Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
-
21-11-10, 15:22 #1
Nå lurer jeg.............
Hvor skal jeg starte tro? Jeg har fått diagnosen fibromyalgi, selv om jeg på en måte ikke helt får dette til å stemme. Har hatt muskelvondt i mange år,hatt tunge og stressende jobber, nå reagerer jeg fryktelig på stress,blir "kroppssjuk". Nå begynner jeg å lure på om det kan være noe med stoffskifte, har tatt prøver, men de er normale sier legen min.
Jeg har alltid vært kraftig, men de senere årene har jeg hatt store problemer med å gå ned i vekt, er "utslitt" absolutt hele tiden, alt er et ork. Våkner like trett om morgenen som når jeg la meg, utrolig liten tiltakslyst, dårlig kjønnsdrift, fryser mye innenfra og ut, hjelper ikke hvor varmt det er i rommet, mye kald på beina, kløe i håndflatene og under fotsålene, fryktelig tørr hud under beina, tror jeg reagerer på sukker, får vonde hovne fingre om jeg har fått i meg " mye". Enkelte ganger hopper hjerte til, som et ekstra slag, jeg har i den senere tid vært plaget av øresus, dette kommer og går, i forbindelse med mens er jeg helt slått ut, eier ikke energi, vond i hele kroppen , humør som en tiger med andre ord en lite hyggelig person å være sammen med.
Nå skal jeg jammen ta en ny tur til legen å få tatt prøver, men hva skal jeg be dem sjekke? Kan noen gi meg "smørbrødlista" så jeg kan si at dette vil jeg undersøke. Takker alle som svarer
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
21-11-10, 15:37 #2
Sv: Nå lurer jeg.............
Kanskje denne tråden kan gi hjelp?:
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9029
Feil med stoffskifte kan jo være arvelig. Så du skal ikke se bort i fra, at hvis du har det, så har også din datter det.
-
21-11-10, 15:45 #3
Ja, dette var interessant. Etter at jeg begynte å lese på dette forumet begynner jeg å lure på hva jeg egentlig lider av. Men så var det dette med at jeg har tatt stoffskifte prøver å disse er bra, sier legen iallefall.
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
21-11-10, 16:02 #4
Det er jo det som er vanskelig. Legen følger jo en standar, og den er jo beregnet på friske mennesker. Som n'Finn sier. Men til syvende og sist, er det jo deg og din egen helse det snakkes om. Og da er det jo ikke sikkert at malen for friske mennesker passer deg. Kanskje du skulle ha trosset legen, og prøvd å se hvordan medisin for lavt stoffskifte passer deg? Å gå i lang tid uten de rette medisiner, og det viser seg at man feil med stoffskifte, er overhodet ikke bra!
-
21-11-10, 16:09 #5
Men kan jeg be om medisin for lavt stoffskifte selv om prøvene viser noe annet da?
-
21-11-10, 16:14 #6
Egentlig ikke. Det du bør gjøre, er å få utskrift av denne blodprøve testen du har tatt. Da ser du hvor på skalaen dine verdier ligger. Ligger de på nedre grenser av normalverdier, har du jo krav på å få medisin.
Hva er egentlig normalen for legen din? At du er innen for skalaen som gjelder stoffskifte? Ligger du fra midten og oppover på skalaen, kan det jo hende at du er frisk. Men aldri fra midten og nedover. Det mostatte hvis du er hyper.
-
21-11-10, 16:25 #7
Aha, ja da skal jeg be om utskrift. Forstår jeg deg rett så vil verdier lavere enn midten bety at noe ikke er helt bra? Så egentlig er jeg avhengi av legens vurdering på hva som er "normalt"?
-
21-11-10, 16:33 #8
-
21-11-10, 16:47 #9
Velkommen til forumet, kira07.

Jeg beklager at du ser det nødvendig å søke kunnskap på dette området, men når du først gjør det, har du havnet rett. Det er mange gode, varme og kunnskapsrike mennesker på dette forum som gjerne deler sine erfaringer og viden.
Når det gjelder hvor i referanseområdet resultater skal være, så kommer det jo an på hvilke prøver, da.
F. eks.: TSH skal jo helst ikke være i øvre del av referanseområdet.
Det beste du kan gjøre, er å be om de prøvene du finner i linken som helgemann gav deg. Når du får resultatet (be om å få de skriftlig og MED referanseverdier) så skriver du inn dem her. Da får du ganske sikkert en vurdering. Referanseverdiene er viktige fordi ulike laboratorier kan ha forskjellige verdier.
Lykke til til både deg og datteren din!
-
21-11-10, 17:08 #10
Tusen takk alle sammen, plutselig ble vi begge litt mer oppstemt
), ja nå skal det handles
Lignende tråder
-
Jeg lurer og lurer...
Av Jeanette Ws. i forumet Lavt stoffskifteSvar: 10Siste melding: 05-05-10, 13:37 -
Fersking som lurer
Av Scarlett i forumet Lavt stoffskifteSvar: 43Siste melding: 02-11-09, 22:43 -
hei. lurer meg hit jeg
Av MariaEW i forumet PresentasjonerSvar: 6Siste melding: 02-09-09, 23:31 -
Ny i forumet, lurer på mye...
Av Aline i forumet PresentasjonerSvar: 2Siste melding: 26-06-08, 22:21 -
Er det mulig å ha lavt stoffskifte med forhøyet TRAS- verdi?
Av MetteS i forumet Høyt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 05-10-06, 18:30
Svar med sitat

Bokmerker