet å gjøre... Det har mer med lavt D vitamin og PTH å gjøre og kalles hyper- eller hypoparathyroidisme alt ettersom om kalsiumen er lavt eller høyt.
Ferritin, kalium og B12 er hvertfall prøver som kan være lurt å ta med i tillegg til stoffskifte prøvene...
ShanitaSymptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
26-10-07, 11:26 #4
Bruker
- Medlem siden
- Oct 2007
- Meldinger
- 5
Hei igjen!
Jeg var hos legen i stad og tok blodprøve. Jeg viste kontordama listen over hvilke prøver jeg ønsket å ta. Hun sa at jeg hadde sjekket alt det i september så det var ikke noen vits i å ta disse prøvene nå. Stemmer dette? Merker at jeg ikke stoler på det de sier, kan du skjønne hvorfor?
Ellers vil jeg takke for de tilbakemeldingene jeg har fått. Til sist vil jeg bare spørre om en ting til. Er trykkfølelse i halsen et vanlig symptom ved lavt stoffskifte?
Elma
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
26-10-07, 12:15 #5
Heia Elma
Måtte ha litt mer kjøtt på beinet ang deg, så jeg fant at du skrev en annen plass:
1. Hvorfor har du lavt stoffskifte? Er det pga anti-TPO? Hvis ikke, hva ellers? (Vanlig at symptomer kommer før "bevis" på blodprøver.)Skrevet: Tor Okt 11, 2007 8:19 am Tittel: Trykkfølelse i halsen
--------------------------------------------------------------------------------
Hei! Jeg er ny her inne, og det er mye jeg lurer på. Jeg har gått i et år og følt at noe har vært galt med meg. Men prøvene har jo vært bra så legen har ikke ville gjort noe. Etter som jeg skjønner er dette ganske vanlig. Men for en måned siden fikk jeg beskjed om at jeg har lavt stoffskifte. Jeg begynte da på 75 mikrogram levaxin. Nå har jeg gått på dem i 4 uker, men jeg føler ingen bedring. Det verste er en voldsom trykkfølelse i halsen, er dette vanlig? Jeg har også mye vondt i hodet. Det rare er at det er så stor forskjell på dagene. Noen dager kan jeg føle meg nesten helt bra, mens andre dager er helt elendig. Føler meg generelt tappet for energi og med to små barn er dette ganske slitsomt. Dette begynner gå utover humøret og psyken min. For tiden er jeg 40% sykemeldt, men jeg vil jo tilbake i full jobb igjen. Vil gjerne ha noen tips om det er noe jeg kan ta av kosttilskudd som kan gjøre at jeg føler meg bedre? Er det vanlig å ikke merke noe bedring etter 4 uker på levaxin? Hva er Amour?
Elma
2. 4 uker er nok alt for lite til å merke bedring. Gjenspeiling i blodprøver tar 4-8 uker, og at du merker det på formen, tar nok enda lengre tid.
3. Ta nye prøver 8 uker etter oppstart av Levaxin, så vurderer dere annen dose.
4. Uansett svar på blodprøver må du forsøke å være litt tålmodig, samt å hele tiden revurderere dosen du står på ved gjentakne prøver og vurdering av dine symptomer.
5. Mange har trykkfølelse i halsen, også pga strumaer.
6. Mange av oss har vondt i hodet, men de påstår at det er mest/flest de med høyt stoffskifte.
7. Varierende form kan tyde på varierende produksjon av kjertelen. Før kjertelen blir helt ødelagt (hvis den gjør det), så produserer den jo fremdeles thyroxin, men ikke nødvendigvis like mye hver dag.
8. Det pleier å gå ut over humør og psyke også ja ;)
9. Vanlig å ikke merke bedring etter 4 uker ja.
10. Armour er naturlig thyroxin (svinekjertel) i motsetning til syntetisk thyroxin - Levaxin. Noen bruker dette fordi de ikke har hatt effekt av Levaxin, men de fleste vurderer dette først etter lang tid på Levaxin, kanskje et år eller mer. Du må betale dette selv, og ikke alle leger ser med velvilje på dette.
Forsøk å finne ut av om du har Anti-TPO eller ikke. Og forsøk å være tålmodig. Lykke til
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
26-10-07, 13:45 #6
Du bør få tak i resultatene dine og legge dem ut her. Vi ser desverre av og til at legen sier at alt er fint fint, men når vi ser på resultatene finner vi at TSH er 2 eller mere og FT4 er så vidt innenfor normalen. Husk å få "normalområdet" med, da disse varierer fra lab til lab.
Svar med sitat
Bokmerker