Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Danmark
    Alder
    45
    Meldinger
    332

Standard Trætte binyrer og træning

Hejsa

Kunne godt tænke mig at høre jeres erfaringer med trætte binyrer og træning?

Jeg har altid trænet meget, også efter jeg fik konstateret hypothyreose, det var først da jeg startede på armour og min binyreproblematik dukkede op, at jeg måtte skrue ned for træning og siden helt droppe den.

Nu ønsker jeg erfaringer fra jer, der er lidt længere i forløbet end mig... Er i langsomt begyndt at træne igen eller hvad?

Jeg ønsker ikke og blive atlet, men en lille lunte tur et par gange om ugen håber jeg at komme til at kunne igen

Jeg søger ikke kommentarer om hvor stressende og belastende træning er for trætte binyrer, for alt det ved jeg godt

På forhånd tak
    Fokusér på det du gerne vil have og det vil komme til dig

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Trætte binyrer og træning

Hei

Jeg gikk fort ned i aktivitet da jeg ble dårlig. Da jeg var skikkelig syk, klarte jeg ikke å trene. Så gikk jeg små turer på 700 - 1000 meter, måtte stoppe for hver 300 meter eller oftere. Fra å trene ca 8 timer i uka var formen ganske skral

Så begynte jeg å trene, veldig rolig, veldig forsiktig. 15-20 minutter. Bare det å komme ut blant folk var slitsomt. Lyder og alt av fart og bevegelser rundt meg tok på. Gradvis ble jeg bedre, tålte mer av alt.

Nå trener jeg 3 ganger i uka. Men ikke mer enn en time hver gang. Men jeg kan ta i litt mer nå. Planen er å gjøre litt yoga og en bitteliten sykkeltur de dagene jeg ikke trener, men det er ikke alltid like lett å følge opp forsettene! Jeg er optimist. Men tror at forløpet er forskjellig for oss alle, derfor er ikke min fortelling en mal som passer alle. Du må lytte til kroppen. Ikke presse deg. Når du er klar for å øke litt mer, gjør det forsiktig. Og se dagene etterpå om det gikk fint.

Min form har gått veldig opp og ned. I en periode har jeg klart å gjøre tungt arbeid i hagen, en måned etter har ikke det vært mulig. Derfor er det viktig å kjenne etter om det du gjør er bra for kroppen. Så har jeg tro på å finne treningsformer som er morsomme for deg. Ikke alle trives i et helsestudio. Ikke alle er glade i å gå på ski osv.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Hei
    Jeg måtte også slutte å trene da jeg fikk problemer med binyrene. Jeg klarte verken å hente meg inn under trening (totalt utslitt til tross for ganske god form) eller etterpå.

Nå har jeg begynt forsiktig og trener to ganger per uke. Foreløpig går det bra, men jeg tar en uke av gangen

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Trætte binyrer og træning

Vil gerne anbefale "Callanetics". Der ingen belastning af led, knogler og muskler. Ingen adrenalinrus, sved på panden, glødende kinder, hamrende hjerte, galoperende puls eller højt blodtryk. Ingen vejrtrækningsbesvær og ingen stress. Alligevel virker det.

Har postet en ny tråd med mere info: Træning for dem med hypothyreose og svage binyrer.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Jeg kan anbefale yoga! Det har jeg holdt på med, sånn litt til og fra, siden jeg var i 20-årene og lærte meg det grunnleggende fra en bok. De siste årene har jeg klart å gå til yogaklasse en gang i uka, og for meg fungerer det godt.

Hvis du finner en yogaform med lav intensitet - den jeg har gått til heter klassisk yoga - er det øvelser som gjøres i langsomt tempo, og hver øvelse holdes så lenge du klarer. Det er en god kombinasjon av fysiske øvelser, som gjør at du blir mykere, avslappet og mindre stiv i kroppen, og forskjellige pusteøvelser. Disse gjør for min del at jeg blir minnet på å puste helt ned i magen, ikke bare med øverste tredel av lungene, og klarer å "lande". Veldig bra!

Man trenger ikke annet utstyr enn løse klær og en matte, og når man har lært seg øvelsene kan de gjøres i heimen, når man har tid.

Jeg tror at vi som har en plagsom hypothyreose skal holde oss unna yogaklasser som f.eks dynamisk yoga eller ashtanga - for meg er i hvert fall det for krevende. Det finnes yogsentre i de større byene, og det går som regel fint å få en prøvetime!

