Viser søkeresultater 1 til 10 av 44
Tråd: Fersking som lurer
-
01-02-08, 15:54 #1
Fersking
Hei. Jeg fikk påvist lavt stoffskifte i nov 2007 og har liten eller ingen kunnskap om denne sykdommen. Heldige meg som fant dette forumet! Jeg er imponert over den kunnskap noen av dere sitter inne med og håper jeg kan få lov til å snylte på den er periode.
Litt om meg: 47 år og bor ved Mjøsa. Mann, noen barn og 2 katter har jeg og. Jobber som våken nattvakt hvilket ikke er kompatibelt med sykdommen. Formkurven min er varierende, men jeg tror ikke jeg er blandt dem som er verst angrepet.
Jeg har noen spørsmål, men tror jeg finner et annet sted i forumet til dem.~ Scarlett ~
Under opplæring
-
02-02-08, 15:34 #2
Re: Fersking
Velkommen Scarlett! Håper at du kommer til å trives her!
-
02-02-08, 17:46 #3
Fersking som lurer
Jeg fikk påvist lavt stoffskifte i nov og går nå på 50 mg levaxin pr. dag.
TSH 39 (0,20 - 4,0)
Fritt t4 9,2 (9,0 - 22)
Trøtt hele tiden, vondt i hofter og ankler - stivner når jeg sitter og ligger. Tørr hud, uhyre sensibel og sårbar. Tiltaksløs og vektøkning. Dette er i korte hvordan jeg føler meg. Høsten 2007 var vanskelig pga. omstendigheter innen familien og jeghar trodd at min heller dårlige almenntilstand kunne skyldes dette. Stivheten i hofter og ankler har jeg forøvrig hatt i minst 2 år. Selv om jeg nå er medisinert har jeg ikke merket noen bedring. Skjønner forsåvidt det når jeg leser om andres TSH verdier, det er nesten så jeg blir urolig og lurer på hvor syk jeg egentlig er.
Prøvsvarene ovenfor er fra forrige uke etter 8 uker med Levaxin.
Er det noen her som kan gi meg en tilbakemelding på prøvesvarene min? Jeg skal til legen på torsdag og vil stille de rette spørsmålene.~ Scarlett ~
Under opplæring
-
02-02-08, 17:56 #4
Hei, din lege vil øke dosen din. Han/hun vet at TSH skal ned til 1 og ft4 i øvre del av referanseområdet. Nå er du fremdeles velidg hypo. Ikke rart du ikke er blitt bedre. Mmman er offisisielt ganske hypo med en TSH over 10. TSH er logaritmisk så man må doble og halvere TSH for at det skal være samme som forskjellen mellom 1 og 2 eller 2 og 4, forresten.
Du vil helt sikkert merke støre bedring når du kommer til nærmere en riktig dose og så når du har hatt den en stund- Noen sier at det tar typisk 6 mnd på riktig dose før man blir merkbar bedre.
vondt i ledd og hofter er et symptom som de melder om ofte. Blir ganske sikkert mye bedre etterhvert tror jeg.
Jeg husker jeg var på en liten skogstur i nærheten et par år før jeg begynte med thyroxin, og jeg hadde det forferdelig sånn halvveis, vondt hvert skritt. Og så var det halvveis til nærmeste bilvei.
Det ble mye bedre på levaxin og liothyronin.
Din TSH var vel omtrent 80 før du begynte?
Det viser at din kjertel var helt helt uten funksjon.
Ofte kommer man opp i 125µg da (varierer mye men 125 -150-175µg er doser som er vanlige for thyca-pasienter som har fått fjernet kjertelen)
Har du sjekket litt om levaxin eller terapikapitlene om lavt stoffskifte på www.legemiddelhandboka.no ? Litt vanskelig å finne men interessant.
nora
-
02-02-08, 18:08 #5
Takk Nora.
Det virker som om du vet en del og da håper jeg du kan svare meg på dette?
Jeg har gått opp i vekt etter at jeg startet med Levaxin - er det normalt?
Jeg opplever at min almenntilstand har forverret seg etter at jeg startet med medisiner - er det normalt da? Mer sliten og trøtt, humørsvingninger og litt folkesjy.
Min fastlege kan svært lite om lavt stoffskifte så hun lener seg på en overlege innen indremedisin, da er jeg i trygge hender?
Ved siden av tar jeg Omega 3 med vitaminer (Lofotkapsler). Leste et sted at jeg bør supplere med sink og krom, er det riktig?~ Scarlett ~
Under opplæring
-
02-02-08, 18:17 #6
Hei.
En skal være litt obs på dette fenomenet.
Jeg har en tilstand nok utenom det vanlige så dette skal ikke skremme deg : Jeg gikk bare opp og opp hele tiden jeg var på Levaxin. Det meste antagelig vann, for jeg gikk meget fort ned igjen da jeg begynte med Armour.
Nå har jeg stabil vekt, men jeg går alltid opp i vekt når jeg øker dosen og det ta en stund før det går ned igjen.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
02-02-08, 18:38 #7
Jeg har lagt på meg snart 15 kg det siste 1,5 året så nå holder det. Det viktigste er selvfølgelig å bli frisk, men som den forfengelige damen jeg er er alle disse ekstrakiloene overhodet ikke velkomne. Jeg får følge med og ta en prat med legen min hvis det skjer en ytterligere vektøkning etter ny økning av Levaxin.
Jeg tok en vega-test i oktober og den viste at jeg den gangen var intolerant overfor en rekke matvarer. Etter 2 mnd på hhv. Detox og Katatox er jeg idag kun intolerant overfor hvetemel, sjokolade, kakao og margarin - det kan jeg leve med. Levaxin og homøpatmedisin - kombinasjonen her?~ Scarlett ~
Under opplæring
-
02-02-08, 18:43 #8
-
02-02-08, 19:04 #9
Hypo- som forstavelse betyr egentlig under-, altså det som er under normal tilstand. Motsatt er Hyper- , da er man over det normale. Det er mange medisinske tilstander som benevnes med slike forstavelser, f.eks hypertensjon som betyr høyt blodtrykk, og hypotensjon, som betyr lavt blodtrykk. Begge deler i forhold til det som er normalt. Du kommer kanskje også borti forstavelsen eu- (I euthyreot, = normalt stoffskifte)
Sjøgrens syndrom, Har hatt hypothyreose i endel år, og startet m Levaxin ca 2001
-
02-02-08, 21:57 #10
Vel - jeg trur ikke det er lurt å nevne den vegatesten for legen. Denne er i en anne sfære, om jeg kan uttrykke det slik. Du vil antagelig bli spurt om du trenger psyikiatri eller noe tenjker jeg

Økende vekt tyder på at de stoffskiftehormonene som er der nå ikke gjør jobben sin. (det er hvis de er mange nok og du ikke overspiser)
De kan være for få - de kan være av en type som ikke funker.
Dette er mine tanker om dette og jeg sier dem rett fra levra (so to speak)
Jeg ble da iallfall ikke bedre før jeg bytta thyroxintype.
Sorry dere som er Levaxintroende
men slik er livet for meg. Jeg kan holde kjeft om det, men gjør jeg det ?
Jeg la på meg 15 jeg også - iløpet av like manga år da, men jeg trente som besatt uten at det hjalp.
Nå, etter at jeg kom på Armour hjelper det å trene.........• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat
Bokmerker