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Danmark
    Alder
    45
    Meldinger
    332

Tak for anbefalingen Anisa, det ser spændende ud

Der er bare lige det at jeg jo ELSKER sved på panden og at blive lidt forpustet Håber at jeg en dag når så langt så jeg kan få lidt sved på panden igen uden at kollapse helt

@Ruth, hvor dejligt at høre at du kan træne 3 dage om ugen nu, så håber jeg på der også er håb for mig forude

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Honeyhob Vis post
    Jeg har altid trænet meget, også efter jeg fik konstateret hypothyreose...
    Det var nok med til at speede hypothyreose op, og "knække" binyrerne... Man skal aldrig aldrig lade hypothyreose og den rå viljestyrke dyste mod hinanden. Det er en kamp, der altid tabes af viljestyrken og "styrker" hypothyreose.

Tak for anbefalingen Anisa, det ser spændende ud Der er bare lige det at jeg jo ELSKER sved på panden og at blive lidt forpustet
    Jeg troede, at du gerne ville have formen op, uanset hypothyreose og syge binyrer.
    @Ruth, hvor dejligt at høre at du kan træne 3 dage om ugen nu, så håber jeg på der også er håb for mig forude
    Som jeg har forstået, træner Ruth ikke intenst, med sved på panden og høj puls, medmindre jeg har misforstået noget?
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Danmark
    Alder
    45
    Meldinger
    332

Ventede på du ville skrive noget som det du gjorde og det er helt okay

JO jeg vil gerne ha formen op og gør alt hvad overhovedet er muligt for det, men jeg må også indrømme, at jeg håber at kunne komme til at træne igen en gang med tiden. Måske ikke lige så hårdt/meget som før, men ber til Gud om en dag, at kunne få sved på panden igen uden at kollapse. Måske skal jeg leve resten af livet, uden at kunne røre mig særlig meget, men det kunne jo også være jeg var en af de heldige, som en dag kommer til at kunne træne lidt igen, jeg har jo lov at håbe Jeg ved at det er lykkedes for nogle og måske lykkes det også for mig en dag

Og nej, rå viljestyrke og hypothyreose dyster bestemt ikke hos mig. Lige nu bruger jeg min rå viljestyrke til at jeg VIL FÅ DET BEDRE - MEGET BEDRE!

Hvis ikke man har prøvet at træne meget, er det nok svært at sætte sig ind i, men det gav mig en kæmpe tilfredsstillende og en følelse af at være i live

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Hvis ikke man har prøvet at træne meget, er det nok svært at sætte sig ind i, men det gav mig en kæmpe tilfredsstillende og en følelse af at være i live
    Jo, (selv om det var mange år siden) det ved jeg alt om.... det er endorfiner, der tryller. Men samme effekt (at føle sig i live) kan man også opnå på andre måder, langt mere fredeligere end hård træning eller løb.

Hvordan gør du alt hvad overhovedet er muligt for at komme op i form nu?

Hvis du ikke er i form nok nu, er Callanetics værd at teste, såfremt helhjertet. Det er altså ikke så nemt (som det måske ser ud til), at gentage en serie af, tilsyneladende små og "nemme", styrede bevægelser 100 eller 200 gange - hver.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Danmark
    Alder
    45
    Meldinger
    332

Jeg siger KUN ja til aftaler, arb opg osv når jeg kan mærke jeg magter dem og ikke af pligt som jeg gjorde før. jeg går i seng inden kl 22 HVER aften. Alt sukker, korn, alkohol og koffein er udelukket(men det har det været i flere år, så det er ikke noget nyt ;o)) Jeg belaster ikke min krop fysisk, jeg tænker gode tanker, jeg tager masser af gode kosttilskud, jeg laver dybe vejrtrækninger, jeg mediterer og ja jeg ku fortsætte

Men Anisa, siger du at det er fuldstændig umuligt og utænkeligt for alle hypothyreose mennesker at komme til at træne igen?

Jeg har fået kendskab til en ung mand på 28 her fra DK, som også har hypo og har HAFT AF, men efter års behandling med hc og selvfølgelig Erfa som han stadig tager, er det lykkes ham at leve et nærmest normalt liv igen, der også inkluderer godt med motion og det gør mig da glad at høre, for måske er der håb for mig også, når nu jeg ikke har været syg i mere end 3-4 år

Man har vel lov at håbe

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Hormonel reaktion på (over)træning
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 15
    Siste melding: 17-09-14, 19:14
  2. "Trætte" binyrer, binyretræthed, binyretretthet
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 19
    Siste melding: 31-10-13, 15:21
  3. Hypoglykemi. sliter med blodsukkerfall uten å ha diabetes
    Av Knøttet i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 29-09-09, 21:32
  4. Binyrer
    Av Persa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 26-01-09, 22:01
  5. Hva er forskjellen på slitne binyrer og stive binyrer?
    Av Stina i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 03-08-07, 15:35

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn